کد مطلب: ۶۲۴۲۸۱

«دیده‌بان پول»، گزارشی تحلیلی و کاربردی درباره بازارها

بازارها پس از لغو تحریم ایران/ دلار، طلا، مسکن و بورس چه می‌شوند؟+نمودار و ویدیو

حجم ویدیو: ۱۱.۷۱M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۵۲ دانلود ویدیو

امروز اعلام شده آمریکا برخی از تحریم‌های ایران را لغو کرد. با این اتفاق ممکن است روند بازارهای مالی چگونه شود؟

ابراهیم علیزاده - محمدعلی‌نژاد : اگر نگران آینده اقتصاد و سرمایه خود هستید این تحلیل تجارت‌نیوز را بخوانید. سلسله گزارش‌های «دیده‌بان پول» می‌تواند به شما کمک کند در کمترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات را از آخرین وضعیت بازارها و اوضاع اقتصادی به دست بیاورید و با اتکا به این اطلاعات، با ریسک کمتری تصمیم‌گیری کنید.

امروز اعلام شده آمریکا برخی از تحریم‌های ایران را لغو کرد. با لغو تحریم ایران ممکن است روند بازارهای مالی چگونه شود؟

برای بررسی این موضوع شاید بررسی دوره مشابه‌ قبلی بتواند مناسب باشد. دوره تقریبا مشابه قبلی اقتصاد ایران به روزهای اجرای برجام برمی‌گردد. در آن دوره هرچند بازارها واکنش آنی داشتند اما یک سال پس از تاریخ ۲۳ تیر ماه سال ۹۴ یعنی از این روز تا ۲۳ تیر ماه سال ۹۵ بازارها تقریبا همه یک روند صعودی را پشت سر گذاشتند.

بازار مسکن با چهار درصد رشد کمترین تغییر را داشت و شاخص بورس هم تنها شش درصد افزایش یافت. اما در همین مدت قیمت دلار ۱۰ درصد و قیمت طلا ۱۲ درصد افزایش یافتند.

از برجام

تغییرات بازارها یک سال پس از برجام

با این روند به نظر می‌رسد در دوره مشابه قبلی یک سال پس از این اتفاق مهم سیاسی بازار طلا بهترین وضعیت از نظر بازدهی را داشت و بازار مسکن هم کمترین تاثیر را پذیرفته بود.

اما در دوره خروج آمریکا از برجام اوضاع بازارها چطور شد؟ بررسی تغییرات بازارها در دوره یک ساله ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ تا ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸ نشان می‌دهد این بار دلار بیشترین تاثیر را گرفته و بار دیگر مسکن کمترین تاثیر را پذیرفته است.

با این روند شاید بتوان گفت بازار مسکن در یک دوره یک ساله پس از اتفاقات مهم سیاسی کمترین تاثیر را می‌پذیرد اما این تاثیرپذیری در بازارهای دلار و طلا بیشتر است.

امریکا از برجام

تغییرات بازارها یک سال پس از خروج آمریکا از برجام

در همین مورد می‌توانید ویدیو زیر را ببینید. (این ویدیو مربوط به آذر ماه امسال است)

اما علت چیست؟ مشکلات ساختاری اقتصاد ایران. از کسری بودجه گرفته تا سیاست‌های غلط اقتصادی باعث شده که اقتصاد ایران همیشه درگیر تورم باشد.

در دوره یکساله پس از برجام با اینکه تورم کمی آرام شده بود اما باز هم تورم نقطه به نقطه شش درصد و تورم یکساله منتهی به این دوره بیش از ۹ درصد بود. در دوره یک سال پس از خروج آمریکا از برجام که وضعیت هشدارآمیزتر بود. تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد و تورم یکساله منتهی به این دوره ۳۴ درصد بود.

با این روند به نظر می‌رسد تنها عاملی که بتواند به اخبار سیاسی برای کاهش تغییرات بازارها کمک کند قدم برداشتن دولت در راستای اصلاحات ساختاری در بخش اقتصاد است. از هم‌اکنون مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده که در سال آینده دولت بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و این به معنای احتمال چاپ پول و دست‌اندازی دولت به منابع بانک‌هاست که امکان دارد به تورم شدت ببخشد اما اگر اصلاحاتی همراه با اعلام اخبار سیاسی رخ دهد شاید این بار تغییرات بازارها مثل دوره گذشته نباشد.

آخرین گزارش‌های با عنوان دیده‌بان پول را در اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تا دیروز بورس رو به برجام گره میزدن حالا توافق شده میگن برنامه چی کشک چی؟! فقط اقتصاد داخلی خراب بوده. خدایا اینا هزار چهره ها رو زود تر بکش

  • فریدون

    مبلغ ۱۵۰هزار میلیارد کسری را از کجا آوردید. بوجه ۱۴۰۱ که بدون کسری پیشنهاد شده. اون کسری مال ۱۴۰۰ بود

    • ناشناس

      حتما با کسری بودجه را با بورس تامین کرد پس این همه اوراق که دولت فروخت چیزشد

  • ناشناس

    چی داره بشود آب از آب تکون نمیخورد لغو تحریم ها همش کشکه بورس دستوری تا موقعی که دولت نخواهد وضع همین هست

  • ناشناس

    آقای رییسی چه شده است ماسهامداران بورسی هم درزمان تحریم وهم درزمان توافق درضررهستیم

  • ناشناس

    هیچ اتفاقی نمی افته،هر روز بدبخت تر از دیروز

  • ناشناس

    احتمال زیاد با انجام توافقات وبرداشتن کلیه تحریم ها صد درصد بازار همه چیز افت میکنه چون بازار خودمون بیشتر از اینکه به اقتصاد بستگی داشته باشه به حرفه بازارم بیشتر تو دست سرمایه دارهاست تا‌دولت

  • میلاد

    سقوط 50 درصدی قیمت های فعلی / رشد 10 سال پیش خور کرد / همه بازار ها در 3 سال

  • ناشناس

    انشاالله که تمام تحریما برداشته شده همه چیز بیاد پاین
    مسکن ماشین آزوقه تابکیه گرانی تو این ۳سال به انداز ۴۰سال همه چیز رفته بالا پدر مردومو درآوردن
    با چرا اجارها اینقدر رفت بالا بخاطر تحریما البته این وسط صاحب خانهاخوب خوردن