کد مطلب: ۲۰۳۰۰۳

در ستایش تنهایی! اگر نتوانیم تنها شویم تنهاتر می‌شویم

در ستایش تنهایی! اگر نتوانیم تنها شویم تنهاتر می‌شویم

به تنهایی و خارج از چارچوب ذهنی دیگران تفکر کردن، این فرصت را به فرد می‌دهد تا عواطف پیچیده و مشغله‌های ذهنی‌اش را سامان بدهد. همچنین، فرد در این صورت قادر خواهد بود، قوانین زندگی خود را به شکل خلاقانه‌ای بازنگری کرده و سبک تازه و بهتری را برای زندگی‌اش به وجود بیاورد.

الهام مشعوف: تنهایی صرفا تنهایی جسمانی نیست، بلکه تنهایی روانی و یا رهایی از ساخته‌های ذهنی و نظرات دیگران نیز بخشی از تنهایی به حساب می‌آید.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بیزنس‌اینسایدر، تنهایی اغلب دقت و تمرکز فرد را در حین انجام امور بالا می‌برد و میزان بازدهی را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، تفکر فردی، دیدگاه انتقادی و قدرت تمرکز فرد را افزایش می‌دهد.

تا به حال کتاب‌های متعددی با موضوع تنهایی به چاپ رسیده است. برای مثال، کتاب‌هایی مانند تنهایی (Solitude) و ابتدا خود را مقدم بدان (Lead Yourself First)، در رابطه با ارزش تفکر در تنهایی صحبت می‌کنند.

کتاب «ابتدا خود را مقدم بدان» توسط یک افسر سابق ارتش که در حال حاضر به شغل قضاوت مشغول است، نوشته شده؛ بنابراین مضمونی مستدل و منطقی دارد و با دلیل و برهان، خواننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کتاب همچنین حاوی نکات جالبی است، اما به طور کلی دو نکته اساسی را به مخاطب می‌آموزد که در ادامه مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد:

1- تنهایی حالتی درونی و ذهنی است که فرد را از تفکرات و ساخته‌های ذهنی دیگران جدا می‌کند

زمانی که به تنهایی فکر می‌کنیم، معمولا تصویری از یک تنهایی جسمانی و فیزیکی در ذهن ما شکل می‌گیرد (همچون بودن در یک کلبه دورافتاده یا قله یک کوه)، با چنین دیدگاهی، تنهایی کاری نشدنی و دور از ذهن به نظر می‌رسد.

اما این کتاب توضیح می‌دهد که تنهاییِ واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد واکنشش را نسبت به ساخته‌های ذهنی دیگران متوقف کند.

به این ترتیب که از گوش دادن به پادکست‌ها، بررسی شبکه‌های اجتماعی، مطالعه کتاب، تماشای برنامه‌های تلویزیونی و یا مباحثه با دیگران، دست بردارد.

وقت آن رسیده که ذهن شما بدون توجه به آنچه پیرامون شما در حال رخ دادن است، با خودش تنها باشد.

2- حد مشخصی از تنهایی برای عملکرد بهتر و موثر‌تر مغز ضروری است

به تنهایی و خارج از چارچوب ذهنی دیگران تفکر کردن، این فرصت را به شما خواهد داد که عواطف پیچیده و مشغله‌های ذهنی‌تان را سامان بدهید. همچنین قادر خواهید بود قوانین زندگی خود را به شکل خلاقانه‌ای بازنگری کرده و سبک تازه و بهتری را برای زندگی‌تان به وجود بیاورید.

اگر از تفکر فردی اجتناب کنید، زندگی روانی شما آسیب‌پذیر‌تر شده و نسبت به گذشته، بازدهی کمتری خواهد داشت.

در کنار تاثیرات و فواید تفکر فردی، کارکرد عمیق ذهن، از جمله موارد قابل توجه این بحث است. البته باید دقت کرد که منظور ما از کارکرد عمیق ذهن، تفکر و تحلیل عمیق پیرامون ساخته‌های ذهن دیگران، مانند شناسایی معانی درونی تعدادی دست‌نوشته و یا فکر کردن به مضمون نهایی صحبت‌هایی که طی یک کنفرانس ادا شده، نیست.

مقصود از تفکر عمیق، گذراندن زمانی است که طی آن فرد تنها با ذهن خودش سر‌و‌کار دارد.

به عقیده نویسنده کتاب ابتدا خود را مقدم بدان، زندگی که سراسر در تنهایی سپری شود، بهترین نوع زندگی است. بنابراین، گنجاندن زمانی برای تفکر فردی، می‌تواند تاثیر بسزایی در زندگی انسانِ این عصر ایجاد کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.