کد مطلب: ۳۸۹۳۸۱

دلار و سکه، ترمز خودرو را بریدند

دلار و سکه، ترمز خودرو را بریدند

دیروز قیمت دلار و سکه در بازار سقوط کرد و به رقم 6 ماه گذشته رسید، در راستای این روند نرخ‌ها در بازار‌های سکه، طلا، خودرو و حتی مسکن نزولی شد که رئیس کل بانک مرکزی معتقد است، شوک ارزی تخلیه شده و شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در جریان نزول پیوسته قیمت‌ها در بازار ارز و ورود دلار به کانال ۱۱ هزار تومان، انتظار کاهش تورم در تمامی بازار‌ها در میان افکار عمومی شکل گرفت، به‌طوری که در همین راستا نرخ‌ها در بازار‌های سکه، طلا، خودرو و حتی مسکن با نزول همراه شد، در این میان به اعتقاد رئیس کل بانک مرکزی شوک ارزی تخلیه شده و شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است.

برنامه جدی هر سه قوا برای شناسایی تراکنش‌های بانکی و اخذ مالیات از درآمد‌های باد آورده و مالیات بر عایدی سرمایه اعم از سکه و ارز، طلا و مسکن، خنثی شدن تأثیر اخبار منفی مربوط به تحولات سیاست خارجی و امیدواری به توان بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، کنترل سفته بازی و نقش مؤثر نهاد‌های نظارتی و دستگاه قضایی در برخورد با سفته‌بازان و سلطان بازارها، اتفاقات مثبتی که در حوزه تجاری افتاده‌است و رکود بازار‌ها و تنگنای مالی متقاضیان از مهم‌ترین دلایل افت بهای دلار و سایر ارز‌های عمده و سکه، طلا و خودرو و مسکن است.

دولت در ماه‌های اخیر با اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های پولی و مالی از طریق بانک مرکزی، توانسته بازار ارز را کنترل کند که نتیجه آن، تقویت ۱/ ۲۱ درصدی ارزش پولی ملی (ریال) در مقابل دلار امریکا در دو ماه گذشته بوده‌است.

البته سیاست‌های ارزی بانک مرکزی تنها معطوف به بازارسازی در بازار ارز نبوده بلکه با استفاده از ابزار‌های در اختیار، صادرکنندگان را مجبور به بازگشت ارز کرده و خاطیان را نیز به‌دست دستگاه قضا داده است. از همین رو همتی روز گذشته از فهرست ۱۵۰ نفره‌ای خبر داد که حدود ۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات خود را بازنگرداندند و آن‌ها را به قوه قضائیه جهت برخورد قضایی معرفی کرده است.

افت همزمان سکه و دلار در بازار

بر اساس اعداد و ارقام سامانه شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز وابسته به اتحادیه طلا و جواهر، امروز هر دلار امریکا با کاهش ۶/ ۱ درصدی ۲۰۰ تومان کاهش یافته و به رقم ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. هر یورو نیز ۲۰۰ تومان افت قیمت داشته و به رقم ۱۳ هزار و ۸۴۷ تومان رسید.

سکه در کانال ۳ میلیون تومان

همچنین قیمت انواع سکه بهار آزادی با کاهش قیمت دلار دچار افت شده به گونه‌ای که هر گونه سکه بهار آزادی طرح قدیم با کاهش حدود ۶ درصد به ۳ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۵ درصدی به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. طلای ۱۸ عیار با کاهش ۱۷۳۰۰ تومان به ۳۹۲ هزار و ۵۰۰ تومان در هر گرم معامله شد.

هر گرم طلای ۲۴ عیار با کاهش ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومانی به رقم ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. شاخص بورس تهران با کاهش ۸/ ۲ درصدی روبه‌رو شده و با افت ۷۰۳۵ واحد به رقم ۲۴۶ هزار و ۲۶۸ واحد رسید. هر مثقال طلا ۷۴ هزار تومان افت قیمت داشته و به رقم یک میلیون و ۶۹۹ هزار تومان رسید.

تخلیه شوک ارزی

رئیس کل بانک مرکزی که به منظور بررسی وضعیت پولی و ارزی به استان اصفهان سفر کرده‌است، در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی این استان، با اشاره به اینکه از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است، عنوان کرد که نرخ تورم و بیکاری نیز رو به کاهش است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی در سال گذشته ٤٢ میلیارد دلار و در سه ماه و نیم گذشته ١٢ میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات صورت گرفته‌است و بخش مهمی از آن را صادرکنندگان تأمین کرده‌اند.

