کد مطلب: ۶۷۲۰۰۰

در اولین روز مذاکرات قطر چه گذشت؟

در اولین روز مذاکرات قطر چه گذشت؟

شروع اولین مرحله از مذاکرات با گفتگوی «علی باقری» مذاکره کننده ارشد کشورمان و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کلید خورد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،در اولین روز مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر چه گذشت؟

به نقل از نورنیوز ، دور تازه از مذاکرات رفع تحریم‌ها، بعدازظهر دیروز سه‌شنبه ۷ تیرماه در دوحه پایتخت قطر آغاز شد.

شروع این مرحله از مذاکرات با گفتگوی «علی باقری» مذاکره کننده ارشد کشورمان و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کلید خورد.

اطلاعات رسیده از اتاق مذاکرات حاکی است؛ در اولین روز، گفتگوها بر سر موضوعات باقی مانده با «رویکردی فنی و با جدیت» دنبال شده است.

بر اساس این‌گزارش، فضای حاکم بر مذاکرات با تمرکز بر «ابعاد تخصصی» هر یک از گروه‌های مورد گفتگو پیگیری شده است.

گرچه انریکه مورا به نمایندگی از اتحادیه اروپا نقش هماهنگ کننده مذاکرات و انتقال دهنده دیدگاه‌های طرف‌های ایرانی و آمریکایی را بر عهده دارد لیکن در مذاکرات شب گذشته صرفا گفتگوها میان او و علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران جریان داشته است.

تهران پیشتر اعلام نموده که «هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نخواهد شد» و انریکه مورا پیام‌های طرفین را به یکدیگر انتقال می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران نوشت، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز گذشته بدون اشاره به موضوعاتی که در دستور کار مذاکرات است گفت: «خطوط قرمزی که در مذاکرات ترسیم شده در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در کشور مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی است و این موضوعی است که نسل‌های بعدی در مورد آن قضاوت خواهند کرد.»

وزیرخارجه ایران افزود: جو‌ بایدن از کانال‌های مختلف به ما اعلام کرده که اراده جدی برای حصول توافق دارد اما در عمل چیزی جز رفتارهای مبتنی بر فشار حداکثری ندیدیم. باید ببینیم چقدر حرف آمریکا درباره اراده جدی برای توافق واقعی است.

وی در عین حال تاکید کرد: «اگر آمریکا نیت جدی داشته باشد توافق در این دور از مذاکرات در دسترس است.»

مذاکرات دوحه آخرین راه‌ حل دیپلماتیک برای برجام

مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران از روز گذشته در دوحه اتفاق افتاد، یک تحول مثبت در تلاش های دیپلماتیک برای حل مناقشه بر سر چگونگی پیوستن مجدد آمریکا به برجام و بازگشت ایران به تعهدات خود است.

به نظر نمی‌رسد که تغییر اساسی در موقعیت و یا خواسته‌های هر یک از کشورها وجود داشته باشد. تاکنون آمریکا - طبق بیانیه‌ها و گزارش‌های رسانه‌ها - مدعی بوده است که گزینه توافق روی میز است و این به ایران بستگی دارد که آن را بپذیرد.

ایران معتقد است براى توافق مشترک باید تحریم‌هاى - برجام و هسته‌ای و غیره - باید حذف شوند و چه تضمین‌هایی می‌توان به ایران داد که پس از محدود کردن برنامه هسته‌اى از چه مزایایى می‌تواند استفاده کند.

تا زمانی که آمریکا و ایران در مواضع خود انعطاف نشان ندهند، تصور اینکه توافق در ۴۸ ساعت آینده به نتیجه برسد دشوار است.

با این حال، این دور در دوحه به طور بالقوه می‌تواند به مذاکره‌کنندگان از هر دو طرف ایده بدهد که در چه مواردی می‌توان به توافق رسید و پس از بازگشت به پایتخت‌ها برای رایزنی و گفتگوهای داخلی، دور دیگری از مذاکرات ممکن است در راه باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    انشاالله که خداوند به رجال دولت ایران عقل و خردی شایسته و خداپسندانه عطا بفرماید تا با تمام کشورهای جهان از در سازش و صلح وارد شوند و استفاده صحیح و بجا از منابع و امکانات و موقعیت ها و فرصتها هم اوضاع کشور در عرصه جهانی خوب شود و هم احاد مردم کشور از نعمت آزادی و امنیت و رفاه برخوردار باشند .

  • ناشناس

    دست از لجاجت بردارید مردم بدبخت شدن مستقیما با آمریکا مذاکره کنید کشور را به سمت نابودی نکشانید.

  • سیف اله ریحانیان

    آمریکا میخواهد بداند چه توافقی بین ایران و روسیه شده آنهم ساده است از رفتار ایران متوجه خواهندشد
    هیچ انعطاف نشان نخواهند داد

  • ناشناس

    خوبه

  • ناشناس

    امریکا فقط و فقط به دنبال قدرت است ونیازی به غارت دیگر کشورها نداره چونکه حتی با چاپ دلار بدون پشتوانه هم میتونه منابع دیگر کشورها رو غارت کنه ما نباید بترسیم باید توافق رو امضا کنیم.

  • ناشناس

    بابا بسه دیگه اینقدر مردمو سر کار نذارید

  • ناشناس

    از اول معلوم بود توافق درکار نیست همش سرکاری

  • شاهماهی

    یادم میاد قدیما بچه ها وقتیکه میخواستند با هم قهر کنند شست دستشان را داخل دهان میکردند و در می آوردند و می گفتند ” قهر قهر تا روز قیامت ” … و پس از آنهم اگر میکشتندشان دیگر با هم حرف نمیزدند .
    عجیب است که دولتمردان ما هنوز با همان کودک درون خود زندگی و رفتار میکنند . بابا بخدا سرنوشت یک ملت مطرحه , دست از این کودکبازی ها بردارید و مثل یک ایرانی خردمند و رشید و شجاع بنشینید و چشم در چشم حریف ( نه دشمن ) سخن بگید و از منافع ایرانیان (فقط) پاسداری کنید . در ان حالت است که حمایت مردم را هم خواهید داشت ….

  • ناشناس

    ایران تازه تازه داره با حذف دلار و کریدور و … قدرت پیدا می‌کنه . مذاکره برای کشورهای ضعیفه . دیدین روسیه تحریم کردن ولی با صلابت تونست قیمت روبل رو حتی از قبل هم بیشتر کنه . اونا دنبال گاز برای اروپا هستن .🤨

  • شهروند دیلمی

    گفتگوی غیر مستقیم که تا کنون هیج دستاوردی نداشته خودش از ابتد نشانه عدم موفقیت است دیپلماسی بدون گفتگوی مستقیم بی نتیجه است با تصمیم گیری سازنده ومفید واستفاده از فن آوری ونیروگاه هسته ای شفاف با همکاری وزیر نظرکارشناسان جهان وبا توجه به زمین های وسیع مستعد کشاورزی کمبود آب نیروی بیکار فراوان نیاز در حال افزایش به مواد ݝذایی و دسترسی به آب دریا نسبت به احداث نیروگاه های آب شیرین کن با همکاری کارشناسان همین کشورهای مدعی که بارها از رسانه های اعلام آمادگی کرده اند وتکنولوژی وآبیاری نوین نسبت به تامین داخلی اشتݝال وصادرات وکمک غذایی به مردم کشورهای دیگر اقدام کرد وبه شعار بنی آدم اعضای یکدیگرند به عینیت تحفق بخشید ودرجهان الگو ونمونه شناخته شد وهمگرایی جهانی ایجاد کرد.وبه آن افتخار کرد.