کد مطلب: ۵۲۴۶۴۱

پاسخ یک کارشناس به تجارت‌نیوز

چرا بورس برخلاف بقیه بازارها ریزش سنگین داشت؟

چرا بورس برخلاف بقیه بازارها ریزش سنگین داشت؟

شاخص بورسی که در یک دوره شش ماهه روند صعودی را پشت سر گذاشت به یکباره از نیمه مرداد ۹۹ شروع به افت کرد و به روند منفی را قدری ادامه داد تا بسیاری از سهامدارن را متضرر کرد. برخی از کارشناسان دلیل ادامه‌دار بودن شاخص را اعلام برخی از سیاست‌های غلط دربازار سهام می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام در نیمه اول سال ۹۹ روندصعودی خوبی را سپری کرد و روزهای خوشی در بازار در حال ثبت شدن بود اما روند صعودی در نیمه مرداد ۹۹ تمام و جای خود را به سقوط شاخص داد. شاخص بورس از نیمه مرداد تا پایان سال یک روند نزولی را تجربه کرد و نزدیک به بیش از ۸۰۰ هزار واحد افت شاخص را ثبت کرد.

کارشناسان بازار سهام روند نزولی که در مرداد به سمت بازار آمد را قابل پیش‌بینی میدانند و متعقد هستند بازاری که در یک دوره تقریبا شش ماه روند صعودی مستمر را تجربه کند، این روند نزولی در انتظارش خواهد بود.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز به آغاز روند نزولی شاخص بازار ار مرداد ۹۹ اشاره کرد و گفت: بازار فاصله زیادی از تعادل تاریخی خودش داشت. به شرطی آن قیمت‌ها می‌توانست ادامه‌دار باشد که مردم به بازار اعتماد داشته باشند. پول‌های خرد و کلانی که در بازار وجود داشت با یک دید بلند مدت در بازار باقی‌ می‌ماندند اما به این شکل نبود.

رضایتی با اشاره به آغاز روند نزولی بازار از اواسط مرداد ماه توضیح داد: ورود پول به بازار به حداقل خودش رسید و بعداز یک مدت پنج ماهه مثبت، سهامداران شروع به خروج نقدینگی از بازار کردند. دولت دیر اقدام به فروش دارایی‌های خودش(عرضه‌های سنگین و صندوق ETF دولتی) کرد و خروج پول و به دنبال آن روند نزولی شاخص ادامه‌دار شد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره شروع سیر نزولی بازار از مرداد ماه گفت: شاخص رفته رفته مسیر خودش را پیدا کرد و روند نزولی ادامه‌دار شد. در ابتدای آغاز روند نزولی بازار کلمه حباب به قدری تکرار شد که بسیاری از سهامداران به این باور رسیده بودند که تمام قیمت‌های بازار حباب و غیر واقعی است. بنابراین رفته رفته حجم فروش‌ها افزایش پیدا می‌کرد. ورود پول تقریبا به حداقل خودش رسید و در مقابل حجم خروج پول روز به روز افزایش پیدا می‌کرد.

مهدی رضایتی معتقد است به دلیل زمان‌بندی نامناسب توسط دولت و حقوقی‌ها برای اجرای برخی از حمایت‌ها و سیاست‌گاری‌ها باعث شد یک موج رفتار هیجانی در بازار آغاز شود حجم تقاضا به شدت کاهش و درمقابل حجم عرضه وخروج نقدینگی افزایش یابد و دیگر کنترل رفتارهای هیجانی تقریبا غیرممکن شد. آشنا نبودن تعداد زیادی از سهامداران از ارزندگی برخی نمادها و ارزش‌ معاملات و روند بازار کنترل رفتارهای هیجانی و ورود و خروج پول را سخت‌تر می‌کرد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خاک تو سر همشون با این مدیریت بورس کردنشون

    • ناشناس

      من فقط یه چیز میدونم دستوری داره میریزه تا کجا خدا میدونه ، خدا به خیر کنه

  • ناشناس

    کاملا مشخصه که حقوقی ها با گذاشتن بسته های 200 تا 400 هزارتایی نمیزارن نماد مثبت بشه، ناظرین بورس هم در خواب بهاری

    • سرمایه گذار بورس

      اونی که در خوابه تویی. حقوقی ها خریدارای سهام هستن و مردم عوام در خواب فروشنده ها. تابلو سواد داری بخون این موضوع به وضوح نوشته شده. توهم توطئه سرگرمتون کرده

    • ناشناس

      چه تلاشی میکنن حقوقی ها در سایتها تا مردم و سهامدارای خرد را مشکل بورس جلوه بدن ،مردم فهمیدن و دیگه سرمایه وارد بورس نمیکنن

  • ناشناس

    واقعا چرا دولت و حقوقی های بزرگ دولتی حاضرا به سرمایه گذاران چینی سود بدن ولی باید سهامداران و سرمایه گذاران وطنی نابود شوند و ضرر ببینند، کدام کشور به مردم خودش آسیب میرسونه

  • مجمع تحلیلگران بورس

    چون تو این بازار گروه مردم دلال برای یک شبه پولدار شدن اومدن و با همون سرعت هم خارج شدن. فروش آبشاری مردم تایید این نظر هست.

  • امیر

    هی میگن حقوقی حقوقی حقوقی. عزیز دل برادر این سهامی که حقوقی ندارن ۷۰ درصد قیمتشون نزول داشته تقصیر کیه؟؟؟ قبل حرف زدن یکم فکر کن

    • ناشناس

      تازه واردی ، نمیدونی حقوقی ها با کد حقیقی که دارن گند میزنن به بازار

  • ناشناس

    بازار بورس به نقد کردن نیست روند شاخص باید برگردد وسهامداران به سود برسند تا اعتماد به بازار برگردد وسلام

  • ناشناس

    یک عده توهم توطئه حقوقی ها دارن. طفلیا. ?

    • ناشناس

      تو خوبی حقوقی

  • کارشناس

    اینهایی که میگویند تقصیرحقیقی است که آبشاری میفروشه فکر میکنند مردم شب تا صبح تو خانه شان سهم چاپ میکنند و صبحها در بورس آبشاری میفروشند نه آقا این همه سهم الکی را حقوقی و دولت به مردم انداخته و حالا حاظر نیستند کمی از آنرا پس بگیرد و پولشان را پس دهند.