کد مطلب: ۵۳۸۲۰۴

دریافت نمایندگی از یک برند نام آشنا در صنعت غذا، مجموعه رستوران‌های ارکیده

دریافت نمایندگی از یک برند نام آشنا در صنعت غذا، مجموعه رستوران‌های ارکیده

رستوران ارکیده با ۷ شعبه در سه استان کشورمان فعال و هم‌چنان در حال رشد و توسعه است. هدف اصلی این برند این است که نه تنها کیفیت غذا، که کیفیت خدمات در حوزه رستوران را بهبود ببخشد و با استقبال از ایده‌های نو و پیشتازی در صنعت، بازیگران بیشتری را وارد فضای کسب‌وکار رستوران، کافه و کیترینگ کند.

امروز قصد داریم در ارتباط با یکی از کسب‌وکارهای شناخته‌شده و محبوب ایرانی و مسیر رشد و شکوفایی آن صحبت کنیم. کسب‌وکاری در حوزه غذا و رستوران که در سال‌های اخیر توانسته است با خوش‌فکری، خلاقیت و باور به رشد و توسعه تجربه خوشایندی برای مشتریان خود رقم زده و از قلب آن‌ها سهمی به دست آورد. رستوران ارکیده یکی از برندهای قدیمی و باسابقه ایرانی است که بیش از ۶۵ سال پیش توسط حاج علی اژدری ممقانی راه‌اندازی شد. حاج علی اژدری این رستوران را با پس‌انداز شخصی خود تاسیس کرد.

او در تمام طول عمر خود با خستگی‌ناپذیری کوشید تا آموخته‌هایش از دنیای آشپزی را، به غذایی باکیفیت و خدماتی درخور ذائقه مشکل‌پسند ایرانی تبدیل کند. اگر کمی دقیق‌تر شویم، ردپای این پایبندی به کیفیت و منحصربه‌فردبودن را در نام رستوران‌های ارکیده هم می‌یابیم: ارکیده، گلی نایاب و ارزشمند که برای مشتریانش نیز ارزشی والا قائل است و تلاش می‌کند تجربه آن‌ها از صرف غذا در رستوران را به خاطره‌ای خاص و فراموش‌نشدنی تبدیل کند.

اولین شعبه رستوران به همت بنیان‌گذار، در جاده چالوس افتتاح و سال‌های پرچالش شکل‌دهی به زیرساخت‌ها، تربیت و آموزش نیروی کار و از آن مهم‌تر فرزندان حاج علی اژدری، بهرام و شهرام اژدری، آغاز شد. حاج علی اژدری از آن دسته مدیران بود که عقیده داشت آموزش درست تنها در حین انجام کار و با واردشدن به میدان عمل اتفاق می‌افتد. تفکری که باعث شد فرزندان او تمامی نقش‌ها و مهارت‌های موجود در رستوران از پائین‌ترین تا بالاترین سطح را تجربه کنند و پس از مرگ پدر هم‌چنان برای حفظ برند ارکیده تلاش کنند.

IMG 20210509 111356

با فوت بنیان‌گذار، خانواده اژدری بر آن شدند تا میراث باارزش به جا مانده از پدر را توسعه دهند. بهرام اژدری ، پسر کوچک‌تر خانواده، که امروز صاحب برند و مدیرعامل مجموعه رستوران‌های ارکیده است موفقیت خود را مدیون زحمات بی‌دریغ و سخت‌گیری‌های پدر در دوران کودکی می‌داند و در صحبت‌های خود همواره از عشق ایشان برای خدمت به مردم یاد می‌کند. او می‌گوید: مشاهده تلاش‌های شبانه‌روزی پدر برای نگهداری رستوران باعث شد پس از ایشان، برای رساندن برند ارکیده به بهترین جایگاه‌ها، حتی لحظه‌ای دست از کار نکشم.

امروز رستوران ارکیده با ۷ شعبه در سه استان کشورمان (تهران، البرز و مازندران) فعال و هم‌چنان در حال رشد و توسعه است. هدف اصلی این برند این است که نه تنها کیفیت غذا، که کیفیت خدمات در حوزه رستوران را بهبود ببخشد و با استقبال از ایده‌های نو و پیشتازی در صنعت، بازیگران بیشتری را وارد فضای کسب‌وکار رستوران، کافه و کیترینگ کند.

از سال گذشته تا امروز با وجود پاندمی کرونا که ضربه سنگینی بر کسب‌وکارهای حوزه رستوران، گردشگری و سرگرمی وارد کرد، ارکیده هم‌چنان تلاش کرده تا بدون تعطیلی شعب و با تعریف خدمات جدید برای مشتریان و نقش‌های متفاوت برای نیروی انسانی جایگاه خود را حفظ و ارتقا دهد. منوی بیرون‌بر، کافه‌های ارکیده، تونل ضدعفونی‌کننده و حتی تاسیس شعبه جدید از اتفاقاتی بودند که باعث شدند سال ۹۹ به شکل متفاوتی در ارکیده رقم بخورد. هم‌چنین ارکیده از یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های توسعه رستوران در جهان، یعنی فرانچایز (اعطای نمایندگی) برای رشد و بزرگ‌کردن برند خود بهره می‌برد. این روشی است که برندهای بزرگی چون مک‌دونالدز، استارباکس و برگرکینگ هم از آن استفاده می‌کنند.

