کد مطلب: ۴۳۴۶۱۲

در نيت آمريكایی‌ها برای کمک شک داريم

در نيت آمريكایی‌ها برای کمک شک داريم

سخنگوی وزارت خارجه گفت:ما در نیت آمریکایی‌ها براي کمک همواره شک داشته و داریم و اگر آنها در این زمینه نیت خیر داشتند قبل از هر اقدامی آن را رسانه‌ای نمی‌کردند و تبلیغات در مورد آن انجام نمی‌دادند و اهداف تبلیغاتی از این موضوع پیگیری نمی‌کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عباس موسوی در نشست خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم آمریکا علیه ایران آیا دستورالعملی برای سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور ارسال شده تا با رایزنی‌های که با دیگر کشورها انجام می‌دهند سازوکاری برای انتقال دارو به کشور ایجاد شود و آیا غیر از چین در این زمینه سایر کشورها با ایران همکاری کرده‌اند؟ گفت: ما از وقتی این اتفاق در کشور رخ داد تمام امکانات خود را بسیج کردیم و در هماهنگی و تعامل با وزارت بهداشت سعی کردیم که نیازهای کشور در این زمینه را لیست کنیم و برآوردی در این زمینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از نیازهای کشور در این زمینه تهیه کیت‌های تخصصی برای تست کرونا و برخی از اقلام داروهای خاص بود، همانطور که اشاره کردم ما این موارد را احصا کردیم به سفارتخانه‌های خود ارائه کردیم تا کشورهایی که در این زمینه آمادگی دارند به ما کمک کنند.

موسوی ادامه داد: خوشبختانه اغلب نیازهای ما در داخل کشور موجود است و کمبود خاصی نداریم، تاکنون برخی از کشورها و دولت‌ها برای کمک به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، صلیب سرخ نیز کمک‌هایی را ارائه داده است. ترکیه هم کمک کرده و برخی از کشورهای همسایه نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

صدور روادید برای برخی کشورها را کاهش دادیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ادامه داد: در بحث صدور روادید برای برخی از کشورهایی که در آنها بیماری وجود دارد، تدابیری اندیشیده‌ایم و سعی کردیم که این موضوع را کنترل کنیم و صدور برخی از روادیدها را کم‌ کنیم.

وی افزود: همچنین در این ستاد در بخش اقتصادی نیز در صدور گواهی بهداشت برای محصولات ایرانی جهت صادرات به خصوص به کشورهای همسایه، تلاش‌های خوبی انجام شد و در تماس نزدیک با مقامات همسایه تلاش کردیم که این اطمینان را به آنها بدهیم که کالاهای صادراتی ایران از قرنطینه عبور کرده‌اند و از نظر بهداشتی در وضعیت مناسبی قرار دارند تا صادرات و واردات ادامه پیدا کند چرا که برخی از کشورهای همسایه به اقلام و کالاهای ایران نیازمند هستند و ما نیز نیازمند برخی از اقلام تولیدی آنها هستیم.

موسوی خاطرنشان کرد: ما در واقع تمام توان خود را به کار می‌بریم تا اطمینان لازم حاصل شود و این زمینه فراهم شود که با طیب خاطر مردم و کشورها با یکدیگر در تماس باشند و مراودات قطع نشود.

مکانیزم ماشه موضوع مرده‌ای است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در ارتباط با برگزاری کمیسیون مشترک برجام که هفته گذشته در وین برجام برگزار شد و احتمال ارجاع پرونده برجامی ایران به شورای امنیت سازمان ملل و استفاده اروپایی ها از مکانیزم ماشه علیه تهران گفت: استفاده از مکانیزم ماشه و بردن پرونده ایران به شورای امنیت از همان ابتدا موضوع مرده‌ای بود و قابل پیگیری توسط برخی از کشورها نبود.

