کد مطلب: ۳۵۸۰۱۵

دلایل گرانی قیمت گوشی موبایل

دلایل گرانی قیمت گوشی موبایل

بازار موبایل دوباره ناآرام شد و قیمت هر گوشی موبایل حداکثر تا ٣ میلیون تومان افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، این موضوع در حالی رخ می‌دهد که حالا محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است که بسیاری از مردم ایران به دنبال غیر فعال‌شدن اَپ‌های آیفون برای کاربران ایران، گوشی‌هایشان را خاموش کرده‌اند و شایعاتی درباره توقف واردات اپل به ایران به گوش می‌رسد.

هر چند که ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری می‌گوید که ممنوعیت واردات اپل هنوز جدی نیست اما اگر این کمپانی بخواهد دست مشتریان یک کشور را ببندد و کارایی گوشیشان را محدود به تماس‌گرفتن کند، ایران هم مقررات تجاری خود را تغییر می‌دهد و واردات این گوشی موبایل را احتمالا متوقف می‌کند.

افزایش ٢٠درصدی قیمت گوشی

اخباری که این روزها از بازار گوشی‌های تلفن همراه می‌رسد حاکی از بروز مشکلاتی در این بازار مهم است. بعد از بسته‌شدن چندروزه سایت واردات مسافری که باعث افزایش سه میلیون تومانی قیمت موبایل شده بود، این سامانه دوباره بازگشایی شد چون فعالان بازار موبایل هم اعتقاد داشتند بازشدن این سامانه باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود.

این در حالی است که بازگشایی دوباره سایت نه تنها باعث کاهش قیمت‌ها نشد که در روزهای اخیر دوباره قیمت گوشی‌های تلفن همراه حدود ١٥ تا ٢١ درصد افزایش پیدا کرده است. البته ماجرا از تغییر یک قانون آب می‌خورد.

سامانه همتا که واردات گوشی‌های مسافری را برای رجیسترشدن ثبت می‌کرد، در ابتدای این هفته تغییر قوانین داد. بر اساس قوانین قبلی مسافران تنها می‌بایست کارت ملی خود را به همراه مشخصات یک گوشی وارد می‌کردند تا از پرداخت تعرفه گمرکی معاف می‌شدند اما برخی گزارش‌ها نشان می‌داد که افراد سودجو با کارت ملی دیگران اقدام به واردات چمدانی موبایل می‌کنند.

این گزارش‌ها موجب شد که سامانه همتا علاوه بر کارت ملی، کپی بلیت سفر خارجی افراد را درخواست کند و واردات گوشی مسافری سخت‌تر شود. بازاری‌ها تا پیش از این می‌گفتند گرفتن ارز واردات بسیار سخت است و آنها مجبور به واردات چمدانی موبایل شده‌اند اما حالا با قانون جدید دست واردکنندگان بیشتر از گذشته بسته شده است.

فعالان بازار می‌گویند که با توجه به وضعیت بازار ارز و تعلق نگرفتن ارز به شرکت‌های واردکننده تلفن همراه، واردات رسمی و ورود تلفن همراه از طریق این شرکت‌ها تقریبا ناممکن شده است؛ از طرفی با اجرای طرح رجیستری گوشی‌های قاچاق نمی‌تواند وارد شود بنابراین بازار را با کمبود و افزایش‌های قیمت نامتعارف برای تلفن‌های همراه ثبت‌شده مواجه کرده است.

اما فعال‌سازی شبکه برای گوشی‌های مسافری در سامانه همتا در ابتدا بدون محدودیت تعداد تلفن همراه صورت می‌گرفت که در مرحله بعد با ایجاد محدودیت تعداد پنج عدد تلفن همراه برای هر فرد ایجاد شد و سپس این میزان به تعداد یک تلفن همراه برای هر کد ملی کاهش یافت و اعلام شد که از هفته‌ گذشته بدون اطلاع بسته شده و این موضوع بازار را ملتهب کرد و باعث افزایش قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت گوشی شده است. البته در نهایت پس از اعتراضات صنف موبایل‌فروشان، سامانه مسافری گمرک برای ثبت تلفن‌های همراه باز شد.

در روزهایی که این سایت بسته بود، در عرضه گوشی از طرف مغازه‌داران اختلال ایجاد شد و این مسأله باعث غیر فعال‌شدن گوشی‌های وارداتی و درنهایت متضرر‌شدن واردکنندگان شد. این اتفاقات در حالی رخ داده که وزیر ارتباطات هم با انتشار توییتی از طرح ریجیستری حمایت کرده و آن را راه‌حلی برای ایجاد آرامش و ثبات در بازار دانسته است.

با این حال برخی از کارشناسان معتقدند که واردات گوشی موبایل با دریافت کارت ملی از ابتدا اشتباه بوده و موجب شد راه واردات گوشی‌های قاچاق به شکلی دیگر باز شود؛ بدین ‌ترتیب گوشی‌هایی که به اسم مسافری وارد کشور شدند، تنها به مسافران اختصاص نداشتند و برخی از سودجویان با استفاده از کارت ملی افراد به هنگام خرید گوشی، اقدام به ریجیسترکردن گوشی‌های وارداتی خود کردند.

اگر چه کارشناسان و فعالان این حوزه از ابتدا هم با واردکردن گوشی تلفن همراه با کارت ملی مخالف بودند اما قطع‌شدن ناگهانی این روند هم موجب ایجاد مشکلاتی شده است که اکنون خود را نشان داده و افزایش قیمت گوشی را به دنبال داشته است؛ درنهایت هم دوباره سایت ثبت گوشی مسافری باز شد و بازار به آرامش برگشت.

منبع: روزنامه شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من که کاهشی نمیبینم روی گوشی های میان رده حداقل 500 تومن افزایش قیمت داشته

  • ناشناس

    گوشی که 160 یورو معادل دومیلیون و هفتصد قیمتشه. تو ایران دارن ۴میلیون می فروشن

    • رضا

      فعلا به دلیل بسته بودن مرزهای هوایی و زمینی و مهمتر از اون تعطیلی بازار صادرکننده های گوشی مثل کشورهای عراق و امارات قیمتها وحشتناک شدن.البته امارات از یک هفته پیش داره در ۴ مرحله بازارهاشو باز میکنه.عراق هم ۳ مرز زمینی شو با ایران هفته ای یک روز برای مبادلات تجاری باز کرده.مطمئنا این وضعیت پایدار نیست.نخرید تا مجبور بشن ارزونش کنن

  • ناشناس

    الان مثلا تو بازار آرامشه؟؟؟ میخواستم با3.200گوشی a50 بگیرم؛حالا باید با همون پول a10 بگیرم