خبر مهم:

کد مطلب: ۴۷۷۶۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پای ارز ۲۷ هزار تومانی به صرافی ملی باز شد / علت گرانی دلار در چند ساعت چیست؟

پای ارز 27 هزار تومانی به صرافی ملی باز شد / علت گرانی دلار در چند ساعت چیست؟

تا پیش از این ارز 27هزار تومانی را فقط یک بار در ابتدای همین هفته آن هم در بازار آزاد شاهد بودیم، اما حالا پای این نرخ به تابلوی صرافی ملی هم باز شده است آن هم بعد از چهار بار تغییر قیمت در عرض چند ساعت. حالا سوال اینجاست که علت رشد این چنینی قیمت ارز در یک روز و ظرف چند ساعت چه بوده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چهارشنبه 26 شهریور اولین قیمت اعلام شده روی تابلوی صرافی ملی 26هزار و 650 تومان بود. اما در کمتر از یک ساعت این نرخ تغییر کرد و با 150 تومان افزایش به 26 هزار و 800 تومان رسید. البته ماجرا به اینجا ختم نشد و در عرض یک تا دو ساعت بعد، دو بار دیگر قیمت دلار در صرافی ملی افزایش یافت. نرخ دلار آمریکا پس از جهش از پله 26 هزار و 800 تومان از نرخ 26 هزار و 900 هم گذشت و سپس برای اولین بار با گذر از مرز 27 هزار تومانی به 27 هزار و 200 تومان برای فروش رسید.

تا پیش از این ارز 27 هزار تومانی را فقط یک بار در ابتدای همین هفته آن هم در بازار آزاد شاهد بودیم. سوال اینجاست که علت رشد این چنینی قیمت ارز در یک روز و ظرف چند ساعت چیست؟

البته ابتدای هفته هم یک بار نرخ ارز صرافی ملی ظرف چند ساعت با سه هزار تومان افزایش از بازار آزاد پیشی گرفت. این اقدام در کنار برداشتن سقف سامانه نیما و بازگشت امکان دریافت ارز با کارت‌ملی، خبر از ورود و مداخله بازار ساز می‌داد. آیا همچنان پای دخالت بازارساز در میان است یا رشد قیمت دلار علت دیگری دارد؟

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، در پاسخ می‌گوید: در بازار ارز اصطلاحی وجود دارد به نام حراج هلندی. حراج هلندی به این معنی است که بازارساز برای کاهش قیمت در بازار ارز به جای این که از قیمت‌های پایین به سمت بالا برود از بالا به پایین می‌آید. قیمت را به بازار آزاد نزدیک می‌کند تا خریدار احساس کند که جنس در بازار زیاد است، از طرفی عرضه هم در قیمت بالا بیشتر می‌شود. در همه حراج‌ها قیمت از پایین به بالا است اما این حالت برعکس آن است.

او با یادآوری روز دوشنبه اخیر عنوان می‌کند که در این روز هم بازار ساز از همین روش استفاده کرده و از طریق آن تا آخر روز توانسته قیمت را هزار تومان پایین بیاورد. البته این اولین بار نبوده و این اقدام سال‌های گذشته هم بارها انجام شده است.

به گفته افسری این کار حالتی روانی در بازار ایجاد می‌کند تا فعالان احساس کنند در بازار کمبودی وجود ندارد. از این طریق هم با ارز پاشی روی منابع بانک‌مرکزی فشاری نمی‌آید، هم با جوسازی قیمت پایین می‌آید. او تاکید دارد که باید این را هم مورد توجه داد که این روش همیشه جواب نمی‌دهد و همه چیز به شرایط روز بازار بستگی دارد.

بورس تلاش‌ها را خنثی می‌کند

این کارشناس در پاسخ به این سوال که چه مقدار می‌توان به ورود بازار ساز در هفته اخیر و تاثیر آن در آینده قیمت ارز خوش‌بین بود، می‌گوید: در حال حاضر همه چیز در دست بانک مرکزی نیست و متاسفانه بانک مرکزی تنها بخشی از اقتصاد ما را تشکیل می‌دهد. وزارت اقتصاد ، سازمان برنامه و…متولیان مختلفی هستند که تصمیم‌گیری یک دست و یک نواختی ندارند.

