کد مطلب: ۴۷۱۳۷۱

دلار تا چه اندازه سقوط می‌کند؟

دلار تا چه اندازه سقوط می‌کند؟

یک کارشناس ارشد امور بانکی گفت: اتفاقات اخیر در خصوص افزایش نرخ ارز یک شوک روانی و هیجانی از سوی دلالان است. تخلفات موجود در این زمینه کم است، اما رانت خواری در سراسر دنیا وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرزین سمائی کارشناس ارشد امور بانکی در خصوص بانک‌های مشترک و تخلف‌های احتمالی اظهار کرد: روابط بانکی و دامنه فعالیت کارگذاری‌های بانکی ما به واسطه تحریم‌ بسیار محدود شده است. تخلفات موجود در این زمینه کم است، اما رانت خواری در سراسر دنیا وجود دارد.

وی ادامه داد: رانت یعنی داشتن اطلاعات از اتفاقات احتمالی در آینده و کسانی که از موضوعی مطلع می شوند، می‌توانند به راحتی از اطلاعات خود استفاده کنند.

سمائی در خصوص دور زدن تحریم‌ها توسط بانک‌های مشترک گفت: بسیاری از بانک‌ها تحریم هستند و نمی‌توانند ارتباط مستقیمی با بانک‌های خارجی داشته باشند. اما سیستم بانکی از طریق بانک‌های خصوصی که تحریم نیستند می‌تواند با بانک‌های خارجی ارتباط داشته باشند. همچنین در حال حاضر این ارتباطات با تمام سختی‌های خود برقرار است.

دلار تا چه اندازه سقوط می کند؟

این کارشناس بانکی تصریح کرد: قیمت دلار متاثر از پارامترهای مختلفی است؛ بسیاری از کشورها تمایل دارند قیمت ارزشان نسبت به ارز جهانی پایین تر باشد که در این صورت جنگ ارزی رخ می دهد. به طور مثال قیمت یوان در کشور چین در برابر دلار پایین آمده است زیرا این کشور می خواهد به تولید کنندگان جهت سرمایه گذاری و صادرات کالاهای خود به کشورهای خارجی و وارد کردن ارز قوی فرصت دهد.

وی ادامه داد:در کشور ما افزایش قیمت ارز و اختلاف پولی ریال در مقابل دلار این شرایط را فراهم نمی کند. شاید این طور به نظر برسد که افزایش نرخ ارز ناشی از سیاست های اقتصادی باشد اما باید بدانید که افزایش نرخ ارز بیشتر جنبه سیاسی دارد.

سمائی بیان کرد: اتفاقات اخیر در خصوص افزایش نرخ ارز یک شوک روانی و هیجانی است و در واقع که قیمت ارز توسط دلالان ارزی تعیین می‌شود. دراین مواقع بانک مرکزی باید از قبل هر اقدامی جلوگیری افراد سودجو بگیرد. سامانه نیما یا نظام یکپارچه معاملات ارزی باید سال‌ها پیش طراحی می‌شد و بعد از خروج مبالغ زیادی ارز از کشور، بانک مرکزی در سال ۹۶, به فکر فراهم کردن بسترمناسب برای مبادلات ارزی افتاد.

این کارشناس بانکی گفت: بانک مرکزی به جای اینکه قالب دفاعی به خود بگیرد، زودتر اقدام کند تا بتواند به موقع جلوی دلالان و افزایش قیمت هیجانی را بگیرد.

او بیان کرد: به نظر می‌رسد مشکل تنها بازگرداندن ارز صادراتی نباشد؛ زیرا بانک مرکزی مبالغ خوبی را وارد بازار کرد و تقاضای این مبالغ کمتر از عرضه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران‌جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • میلاد

    تحلیلاتون دیگه خیلی مسخره شده ۵ ماهه من دارم خبراتون رو میخونم هر روز دارین میگین دلار سقوط خواهد کرد ولی هر روز گرونتر میشه تحلیل دستوری ندیده بودیم که دیدیم

  • ناشناس

    مردم شانس اوردن دولت روش نمیشه و با حجب و حیاس وگرنه دلار رو بالای 100 تومن میداد به بازار