کد مطلب: ۴۳۱۴۶۷

دلار چهارشنبه را چطور آغاز می‌کند؟

دلار چهارشنبه را چطور آغاز می‌کند؟

پیش از امروز، چهارشنبه 30 بهمن ماه وضعیت بازار ارز چگونه بوده است؟ آیا نوسانات قیمت دلار همچنان ادامه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روند افزایشی قیمت دلار در روز سه شنبه را می‌توان در دو پرده مشاهده کرد: پرده اول، جوسازی معامله‌گران در همان شروع معاملات و باز شدن بازار با ۶۰ تومان فاصله نسبت به روز قبل. پرده دوم، عبور سریع دلار از محدوده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی تا ساعت یک بعدازظهر. از حدود ساعت یک تا ۴ بعدازظهر نیز بازار ارز نوسانی خاصی نداشت و یک ثبات نسبی در آن مشاهده می‌شد. در ساعات انتهایی روز میزان فروش‌ها بالاتر رفته بود و ممکن است تحت تاثیر آن قیمت ابتدای روز جاری دلار کمتر از ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان باشد.

روز سه‌شنبه، در بازار سکه میزان نوسانات کمی محدودتر بود و سکه که تا قیمت ۵ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان بالا رفته بود، در اواخر روز روی عدد ۵ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت ۳۰ هزار تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. به نظر می‌رسد دیروز سکه بازان نسبت به رشد قیمت دلار با احتیاط بیشتری رفتار کردند. دیروز سکه تمام بهار آزادی تنها نزدیک به ۶/ ۰درصد افزایش قیمت را ثبت کرد،‌حال آنکه در بازار ارز، دلار بیش از یک درصد افزایش را تجربه کرده بود.

دلار که با افزایش ۶۰ تومانی نسبت به روز قبل و با عدد ۱۴ هزار و ۳۱۰ تومان معاملات خود را آغاز کرده بود، حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۴ هزار و ۴۴۰ تومان قرار گرفت که ۱۹۰ تومان بیشتر از روز سوم هفته بود. برخی فعالان باور داشتند، واکنش محدود سکه‌بازان به افزایش قیمت دلار می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که مسیر قیمت شاخص ارزی در معرض تغییر قرار گرفته است.

در واقع از نگاه آنها به احتمال زیاد سکه‌بازان به ادامه افزایش قیمت دلار چندان خوشبین نیستند که متناسب با افزایش آن، خریدهای خود را بالا نبرده‌اند. این در حالی است که دسته دیگری از بازیگران ارزی معتقد بودند تا زمانی که خطر بازگشت ایران به لیست سیاه FATF وجود دارد‌، معامله‌گران می‌توانند با جوسازی پیرامون این نگرانی قیمت ارز را بالاتر ببرند.

این دیدگاه در حالی مطرح می‌شود که رئیس کل بانک مرکزی حداقل در دو مقطع زمانی اشاره کرده است که تصمیم FATF هیچ تاثیری بر روند مبادلات مالی کشور نخواهد داشت.

به‌عنوان مثال، به گزارش تسنیم، دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر «اجازه ادامه تلاطم در بازار ارز را نمی‌دهیم» گفت: تصمیم اجلاس اف‌ای‌تی‌اف تأثیری در روابط و معاملات ما نخواهد داشت.

عده‌ای از فعالان نیز باور دارند،‌ افزایش قیمت دلار تحت تاثیر تصمیم FATF پیش‌خور شده است و بیش از این نمی‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

در این میان، عده‌ای از فعالان ارزی، شکسته شدن مرز ۱۴ هزار تومانی را عامل مهمی دانستند که در انتظارات بازیگران فنی دلار اثر داشته است و تقاضای آنها را بالا برده است. دیروز دلار با عبور از محدوده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی به بالاترین قیمتی رسید که از ۲۹ اردیبهشت سال جاری ثبت شده است. با این حال، رئیس کل بانک مرکزی باور داشت، شکسته شدن این مرز نیز نمی‌تواند به ادامه‌دار بودن نوسانات کمک کند و عنوان کرد، ظرف یک سال قبل ۳ بار سد مقاومتی ۱۴ هزار تومانی شکسته شد ولی باز با مدیریت بانک مرکزی تعادل به بازار برگشت و باز هم این اتفاق می‌افتد.

به گفته برخی فعالان نیز به نظر می‌رسد بازارساز از افزایش اخیر قیمت دلار دچار هراس نشده است؛ آنها به افزایش روز قبل دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی اشاره می‌کنند که عدد بالای مرز ۱۴ هزار تومانی را به‌عنوان نرخ فروش دلار تعیین کردند. دیروز دلار بر تابلوی صرافی‌های بزرگ دولتی ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود که افزایشی ۲۵۰ تومانی نسبت به قیمت روز سوم هفته داشت. صرافی‌های بانکی نرخ خرید دلار خود را نیز به بالای مرز ۱۴ هزار تومانی بردند و روی عدد ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان قرار دادند.

به گفته فعالان، بازارساز با این قیمت‌گذاری نشان داد که نگران افزایش بیشتر قیمت دلار نیست و احساس می‌کند که روند معاملات را در دست دارد. او از طریق افزایش قیمت مانع از ورود تقاضای کاذب به بازارها می‌شود و از طریق بالا بردن نرخ فروش خود زمینه‌ساز آن می‌شود که بتواند ارز بیشتری را از کف بازار جمع کند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.