کد مطلب: ۲۷۰۶۸۳

ماجرای دلارهایی که به ایران برنگشته خرج می‌شوند

ماجرای دلارهایی که به ایران برنگشته خرج می‌شوند

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ابعاد تازه‌ای از اتفاقات ناشی از تعیین نرخ 4200 تومان توسط دولت برای دلار را روایت کرد و توضیح داد که چگونه این سیاست دولت تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی را وارد بازار دلالی ارز کرده است.

نبی هزار جریبی در گفتگو با « تجارت‌نیوز » درباره تعیین نرخ ارز توسط دولت گفت: به نظر من مشکلات دلار 4200 تومانی آنقدر زیاد است که هر روز یک چشمه از زیان‌های این کار رو شود.

وی با بیان اینکه «مجلس بودجه سال 97 را بر اساس دلار 3550 تومان بسته بود اما دولت نرخ را روی 4200 تومان آورد»، افزود: با این کار اولا قانون بودجه نقض شد و ثانیا مهمتر از آن این است که درآمد حاصله از ما‌به‌التفاوت 3550 تومان تا 4200 تومان کجاست و چه می‌شود؟ به هر حال این ما‌به‌التفاوت یک درآمد چند هزار میلیارد تومانی است که باید شفاف‌سازی شود.

نماینده گرگان در مجلس دهم گفت: یکی از ابعاد اتفاقات ناشی از ارز 4200 تومانی که توسط برخی از مدیران دولتی می‌تواند صورت بگیرد جایی است که تولیدکننده دولتی، کالای خود را در خارج به دلار می‌فروشد و بر اساس تصمیمی که گرفته شده باید ارز خود را در آنجا در اختیار واردکنندگانی قرار دهد که به او معرفی می‌شوند.

هزار جریبی افزود: چون به هر صادرکننده چند واردکننده برای دریافت ارز در خارج از کشور معرفی می‌شوند این امکان برای مدیر دولتی وجود دارد که دلار خود را به قیمتی بیشتر از 4200 تومان به بالاترین پیشنهاد بدهد و مابه‌التفاوت آن را هم در جیب خودش بگذارد. الان بستر این کار با وضعیتی که دولت در بازار ارز به وجود آورده فراهم شده و برخی مدیران صادرکننده دولتی عملا این کار را می‌کنند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: مورد دیگری که خودم مطلع هستم و در نشستی که با اتحادیه صادرکنندگان فرش داشتیم مطرح شد این بود که آنها می‌گفتند ما با مکافات‌ زیاد کالای خود را صادر می‌کنیم و در خارج می‌فروشیم، بعد که می‌خواهیم ارز آن را برگردانیم دولت به ما می‌گوید باید این مبلغ را به قیمت 4200 تومان در یک حساب بگذارید.

به گفته هزار جریبی این صادرکنندگان می‌گفتند در این شرایط که قیمت ارز از هشت هزار تومان گذشته چرا باید ما آن را با قیمت 4200 تومان تحویل بانک‌های دولتی کنیم؟

وی ادامه داد: این وضعیت هم باعث می‌شود که صادرکنندگان ارز خود را به جای تحویل دادن به دولت در همان خارج از کشور تهاتر کنند و یا به شیوه‌های مختلف آن را به قیمت بالای هشت هزار تومان بفروشند که نتیجه‌اش می‌شود اینکه ما کالایی را داریم صادر می‌کنیم اما ارز آن وارد سیستم ما نمی‌شود و همان خارج از کشور می‌ماند.

نماینده گرگان تاکید کرد: با این کارها می‌بینیم خود دولت با این تصمیمی که گرفته سدی درست کرده که مانع ورود ارز به کشور است.

هزار جریبی همچنین توضیحح داد: اتفاق دیگری که مفسده‌های زیادی را ایجاد کرده دستور روز 24 فروردین ماه سال 97 دولت برای تعطیلی صرافی‌ها بود. دولت فکر می‌کند اگر صرافی را تعطیل کند دیگر امکان تبادل ارز نیست؟ یعنی صراف نمی‌تواند ارز خود را با تلفن جابجا کند؟ مردمی که ارز برای کارهای مختلف می‌خواهند وقتی صرافی نباشد به بازار سیاه مراجعه می‌کنند. بعد بازار سیاه مگر کسانی غیر از همین فعالان بازار ارز هستند؟

وی یادآور شد: افرادی که الان در داخل به مردم ارز می‌فروشند، به مشتری خود می‌گویند شما چقدر ارز، چه زمان و در کدام نقطه دنیا می‌خواهید؟ این یعنی اینکه صادرکننده داخلی ما چون با این وضعیت ترجیح می‌دهد ارز خود را در خارج نگه دارد عملا با شبکه دلالان ارزی ارتباط پیدا کرده‌اند و عملا تولیدکننده و صادرکننده داخلی وارد بازار دلالی ارز شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.