وی ادامه داد: قوام و ساختار حقوقی برجام اجازه چنین کاری را به برخی از دولت‌ها نمی‌دهد که خود را پشت این توافق مخفی کنند و تلاش کنند کم کاری و بی‌تعهدی خود در مقابل برجام را با یک اقدام فرار به جلو که هیچ ماهیت حقوقی و قانون ندارد به جلو ببرند.

اروپایی‌ها هر چه زودتر به تعهدات خود عمل کنند

این دیپلمات کشورمان خطاب به خبرنگار سوال کننده گفت که در کمیسیون اخیر برجام موضوعی که شما اشاره کردید مطرح نشده است. وی با اشاره به استدلال های ایران در ارتباط با این موضوع از جمله نامه وزیر امور خارجه کشورمان به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه و استدلال های حقوقی که ایران در مورد این مسئله مطرح کرده است، گفت: با توجه به این استدلال‌ها آنها نمی‌توانند چنین اقدامی را انجام بدهند و به نظر ما در حال حاضر و در چنین شرایطی این کار را انجام نمی‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به برخی دستاوردهای برجام از جمله دستاوردهای سیاسی و امنیتی این توافق نامه بین المللی برای ایران و همچنین طرف هایی که همچنان عضو آن هستند، گفت: این دستاوردها مشهود است و امیدواریم این توافق با همین وضعیت ادامه پیدا کند گرچه لازم است هر چه زودتر اروپایی‌ها به تعهدات خود در ارتباط با برجام عمل کنند و اقداماتی که برعهده دارند را را انجام دهند تا ایران هم بتواند به صورت کامل به تعهدات خود در این توافق بین‌المللی پایبند بماند.

حسن نیتی در كمک آمریکایی‌ها نمی‌بینیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی مدعی آمادگی کمک به ایران جهت مقابله با ویروس کرونا شده‌اند و اعلام کردند که این آمادگی در قالب پیام ارسال کردند نگاه ایران به این موضوع چیست و آیا ایران پیامی در این زمینه دریافت کرده است گفت: ما در نیت آمریکایی‌ها همواره شک داشته و داریم و اگر آنها در این زمینه نیت خیر داشتند قبل از هر اقدامی آن را رسانه‌ای نمی‌کردند و تبلیغات در مورد آن انجام نمی‌دادند و اهداف تبلیغاتی از این موضوع پیگیری نمی‌کردند.

وی‌ افزود: ما مواضع آمریکا را در مورد تحولات اخیر در ایران رصد می‌کنیم از موقعی که این اتفاق افتاد آنها با تبلیغات وسیع سعی کردند توانمندی‌های ایران در ارتباط با مبارزه با این ویروس را زیر سوال ببرند و تبلیغاتی را برای تضعیف روحیه مردم ایران در مقابله با این وضعیت انجام دادند که از جمله آن جعل اخبار و آمار در این زمینه است. آنها این اقدامات را انجام داده‌اند و از طرف دیگر می‌گویند که برای کمک اعلام آمادگی کرده‌ایم. با توجه به این مسائل ما حسن نیتی در آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و خیلی روی این کمک‌ها حساب نمی‌کنیم ما در واقع آماده پذیرش این کمک‌های لفظی نیستیم.

وی در همین ارتباط ادامه داد: همانطور که می‌دانید چندین روز پیش کانال مالی سوئیس بعد از مدت‌ها باز شد و مقداری دارو نیز چند هفته پیش وارد کشور شد اکنون برای همین موضوع نیز دولت آمریکا سنگ اندازی می‌کند و علیرغم تبلیغات خود اجازه نداده که ما منابع خودمان را به این کانال منتقل کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: تا این لحظه از این که آمریکایی‌ها پیامی به ایران برای کمک ارسال کرده باشند خبری ندارم. ما اقدامات آمریکا در این زمینه را تبلیغاتی و ریاکارانه می‌دانیم و بعید می دانیم که آمادگی داشته باشیم این موضوع را بپذیریم.

منبع: ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.