کد مطلب: ۳۶۴۶۵۹

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک اقتصاددان :

ظرفیت دلار تک نرخی وجود دارد / نرخ معقول برای دلار تک نرخی چقدر است؟

ظرفیت دلار تک نرخی وجود دارد / نرخ معقول برای دلار تک نرخی چقدر است؟

یک اقتصاددان نرخ معقول برای تک نرخی کردن دلار را 10 یا 11 هزار تومان اعلام کرد و گفت: دولت اگر بخواهد ارز تک نرخی شود باید به بازار بسپارد تا بازار را هدایت کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار ارز در سال گذشته سال پرنوسانی را پشت سر گذاشت. با وجود این که با ورود به سال جدید این بازار در تعطیلات نوروز کم‌نوسان بود اما با شروع هفته سوم و رسمی، نوسانات به بازار طلا و ارز بازگشت. دلار و سکه جزء پرنوسان‌های هفته جاری بودند، قیمت سکه به بیش از پنج ملیون و قیمت دلار در بازار آزاد نیز وارد کانال 14 هزار تومان شد.

این نوسان در چند روز اخیر به نحوی بود که برخی از صرافی‌ها قیمت دلار را اعلام نمی‌کردند و در بین صرافی‌هایی که عملیات خرید و فروش را انجام می‌داند روی نرخ دلار اتفاق نظری وجود نداشت.

بازار دیروز شاهد چند نرخی شدن ارز بود. با وجود این که برخی از کارشناسان نوسانات دیروز را به پیش‌خور شدن خبر اقدام اخیر آمریکا نسبت می‌دهند، اما آیا با وجود شرایط داخلی و خارجی این امکان وجود دارد که دلار در بازار داخلی تک نرخی شود؟

watermark 80x500 copy

عرتی می‌گوید: امکان تک نرخی کردن نرخ ارز وجود دارد.

مرتضی عزتی، اقتصاددان گفت: امکان تک نرخی کردن ارز وجود دارد ولی این که دولت چه چیزی ترجیح بدهد و چطور تصمیم بگیرد مشخص نیست؛ ولی ظرفیت تک نرخی شدن وجود دارد. ضمن این که زمزمه‌های زیادی هست که ارز 4200 تومانی پرداخت نشود و تمایل‌هایی حداقل در بخش تولید برای این کار وجود دارد ولی معلوم نیست در بخش مصرف و یارانه هم این تمایل وجود دارد یا خیر، که در این صورت بحث دیگری مطرح می‌شود.

وی در این خصوص ادامه داد: دولت اگر بخواهد ارز تک نرخی شود باید به بازار بسپارد و بازار را هدایت کند. برای این که به بازار بسپارد و روی نرخی که خودش می‌خواهد تنظیم شود باید ارز زیادی را در اختیار داشته باشد. دولت می‌تواند با پتانسیل‌های موجودش دلار را در نرخ‌های 10 یا 11 هزار تومان تک نرخی کند.

عزتی عنوان کرد: اگر دولت بخواهد ارز در نرخ‌های پایین‌تری مثل هفت یا هشت هزار و تومان ثابت شود باید هزینه کند و ممکن است نیاز به صرف ذخایر ارزی و عرضه ارز بیشتر داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پتانسیل تک نرخی کردن ارز وجود دارد؟ گفت: پتانسیل آن وجود دارد ولی موضوع اصلی این است که روی چه نرخی ثابت و تک نرخی شود.

این اقتصاددان در این خصوص ادامه دارد: اگر روی قیمت 15 هزار تومان تک نرخی شود به نفع دولت است و به ذخایر ارزی دولت افزوده می‌شود. اما اگر روی نرخ‌های هفت یا هشت هزار تومان تک نرخی شود، نیاز به ذخایر ارزی بیشتری است.

عزتی نرخ معقول ارز برای تک نرخی شدن را 10 یا 11 هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر حدود این نرخ‌ها تک نرخی شود، به نظر می‌رسد مشکل جدی در بازار ارز به وجود نیاید. همه‌ این ملاحظات به تصمیمات دولت برمی‌گردد، اگر دولت می‌خواهد ذخایر ارزی کشور را برای آینده حفظ کند که ممکن است شرایط بدتری به‌وجود بیاید؛ امکان تک نرخی کردن وجود ندارد. به همین دلیل نمی‌خواهد هزینه تک نرخی کردن ارز را پرداخت کند، بنابراین از این نظر محدودیت دارد و نمی‌تواند به هر قیمتی ارز را تک نرخی کند.

عزتی به این سوال که تک نرخی کردن ارز، کنترل کردن بازار با مدل دستوری است یا خیر؟ چنین پاسخ داد: تک نرخی کردن یعنی به بازار بسپارد نه این که ارز را در رقم‌های پنج یا چهار هزار تومان تک نرخی کند. مبنا این است که بازار چه قیمتی را می‌پذیرد و روی آن نرخ عرضه و تقاضا انجام می‌شود، دولت باید نرخ ارز را به سمت و سوی نرخ مورد پذیرش بازار ببرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با سلام
    بنظر ميرسد اولين و اساسى ترين قدم براى تثبيت نرخ ارز حذف كامل و بدون تعارف دلار رانتى و بى فايده ٤٢٠٠ تومانى ميباشد. همه به عينه شاهد هستيم كه كالاهاى باصطلاح اساسى وارد شاده با دلار ٤٢٠٠ تومانى و يا توليدات داخلى كه مواد اوليه انها با همين ارز رانتى تامين شده در بازار با نرخ دلار ازاد به دست مصرف كننده ميرسد. به بيان ديگر تنها و تنها دريافت كنندگان اين ارز كه از ما بهتران هستند از مابه التفاوت وحشتناك قيمت ارز دولتى و ازاد منتفع ميشوند، يك گروه ٢٠-١٠ هزار نفرى در مقابل ٨٠،٠٠٠،٠٠٠ ملت مظلوم و شريف ايران.

  • ناشناس

    قیمت واقعی ارز امروز و با توجه به نقدینگی وحشتناک و قیمتهای نجومی املاک ( اداری و تجاری و مسکونی که به عنوان دارائی بالقوه محسوب میشوند ) باید هم اکنون […]تومن باشد …
    […]قیمت دلار موقعی واقعی میشه که حتی اگه یه دست فروش و یا یه صرافی ساده هم بتونه تا 1 میلیون دلار هم آزادانه به هر کسی بفروشه ، کسی مایل به خریدش نباشه با اون نرخ و یا حداقل کمی روش حساب و کتاب کنه …!!!ممنونم