کد مطلب: ۴۳۳۳۵۳

نحوه دریافت سود سهام عدالت افراد فوت شده

نحوه دریافت سود سهام عدالت افراد فوت شده

اگر مشمول سهام عدالتی فوت شده، ورثه همچنان فرصت دارند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک و انجام انحصار وراثت، نسبت به دریافت سود سهام عدالت متوفی اقدام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح سهام عدالت در حالی از سال ۸۵ تا کنون در حال اجرا است که بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول این سهام هستند و سازمان خصوصی سازی هر ساله با جمع آوری سود شرکت‌های سرمایه پذیر، مبلغی را به عنوان سود سهام عدالت به حساب مشمولین واریز می‌کند.

برای امسال نیز سازمان خصوصی سازی عددی بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان به عنوان سود سهام عدالت تمامی مشمولین مربوط به سال مالی ۹۷ را به بانک مرکزی پرداخت کرد تا بانک مرکزی با ارائه این مبلغ به بانک‌های مختلفی که مشمولین در آنها حساب دارند، فرایند واریز را از سوم اسفند ماه کلید زند.

در این میان، با توجه به اینکه همچنان حدود ۵ تا ۶ میلیون نفر مشمول، شماره شبای بانکی خود را اعلام نکرده‌اند، پیگیری‌ها از سازمان خصوصی سازی از این حکایت دارد که مشمولین همچنان فرصت ثبت شماره شبا را دارند.

البته مسئولین سازمان خصوصی سازی تاکید کردند که به احتمال زیاد کسانی که شماره شبای بانکی را ثبت نکرده‌اند، شامل سه دسته می‌شوند؛ دسته نخست مشمولینی هستند که در زمان ثبت نام سهام عدالت کودک بودند و حال به سن قانونی رسیده‌اند اما هنوز از ضرورت ثبت شماره شبا برای دریافت سهام عدالت مطلع نیستند؛ دسته دوم کسانی هستند که گمان می‌برند سهام عدالت نیز همچون یارانه نقدی تنها به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود؛ دسته سوم نیز مشمولین فوت شده‌ای هستند که پیش از ثبت اطلاعات خود فوت شده‌اند.

در صورتی که مشمولین جزو دو گزینه اول هستند حتماً باید شماره شبای بانکی مختص خود را در سامانه سهام عدالت ثبت کنند. اما اگر مشمولی فوت شده است، همچنان ورثه فرصت مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک را برای انحصار وراثت و دریافت سود سهام عدالت متوفی را دارند.

بر اساس پیگیری‌ها اگر افراد اقدام به ثبت شماره شبای بانکی کردند، ابتدا باید سامانه سهام عدالت را ملاحظه و از ثبت اطلاعات خود مطمئن شوند و اگر بعد از ۴ یا ۵ روز سود سهام عدالت به حسابشان واریز نشد می‌توانند از طریق تماس با سامانه سهام عدالت به شماره ۸۳۳۳۸ مراتب را به متولیان اعلام کنند تا علت عدم واریز مشخص شود.

لازم به تاکید است که برای مشمولین هر برگ سهام یک میلیون تومانی مبلغ ۲۰۵ هزار تومان و برای مشمولین هر برگ سهام ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۱۰۹ هزار تومان سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۹۷، واریز خواهد شد.

گفتنی است؛ از سال ۸۴ تا ۸۷، ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ ایرانی سهامدار عدالت شده که طبق آخرین آمار از این تعداد بیش از ۲ میلیون نفر فوت کرده‌اند اما با توجه به اینکه افراد فوت شده نیز کماکان سهامدار عدالت هستند و ورثه آنها حق استفاده از سهام عدالت متوفیان را دارند، فهرست مشمولان سهام عدالت همان عدد ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر باقی مانده است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چطور وقتی که سایت بسته دفتر پیشخوان انجام نمی دهد چرا به فکر نیستند

    • ناشناس

      باسلام.اینجانب درقیدحیات میباشم ولی درسامانه. فوتی اعلام کن نام منیجه هاشمی ملایر که ازسال 96 سودسهام عدالت بحسابم واریزنشده. لطفاءنسبت به اصلاح این مشکل اقدام رمایید تا بتوان ازسهام عدالتم بهره مندشوم.

  • ناشناس

    سلام.مادرم.فوت.کرده.دوتافرزند.دارد.یک.فرزند.میتواند.پول.سهامش.رابگیرد.یاهردوبایدبگیرند

  • احمد

    آیا سهام عدالت فردفوت شده به همه وراث میرسد؟

  • معصومه منفرد

    سلام
    امید وارم همیشه موفق باشید،
    مادرمن به رحمت خداوند رفته، با تمام مدارک و تمام مدارک موردنیاز انحصاروراثت همه چی رو ثبت کردم خانواده با آمدن به خدمات مشترکین حق خود از سهام عدالت مادرم را به من بخشیدن، وامضا دادن
    ولی تو سامانه میگه شماره شبای متوفی ثبت نشده، خدمات مشترکین هم اصلا به من جواب درست نمیده، لطفا راهنمایی کنید

  • ناشناس

    سلام خسته نباشید همسرم ۲ ساله فوت شده سهام عداالت داره باید چیکار کنم

    • ناشناس

      سلام اینستا پیام بده بهت بگم

  • ناشناس

    منپدرم سال۸۹ فوت کرده ومادرم آبانماه سال جاری بخاطربیماری کرونا.پیشخون هم تمام اطلاعامارو درسامانه سجام ثبت کرده.تاکنون هیچ سودی هم دریافت نکردم.منو راهنمایی کنید.

  • ناشناس

    باعرضه سلام وخسته نباشی ممنونتون هستم من جلیل امینی نژاد بچه کردستان شهرستان سقز شهره صاحب هستم تازه ساله ۹۷ تصادف کردم وچند ماه توکما بودم قبلا اریشگر بودم تقریبا ۲سال روتخت بودم حالا شکره خدا بلندشدم واقعیت احتیاج به این پوله سهام عدالت احتیاج دارم که وسایل اریشگاهمو بخرم واریشگاهمو بزارم ازتون خواهش میکنم مقداری واسم پولو واسم ازا کنین تا اریشگاهموبزارم احنیاج دارم

  • ناشناس

    سلام من خانمم فوت کرده سه فرزند کوچک دارم چرا سهام خانمم واریز نمیشه

  • ناشناس

    سلام پدرم ۹۶ فوت کرد چطور میگن نداره مدارک سهامش پیشمون هست هم رزمنده هم سرباز درجبهه بود چهارسال

  • الهه

    سلام سهام پدرم ۹۶ فوت کرده مدارکهاش هم داریم چطور نداره رزمنده هم سرباز بوددرجعبهه چهارسال نیم داره