کد مطلب: ۳۵۳۶۶۹

اویل‌پرایس بررسی کرد:

تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت / دلایل اصلی افزایش قیمت طلای سیاه چیست؟

تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت / دلایل اصلی افزایش قیمت طلای سیاه چیست؟

تحلیلگران بر این باورند که کاهش تولید کشورهای عضو اوپک به ویژه عربستان سعودی، افزایش امیدها در مورد توافق میان پکن و واشینگتن و کاهش تولید دو کشور ونزوئلا و ایران به دلیل تحریم‌های ایالات متحده از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت در سال جاری میلادی هستند. همچنین، بر اساس تازه‌ترین پیش‌بینی بانک مریل لینچ، قیمت نفت تا سال 2024، در محدوده 50 تا 70 دلار باقی خواهد ماند.

به دنبال کاهش قابل توجه تولیدکنندگان اوپک و متحدان غیراوپکی آنها قیمت نفت همچنان روند افزایشی خود را ادامه می‌دهد. وزیر انرژی عربستان به تازگی اعلام کرد که این کشور تولید خود را به 9.8 میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد که این میزان 500 هزار بشکه کمتر از میزان تعهد این کشور بر اساس توافق کاهش تولید است.

این روند نشان می‌دهد که ریاض قاطعانه به تلاش خود برای افزایش قیمت‌ها ادامه می‌دهد و این در حالی است که عربستان سعودی برای جبران کسری بودجه خود به نفت 80 دلاری نیاز دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، از آنجا که روسیه به تعهدات خود به اندازه کافی پایبند نیست، میزان کاهش عربستان از اهمیت خاصی برخوردار است. در حالی که روسیه متعهد شده بود در ماه ژانویه 230 هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهد، گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد که تنها 42 هزار بشکه -معادل یک‌ششم میزان مورد نظر- از تولید خود کم کرده است.

در عین حال، ناآرامی‌ها در ونزوئلا می‌تواند در هفته‌های آینده به اختلال در عرضه جهانی و بالاتر رفتن قیمت نفت منجر شود. همچنین اقدامات سخت‌گیرانه‌تر علیه ایران هم ممکن است به این موضوع دامن بزند. مقامات آمریکایی به هشت کشور خریدار نفت ایران معافیت اعطا کرده‌اند که در ماه می -اردیبهشت‌ماه- منتقضی می‌شوند.

طی یک سال اخیر و با روی کار آمدن مایک پومپئو و جان بولتون، این کشور مواضع سخت‌تری در قبال ایران در پیش گرفته است. دولت آمریکا به تازگی اعلام کرده که قصد تمدید این معافیت‌ها را ندارد و این روند می‌تواند تولید و صادرات نفت ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد.

از سوی دیگر، اخیرا میدان نفتی السفانیه -بزرگ‌ترین میدان نفتی برون‌ساحلی در عربستان سعودی- به دلیل قطع کابل اصلی برق، به طور کامل فعالیت خود را متوقف کرده است. گفته شده، این میدان نفتی ظرفیت تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت را دارد.

دو کشور چین و ایالات متحده آمریکا نیز به دنبال راه حلی برای حل‌وفصل مشکلات تجاری خود هستند. افزایش امیدها برای توافق میان پکن و واشینگتن، تاثیر قابل توجهی بر بازار نفت دارد.
به عقیده تحلیل‌گران، کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی، تقاضای ضعیف و افزایش عرضه ایالات متحده سه عامل مهم کاهش قیمت نفت هستند.

با این حال، بر اساس گزارش جی‌پی مورگن چیس، اگر توافق کاهش تولید تاثیر قابل توجهی بر افزایش قیمت‌ها نداشته باشد، عربستان سعودی تا ابد بار اضافی کاهش تولید مربوط به کشور روسیه را برای ایجاد تعادل در بازار به دوش نخواهد کشید و احتمالا این روند متوقف خواهد شد.

بر اساس تازه‌ترین پیش‌بینی بانک آمریکایی مریل لینچ، قیمت نفت تا سال 2024، در محدوده 50 تا 70 دلار باقی خواهد ماند.

امروز، سه‌شنبه هر بشکه نفت خام برنت با 0.15 درصد افزایش، با قیمت 6660 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت هم با 0.82 درصد افزایش به 55.44 دلار رسید.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بین خودمان بماند!از تفاوت ۱۴دلاری که در فروش هر بشکه نفت در بورس ایران نسبت به قیمت نفت در بازارهای جهانی شاهد هستیم شاید بشود به میزان تخفیف نفت ایران به دیگر مشتریان در شرایط تحریم پی برد!