کد مطلب: ۶۳۱۲۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مهم‌ترین سیگنال اوپک گازی چه بود؟/ رئیسی از قطر چه آورد؟

مهم‌ترین سیگنال اوپک گازی چه بود؟/ رئیسی از قطر چه آورد؟

رئیس‌جمهور و وزیر نفت، در ششمین نشست سران اعضای مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز یا اوپک گازی شرکت کردند اما دستاوردهای این سفر چه بود؟ نماینده سابق ایران در اوپک می‌گوید بیانیه پایانی این سفر،چندان مهم نبود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ششمین نشست سران اعضای مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز به پایان رسید. این نشست در قطر برگزار شد و موضوع آن، «گاز طبیعی: شکل دادن به آینده انرژی» بود. رئیس‌جمهور و وزیر نفت هم در این نشست حضور داشتند اما دستاوردهای این نشست برای ایران چه بود؟

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک توضیح می‌دهد: این نشست‌ها معمولا منظم برگزار می‌شوند. اما چون زمان برگزاری این نشست اوایل دولت بود، بیشتر برجسته شد. دولت ایران هم نکات خوبی مطرح کرد اما در بیانیه پایانی، اتفاقات مهمی رخ نداده بود.

قطر، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، ترینیداد و توباگو، نیجریه، روسیه و ونزوئلا از اعضای اصلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند.

اعضای ناظر GECF هم آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، نروژ، پرو و امارات متحده عربی هستند و در این اجلاس، موزامبیک هم به آنان اضافه شد.

حدود ۶۵‌ درصد ذخایر گازی جهانی در این کشورهاست و بیش از ۴۵ ‌درصد تجارت جهانی گاز در این کشورها انجام می‌شود.

هدف از برگزاری مجمع چه بود؟

او می‌گوید: هدف از تشکیل این مجمع همکاری کشورهای تولیدکننده گاز بوده است. انتظار داریم این مجمع در بازار گاز اثرگذار باشد و باعث هماهنگی کشورهای صادرکننده گاز باشد.

خطیبی می‌افزاید: بازارها باید حالت کنونی خود را تغییر دهند و تولیدکنندگان به جای رقابت ناسالم، با یکدیگر همکاری کنند. بزرگان صادرکننده گاز در این مجمع هستند و خوب است با هم هماهنگ شوند. بهتر است به جای رقابت منفی، هماهنگ شوند و این فرصت‌ها، فرصت‌های خوبی برای تامین امنیت انرژی و سود بیشتر کشورهای تولیدکننده است.

برخی تحلیل‌گران معتقد بودند همکاری با قطر می‌تواند زمینه دور زدن تحریم‌ها را برای ایران فراهم می‌کند. خطیبی یادآوری می‌کند: در چنین مجمعی زمینه‌ها برای همکاری و رفع مشکلات تحریم‌ها زیاد است.

این مجمع مانند اوپک تولید را کنترل نمی‌کند و بازار گاز هم به گونه‌ای نیست که مجمع بتوانند چنان اعمالی انجام دهد. باید بسترها را به گونه دیگری فراهم کرد که تولید گاز افزایش یابد و امنیت انرژی تامین شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یک عدد تیشرت فوتبالی تاناکورا