کد مطلب: ۲۶۰۷۵۱

یک کارشناس بازار خودرو پاسخ داد:

شوک قیمتی در بازار خودرو ناشی از چیست؟

شوک قیمتی در بازار خودرو ناشی از چیست؟

یک کارشناس بازار خودرو درباره گرانی انواع خودرو بیان کرد: خودرو جزو کالاهای معامله‌پذیراست و خسارت‌پذیر نیست و درعین حال به آسانی معامله می‌شود و وابستگی مستقیمی با نرخ ارز دارد و به همین دلیل به عنوان کالای جایگزین طلا و ارز می‌توان روی خودرو سرمایه ‌گذاری کرد.

دلیل رشد ناگهانی قیمت‌ ها در بازار خودرو ، به خصوص خودروهای خارجی چیست؟

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: سطح رها بودن نقدینگی در اقتصاد ایران به قدری زیاد است که وارد هر حوزه‌ای بشود آن را دچار نوسانات شدید می‌کند.

وی افزود: خودرو جزو کالاهای معامله‌پذیراست و خسارت‌پذیر نیست و درعین حال به آسانی معامله می‌شود و وابستگی مستقیمی با نرخ ارز دارد و به همین دلیل به عنوان کالای جایگزین طلا و ارز می‌توان روی خودرو سرمایه ‌گذاری کرد.

زاوه تصریح کرد:همچنین قیمت واحد بسیاری از محصولات از مسکن پایین‌تر است در نتیجه امکان خریدش راحت‌تر است.

وی بیان کرد: نقدینگی که به دلیل نوسانات ارز، تصمیمات سیاسی کشور و اعمال تحریم‌ها دچار کاهش ارزش هم شده در بازار خودرو نفوذ کرده است. از سویی به دلیل سقوط ارزش پول ملی و به طمع نبود خودرو در سه ماه آینده تقاضای خرید خودرو بین مردم به شدت افزایش یافته است و افرادی که خودرو در اختیار دارند با توجه به همین تشویش‌ها قیمت‌ها را بسیار بالا برده‌اند.

زاوه در ادامه اشاره کرد: به واسطه قیمت‌گذاری دستوری در بازار خودرو در سال‌های گذشته و سبقت تورم دیگر کالاها از قیمت خودرو، این انتظار برای بازار ایجاد شده است که خودرو گران بشود. زیان‌دهی شرکت‌های خودروسازی هم این مطلب را بیان می‌کند که انتظار فعلی غلط نیست.

این کارشناس خودرو عنوان کرد: در بازار قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد که فاقد منطق‌های مالی و تجاری است و این مساله باعث می‌شود غیرشفاف بودن بازار افزایش پیدا کند.

زاوه خاطرنشان کرد: عدم شفافیت قیمت‌ها باعث شده است که شرکت‌های خصوصی با دور زدن قوانین قیمت‌ها را بالاتر از آنچه که قانون اجازه داده بالا ببرند و این درحالی است که شرکت‌های سهامی عام به دلیل ضوابط موجود نمی‌توانند قوانین را دور بزنند و دخل و تصرفی در قیمت‌گذاری ندارند.

وی افزود: آشفتگی‌های بازار ناشی از اشتباهات قانونی در حوزه‌هایی مثل نرخ سود بانکی است. این شرایط هم به افزایش عدم شفافیت منجر می‌شود و هم زمینه ایجاد فساد را فراهم می‌کند.

زاوه عنوان کرد: سیاست‌های نادرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به ویژه در دولت گذشته و تصمیمات اشتباه و مکرر وزیر وقت و دخالت‌های بی‌جا، افزایش تعرفه، انحصار واردات و… باعث جمع شدن مشکلات و هجوم افزایش موج نگرانی از تورم به صورت همزمان در بازار خودرو شده است.

وی تصریح کرد: شرایط فعلی قابل اصلاح است و اگر جو روانی موجود کنترل نشود و تولید نقدینگی در بانک‌ها متوقف نشود این آشفتگی بعد از مدتی از بازار خودرو خارج شده و در حوزه‌های مختلف مثل مسکن، تلفن همراه و هر بازار دیگری وارد خواهد شد و این مشکلات گسترش پیدا می‌کند.

وی در ادامه اشاره کرد: یکی از ویژگی‌های بازار مسکن و خودرو غیر قابل ردیابی بودن معاملات آنهاست و نمی‌توان با تعیین روش‌های مالیاتی مانع افزایش قیمت آنها شد.

زاوه عنوان کرد: کمپانی پژو تا این لحظه به صراحت اعلام نکرده است که تصمیم لغو تمام قراردادهایش با ایران را دارد. به نظر می‌رسد این شرکت بیش از هر اقدام دیگری امتیازات قبلی به ایران را لغو کند. در واقع خود این شرکت هنوز نمی‌داند دقیقا در قبال ایران چه تصمیمی خواهد گرفت و عدم اطلاع رسانی روشن رسانه‌ها در این خصوص باعث دلواپسی مردم شده است.

این کارشناس خودرو در ادامه بیان کرد: در دولت قبلی و تحریم‌های پیشین ما با محدودیت‌های بین‌المللی مواجه بودیم که تمام کشورهای دنیا ملزم به اجرای آنها بودند ولی در این دوره ما فقط با تحریم دولت امریکا رو به رو هستیم پس شرایط امروز با گذشته بسیار متفاوت است.

وی اشاره کرد: در دوره قبلی هم تولید متوقف نشد و دلیل کاهش تولید سوء‌مدیریت‌هایی بود که زیر سایه تحریم پنهان شدند. در واقع نباید تمام کاستی‌ها را به تحریم‌ها نسبت داد. تا حدود 20 روز دیگر معاملات ما در FATF محدود می‌شود و عملا کسی نمی‌تواند حواله‌های بانکی‌اش را جا‌به‌جا کند و این برای ما ایجاد مشکل می‌کند. تحریم قطعا باعث ایجاد فشار اقتصادی می‌شود و برای مردم مشکلاتی به همراه خواهد داشت اما ما با مشکلی به مراتب جدی‌تر از تحریم‌ها مواجه هستیم و آن مدیریت اشتباه و عدم توانایی استفاده از فرصت‌ها و رقابت‌های سیاسی است.

زاوه تصریح کرد: متاسفانه به دلیل رقابت‌های سیاسی چالش‌ها تبدیل به بحران می‌شوند. با حل رقابت‌های سیاسی و مدیریت صحیح می‌توان مشکلات را برطرف کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.