واردات قطعات خودرو باید محدود شود

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه مجموعه اقدامات بانک مرکزی، روند بازار ارز را رو به ثبات برده‌است، تأکید کرد: با همت صادرکنندگان وابستگی‌هایمان به ارز نفتی کم شده‌است، همچنین در صنعت خودروسازی هم بهتر است واردات را محدود و صنعت داخلی قطعات و خودروسازی را تقویت کنیم.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کند؛ چراکه معتقدیم شاخص‌های اقتصادی و بازار، نرخ ذاتی ارز را تعیین خواهند کرد. وی با اشاره به تولید ملی و لزوم حمایت از آن گفت: مبنای ارزش پول ملی، تولید ملی است پس باید در این مسیر به جد تلاش و گام برداریم.

وی افزود: سال جاری نیز کنترل نقدینگی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و با این سیاست امیدواریم شاهد آثار تورمی و نوسان نرخ ارز نباشیم.

در بازار سکه همه فروشنده شدند خریدار نیست

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر نیز با بیان اینکه فروشنده در بازار طلا و سکه زیاد است، ولی خریداری در بازار نیست، گفت: قیمت سکه نسبت به دوشنبه ۱۸۰ هزار تومان ارزان شده‌است، ضمن آنکه حباب سکه به پایین‌ترین رقم در دو سال اخیر رسید.

محمد کشتی آرای در گفتگو با «تسنیم»، درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز جاری اظهار کرد: قیمت‌ها نسبت به دیروز شدیداً کاهش داشته‌است.

وی با بیان اینکه قیمت جهانی تغییر خاصی نداشته است، افزود: اما کاهش قیمت دلار به زیر ۱۲‌هزار تومان باعث شده تا قیمت سکه نسبت به دیروز کاهش چشمگیری داشته باشد.

این فعال بازار طلا و سکه ضمن تأکید براینکه قیمت سکه نسبت به دیروز عصر ۱۸۰ هزار تومان کاهش داشته‌است، تصریح کرد: حباب سکه به پایین‌ترین حد در یکی، دو سال اخیر رسیده و ۱۴۰ هزار تومان شده‌است.

کشتی آرای با بیان اینکه هم اکنون در بازار طلا و سکه عرضه مناسب است، ولی تقاضا به شدت کاهش یافته‌است، افزود: فروشنده‌های زیادی در بازار سکه داریم، ولی خریدار در بازار نیست و مردم منتظر هستند قیمت‌ها کمتر شود.

ریزش قیمت خودرو در پی کاهش نرخ دلار

همزمان با کاهش قیمت دلار در بازار، قیمت خودرو‌ها نیز روند نزولی را طی می‌کند و فعالان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کنند، این کاهش قیمت‌ها به ویژه در مورد خودرو‌های وارداتی همچنان ادامه داشته باشد. در این شرایط خریدار زیادی در بازار وجود ندارد و مشتریان منتظر کاهش دوباره قیمت‌ها هستند.

افت ۳۰۰ میلیونی سانتافه

بررسی بازار خودرو‌های وارداتی نشان می‌دهد قیمت سانتافه که تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود حالا در بازار به ۸۲۰ میلیون تومان رسیده‌است.

بررسی قیمت خودرو‌های مونتاژی نیز نشان می‌دهد قیمت سراتو سایپا با افت ۱۰ میلیون تومانی طی روز‌های اخیر به ۲۹۷ میلیون تومان در بازار رسیده‌است. قیمت پژو ۲۰۰۸ نیز در بازار با افت ۱۵ میلیون تومانی به ۳۱۵ میلیون تومان رسیده‌است.

در کنار خبر‌های مطرح‌شده مبنی بر تحویل خودرو‌های کف کارخانه‌های خودروساز به مشتریان، کاهش قیمت دلار بر قیمت خودرو‌های داخلی نیز تأثیرگذار بوده به طوری که طی روز‌های اخیر قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهش ۵/ ۳ میلیون تومانی به ۵/ ۷۹ میلیون تومان رسیده است. همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کاهش ۳ میلیون تومانی قیمت به ۹۴ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

نمود بیشتر کاهش قیمت دلار بر بازار خودرو طی یک هفته آینده

سعید مؤمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در این خصوص گفت: قیمت دلار بر بازار خودرو به ویژه خودرو‌های وارداتی تأثیر‌گذار است، به‌طوری که این اثر را طی یک هفته آینده با نمود بیشتری در بازار مشاهده خواهیم کرد. در حال حاضر خریداری در بازار وجود ندارد و همه منتظرند تا قیمت‌ها باز هم کاهش یابد.

در پایان به نظر می‌رسد انتظار تخلیه حباب قیمتی در بازار‌ها با توجه به عملیاتی‌شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه تداوم یابد و قیمت در تمامی بازار‌ها با نزول بیشتری همراه شود.

منبع: روزنامه جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مج

    بررسی بازار خودرو‌های وارداتی نشان می‌دهد قیمت سانتافه که تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود حالا در بازار به ۸۲۰ میلیون تومان رسیده‌است یه روز سیصد میلیون بود شاخ غول شکستی خسته نباشی دلاور ….