کد مطلب: ۵۷۹۷۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

مالیات از خودروهای لوکس منتفی شد؟

مالیات از خودروهای لوکس منتفی شد؟

سال گذشته مجلس ساز و کار اخذ مالیات از خودروهای بالای یک میلیارد تومان را در سال ۱۴۰۰ تعیین کرد اما توضیحی درباره شیوه اخذ مالیات نداد. حالا این ابهام وجود دارد که دولت بر چه مبنایی این مالیات را از مردم اخذ می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مجلس قرار است بخشی از درآمد بودجه سال ۱۴۰۰ را از طریق اخذ مالیات خودروهای لوکس بدست آورد. یعنی ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که قرار بود توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ تعیین و اعلام شود.

حال دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به تجارت‌نیوز می‌گوید: دولت دیگر توان فروش نفت را ندارد. با کاهش درآمدهای نفتی و همچنین کاهش فروش اقلام غیر نفتی دولت مجبور است از محل دارایی مردم بخشی از درآمد خود را تامین کند. بنابراین مصوبه مجلس مبنی بر اخد مالیات خودروهای بالای یک میلیارد قابل اجراست.

مهدی دادفر توضیح می‌دهد: برای خودروهای خارجی همانند بیمه بدنه جدولی تدوین و براساس قیمت روز خودروها سقف مالیاتی برای دارندگان خودروهای خارجی در نظر گرفته می‌شود.

او بیان می‌کند: این مالیات لزوما برای خودروهای خارجی نیست. بلکه این مالیات از خودروهای مونتاژ داخل مانند پژو ۲۰۰۸ که ارزش آن بالای یک میلیارد تومان است نیز اخذ می‌شود.

دریافت مالیات از خودروهای تصادفی!

دریافت مالیات از خودروهای بالای یک میلیارد در حالی مطرح می‌شود که برای این طرح ابهام‌ها وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است سال ساخت یک خودروی خارجی پایین اما این خودرو تصادفی باشد و از ارزش آن کاسته شده باشد. آیا این خودروها همچنان باید براساس سال ساخت مالیات بپردازند؟

یک کارشناس بازار خودرو پاسخ می‌دهد: سازمان امور مالیاتی هنوز آیین‌نامه‌ای درباره نحوه اخذ مالیات این نوع خودروها تدوین نکرده است؟ نمی‌دانیم آیا از خودروهای خارجی تصادفی که ارزش آن پایین آمده مالیات گرفته می‌شود یا خیر؟

فربد زاوه به تجارت‌نیوز می‌گوید: البته یک خودرویی نیز ممکن است سال ساخت آن جدید باشد اما میزان کارکرد آن بالا باشد که بر قیمت آن اثرگذار است. بنابراین مشخص نیست که صاحبان این خودروها باید براساس کارکرد این نوع خودرو مالیات بدهد یا براساس سال ساخت خودرو؟ برای اخذ این مصوبه مجلس ابهامات زیاد است که سازمان امور مالیاتی باید به این ابهامات پاسخ دهد.

آیا فروش خودروهای خارجی زیاد می‌شود؟

آنچه مشخص است مالیات از خودروهای لوکس منتفی نیست. ممکن است با اجرای این طرح دولت برخی افراد که توان پرداخت مالیات خودروهای مازاد خود را نداشته باشند، خودروهای خود را روانه بازار کنند و بفروشند.

بنابراین با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و مالیات‌های سنگینی که برای این خودروها در نظر گرفته شده فروش خودروهای لوکس افزایش می‌یابد اما بازار این خودروها راکد می‌شود چرا که خریداری برای آن وجود ندارد.

کدام خودروها، چقدر مالیات می‌دهند؟

سال گذشته هم ایسنا در گزارشی نوشت: مالکین ( اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن ها بیش از ۱۰ میلیارد ( ۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۱۰ )ریال باشد به شرح زیر مشمول مالیات ساالنه خودرو می‌شوند:

۱- تا مبلغ ۱۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد ریال یک درصد

۲- تا مبلغ ۳۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال دو درصد

۳ - تا مبلغ ۴۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۳۰ میلیارد ریال سه درصد

۴- نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال چهار درصد

حالا باید منتظر واکنش سازمان امور مالیاتی ماند و دید که بر چه مبنایی از دارندگان خودروهای لوکس مالیات خواهد گرفت!

برای مطالعه بیشتر خبر واردات خودرو خارجی ممنوع شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چشمشون واسه فقرا بسته است فقط به فکر ثروتمندان هستن این از خدا بی خبرا

  • علی

    اون کشورا که مالیات میدن وارداتشون آزاد هست و بدون گمرک و هزینه اضافی

  • ناشناس

    به نظرم مالیات باید به سمت مالیاتهای غیر مستقیم بره تا اینجور مالیات هایی که بصورت مستقیم از مردم اخذ میشه. وقتی مالیات بطور مستقیم وضع بشه بیشتر برای شهروندان عادی جرم ساز میشه. این راه توسعه نیست که برای هر چیزی مالیات و جریمه وضع بشود.