افسری در پایان تاکید می‌کند: بورس تمام تلاش‌های بانک‌مرکزی را خنثی می‌کند. بورس در هر حالتی که باشد، حتی در حالت سقوط به شکل خودش به بازار فشار می‌آورد، زیرا بالاخره عده‌ای فروشنده می‌شوند. در جریان بورس پولی آزاد می‌شود و این پول بالاخره باید از یک جایی سر در ‌آورد.

آنطور که او می‎گوید برای کنترل بازار ارز لازم است مدتی بورس را در حالت انجماد نگه دارند اما در حال حاضر به علت شرایط سیاسی و تعداد افراد زیادی که در بورس حضور دارند، قادر به مقابله از این طریق با وضعیت نیستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بانک مرکزی باید دلار را 40 هزار تومن کند و سپس با حذف صفر پول ملی باعث سقوط شدید در دلار و نجات ایرانی ها شود

    • حسن

      باید صبر داشته باشیم تا صد روز دیگه میوه های برجام برسه بعد دلار هزارتومن میشه.علی برکت الله

  • ناشناس

    تنها راه برای حل مشکل دلار و اطمینان به بازار تنش زدایی خارجی هست تا مردم و سرمایه دار نگران وضع اینده باشن هجومشون با طلا و دلار ادامه داره خیلیا هم تو بورس میرن تا پولشون زیاد کنن و با پولشون دلار بخرن یعنی رشد بورس هم باعث رشد دلار میشه

    • ناشناس

      دلار داره میاد پایین قراره یه اتفاق عالی بیفته فقط اینو بگم اصلا دلار نخرید

  • ناشناس

    چی ارزونه ؟! مسکن مخصوصا تهران که سربه فلک کشیده و دست نیافتنی شده و….. دلار بشه ۴۰هزار تومان تازه به تورم واقعی بقیه ی اجناس و… میرسه

    • ناشناس

      حسن روحانی دست تو هرچی برد اونو خراب کرد . از موقعی که ازادسازی سهم عدالت شد تا الان مردم یه روز خوش ندیدن . یا بورس تو سقوطه با دلار میره بالا یا … حالا کارشون بجایی رسیده که نمیتونن ارز وارد کشور کنن دارن دست تو جیب مردم میکنن

  • سعید

    دیگه کار از حراج هلندی و دانمارکی گذشته! بنده خداها اگر چاره داشتن همین الان با قیمت 50 تومن حراج میکردن ولی خب از نگاه این مردم خسته حیا می کنند و سعی می کنند کم کم حراجش کنند! علی برکت الله

  • ناشناس

    مدتهاست که دلار مثل ماشینی که ترمز بریده و در سراشیبی است عمل میکند و سرعتش را نمیشود کنترل کرد ، از طرفی بانک مرکزی و نهادهای مسئول فقط میتوانند با ترمز دستی و دنده دادن باعث شوند که با سرعت ۲۰۰ تا به ته دره نرویم و با سرعت ۱۰۰ ته دره بریم به امید اینکه همه نمیرند و یک نفر زنده بماند.

  • ناشناس

    عجب!! مثل اینکه مرگ بر آمریکاهامون با پول آمریکا برعکس شده و الان مرگ داره بر ما نازل میشه

  • ناشناس

    عجب تحلیلی…..ما همچیمون برعکس شده دیگه از زمین به اسمون می باره…اون وقت کسی به کارشناستون نیست
    بگه که با این وضع تحریمها اگر هر روز ارز تو بازار ازاد گرون بشه اون وقت چه اتفاقی می افته دولت هم هی باید گرون کنه که حراج هلندی بشه….اینطور حراجها زمانی جواب میده که شرایط کشور عادی باشه نه توی این حالت که مردم به خاک سیاه بنشونن که تا حالا هم نشوندن

  • ناشناس

    کشورهای دیگه عروس هلندی ،مو بور،قد بلند، زیبا،پاشنه طلا،میارن که از زندگیشون لذت ببرن ما هم حراج هلندی میاریم که مارو بدبختر کنه

  • مردم

    دراین کشور تا به امروز هیچ بازاری ثبات نداشت خواهشمندم کزارش درباره هیچ اجناسی درسایتها زده نشه همین حرفها شما ودولت پدر بازار را در اورده وقت 10 درصد مردم این کشور زندگی راحتی دارد وواقعا ملت در عذاب هستن مجدد میکم از بازار وقیمتها کزارش ندهید متعادل میشه

  • حمید

    سلام ، دلار حباب زیادی داره ، قیمت ان دوباره به ۲۴ بر میگرده