خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۸۷۰۴

تجارت‎نیوز بررسی کرد:

آخرین تغییرات در بازار نفت / چه عواملی باعث نوسانات قیمت نفت شد؟

آخرین تغییرات در بازار نفت / چه عواملی باعث نوسانات قیمت نفت شد؟

قیمت نفت که در سه ماهه چهارم سال 2018 روند نزولی به خود گرفته بود، با آغاز سال نو میلادی تا حدودی به ثبات رسید. اما چه عواملی موجب این روند شد و بازار نفت تا پایان سال 2019 به کدام سو می‌رود؟

قیمت نفت در سه ماهه چهارم سال 2018 روند نزولی به خود گرفت اما با آغاز سال نو میلادی این بازار تا حدودی به ثبات رسید.

با این حال، ترکیبی از رویدادهای اقتصادی از جمله انتشار آمار و داده‌های مربوط به تضعیف رشد اقتصاد جهان، بازار نفت را تحت تاثیر قرار داد و به این ترتیب، قیمت نفت در معاملات روز جمعه به پایین‌ترین میزان هفته گذشته رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، به این ترتیب اخبار مربوط به 72 ساعت گذشته، چشم‌انداز خوبی را برای اقتصاد جهانی رقم نزد، که این مساله بازار نفت را هم تحت تاثیر قرار داد.

روز پنج‌شنبه، بانک مرکزی اروپا در خبری غافلگیرکننده اعلام کرد که افزایش نرخ بهره را دست‌کم تا پایان سال جاری میلادی به تعویق می‌اندازد.

همچنین آمار منتشرشده در مورد کاهش تجارت چین به کاهش قیمت نفت در هفته گذشته دامن زد.

با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از کشورهای کلیدی اوپک، تولید خود را بیش از میزان پایبندی خود به توافق کاهش داده‌اند.

بر اساس توافق کاهش تولید که از ابتدای ژانویه سال 2019 اجرایی شد، کشورهای عضو اوپک و متحدان غیراوپکی آنها متعهد شدند میزان تولید خود را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

بر اساس پیش‌بینی‌های رفینیتیو، کل تولید نفت خام اوپک در ماه ژانویه 0.9 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که مهم‌ترین دلیل آن امضای توافق کاهش تولید و همچنین خروج قطر از این کارتل است.

همچنین، تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه دو کشور ونزوئلا و ایران اختلالاتی در عرضه جهانی به وجود آورده است.

هشت کشور در ماه نوامبر از تحریم‌های نفتی ایران معافیت دریافت کردند که این مساله خود موجب افزایش مجدد عرضه از سوی ایران شد. اما مقامات آمرکایی اعلام کرده‌اند که این معافیت‌ها در ماه می -اردیبهشت ماه- دیگر تمدید نخواهند شد. تحت این شرایط انتظار می‌رود، قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه دهد.

در عین حال، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان از عدم تغییر سیاست اوپک تا ماه ژوئن خبر داده است.

اوپک و متحدانش قرار است در هفدهم و هجدهم آپریل -فروردین ماه- در وین دیدار کنند.

از سوی دیگر، علی‌رغم داده‌های منتشرشده در رابطه با تضعیف رشد اقتصادی کشورها، آمارهای رفینیتو نشان می‌دهد که تقاضای جهانی نفت در ماه ژانویه حدود 98.75 میلیون بشکه در روز گزارش شد که این میزان 70 هزار بشکه بیشتر از یک ماه قبل از آن -دسامبر 2018- بوده است.

اگرچه تقاضای کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در این ماه کاهش یافته بود اما این کاهش با افزایش تقاضای بیشتر از سوی کشورهای آسیایی جبران شد.

خارج از کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی واردات نفت از سوی سایر کشورها طی همین دوره در مقایسه با یک ماه قبل از آن 430 هزار بشکه افزایش یافت.

واردات نفت آسیا در این ماه به 26.4 میلیون بشکه در روز رسید؛ در حالی که این رقم در ماه دسامبر 25.9 میلیون بشکه گزارش شده بود.

در عین حال، موسسه مالی بارکلیز ، در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به دلایل مختلف نفت 70 دلاری را برای سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده و می‌نویسد: در حالی که بسیاری از تحلیل‌گران بازار نفت معتقدند که اقدامات و سیاست‌های دونالد ترامپ به طور فزاینده‌ای عدم قطعیت در بازار را موجب شده، ما بر این باوریم که اوپک از وزن بیشتری برخوردار است و می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت‌ها بگذارد.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات امروز با 0.33 درصد افزایش، به 65.96 دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت هم با 0.48 درصد افزایش، با قیمت 56.34 دلار معامله شد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.