IMG 20210509 111430

نام فرانچایز گرچه به گوش اهالی صنعت آشناست ولی مدل‌های اجرا شده‌ی آن در کشور ما محدوداند. پس چه چیز بهتر از آن که در غالب تجربه رستوران ارکیده ، از نمایی نزدیک‌ و واقعی‌ با این مفهوم آشنا شویم؟ فرانچایز (فرانشیز به فرانسوی) یک رابطه بلندمدت و البته مدت‌دار است که طی آن فرانچایزدهنده حق استفاده از نام برند خود را به فرانچایزگیرنده می‌دهد و در زمینه بازاریابی، آموزش، تامین و سازمان‌دهی نیز از او حمایت می‌کند. حال ببینیم این مدل همکاری جذاب چه مزیت‌ها و هم‌چنین چه چالش‌هایی برای فعالان صنعت دارد:

بهره‌مندی از تجربیات فرانچایزدهنده

استفاده از فرانچایز برای افرادی که در ابتدای مسیر راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستند مطلوبیت بالایی دارد. کسب‌وکارهای نوپا معمولا ریسک شکست بالایی دارند و حضور یک برند باتجربه و متخصص که از تمامی چالش‌ها و مشکلات این حوزه آگاه است می‌تواند تا حد زیادی راه را برای افراد تازه‌وارد هموار کند. اگر علاقه‌مند به تاسیس یک رستوران هستید، ممکن است تجربه و تخصص برندی ۶۵ ساله بتواند راه‌گشای بسیاری از مسائل شما باشد.

استفاده از نام یک برند شناخته‌شده

فرانچایز این امکان را به فرانچایزگیرنده می‌دهد که از همان ابتدا با نام یک برند معتبر و شناخته‌شده به بازار وارد شود. معمولا کسب‌وکارها هزینه زیادی برای ایجاد یک تصویر مثبت از برند و جاانداختن نام خود در ذهن مشتریان انجام می‌دهند. زمانی که از اعتبار یک برند باسابقه در صنعت استفاده می‌کنید، از همان روز نخست مشتریان وفادار آن را در اختیار دارید و می‌توانید از خوش‌نامی و شهرت آن سود ببرید.

مناسب برای کسب‌وکارهای خانوادگی

از طرفی این مدل برای افرادی که می‌خواهند یک کسب‌وکار خانوادگی ایجاد کنند نیز موثر است. به طور کلی کسب‌وکار رستوران، به‌خصوص در کشور ما یک کسب‌وکار خانوادگی است. چنان‌چه در مواردی اعضای یک خانواده بخواهند دست به تاسیس یک رستوران بزنند، استفاده از فرانچایز یک برند معتبر که خود تجربه کافی در اداره کسب‌وکارهای خانوادگی و تقسیم نقش‌ها بین افراد را دارد می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

شانس بیشتر برای تامین مالی و برندسازی

اعتبار یک برند قوی به عنوان فرانچایزدهنده می‌تواند یک پشتیبان عالی برای گرفتن وام و تامین مالی در موارد مورد نیاز باشد. کسب‌وکارهای کوچک و ناشناخته شانس زیادی برای جلب‌نظر موسسات مالی ندارند. اما زمانی که شما فرانچایز یک رستوران معتبر را در اختیار دارید می‌توانید قدرت چانه‌زنی خود را در مقابل این موسسات افزایش دهید. هم‌چنین قدرت جمعی نمایندگی‌های یک برند (مانند رستوران ارکیده با ۷ شعبه در کشور) به آن‌ها امکان می‌دهد که با توان بیشتر به برندسازی و تبلیغات یکپارچه بپردازند.

در عمل باید توجه داشت که استفاده از مدل فرانچایز چالش‌های خاص خودش را دارد و برای افرادی که مایل‌اند همیشه کار را به شیوه خودشان انجام دهند یا دوست دارند یک‌شبه به موفقیت دست پیدا کنند مناسب نیست. بدون‌شک عشق به هر کار و تلاش برای آن اولین اصل برای داشتن یک کسب‌وکار موفق است.

مجموعه رستوران‌های ارکیده تا امروز توانسته است با مدل فرانچایز توسعه یابد و صرف‌نظر از کارآفرینی و اشتغال‌زایی ایده‌های جذاب زیادی را در حوزه رستوران‌‌داری به عمل تبدیل کند. اگر شما هم به همکاری با این برند علاقه دارید از این لینک درخواست خود را برای کارشناسان ارکیده ارسال کنید. هم‌چنین می‌توانید در صفحه اینستاگرام آقای بهرام اژدری ، مدیرعامل رستوران ارکیده، از تجربیات ایشان در زمینه فرانچایز بخوانید و به طور مستقیم با ایشان در ارتباط باشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.