کد مطلب: ۱۹۹۸۷۷

دولت با پمپاژ اطلاعات مانع ایجاد فضای رانت اطلاعاتی شود

دولت با پمپاژ اطلاعات مانع ایجاد فضای رانت اطلاعاتی شود

دولت می‌تواند با ارائه اطلاعات به‌موقع فراگیر و مانع شدن از ایجاد فضای رانت اطلاعاتی درباره اقتصاد و شرایط بازار بر شانتاژهای غیررسمی خبری برای ایجاد سوداگری در اقتصاد غلبه و رشد حباب‌گونه در برخی از بازارها را مهار کند.

تقریبا دو هفته پس از بروز اعتراضات مردمی که در برخی از نقاط با سوء‌استفاده‌هایی به اغتشاش تبدیل شد، رییس جمهوری در صداوسیما حاضر و به صورت مستقیم با مردم درباره برخی از مباحث اقتصادی که مطالبه اقشار مختلف کشور است، شفاف سازی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی کارشناسان اقتصادی و جامعه شناسان معتقدند این گفتمان بین دولت و مردم در جهت کاهش تنش در بازار و جلوگیری از تقاضاهای سوداگرانه باید پیش از این‌ها انجام می‌شد در عین حال که ضروری است گفت وگو‌های صریح و شفاف رئیس‌جمهوری با مردم مداوم و مستمر باشد.

در آخرین گفت‌و‌گوی «حسن روحانی» با مردم شاهد آن بودیم که رئیس جمهوری توانست با شفاف‌سازی در حوزه بازار ارز، آرامش نسبی را به بازار برگرداند و به مردم از افزایش عرضه نسبت به تقاضا در بازار دلار اطمینان داد و پس از آن هم شاهد کاهش قیمت دلار بودیم.

طبق گفته کارشناسان، به‌طور قطع اگر پیش از رشد قیمت‌ها به ویژه نرخ کالاهای اساسی از جمله مواد خوراکی مسئولان مربوطه علت این افزایش قیمت و مقطعی بودن آن را به مردم توضیح دهند، در مدیریت تقاضا موثر خواهد بود و به مردم اطمینان کافی نسبت به ثبات بازار داده خواهد شد.

دولت درباره ابهامات اقتصاد صادقانه با مردم صحبت کند

«بهمن آرمان» کارشناس اقتصادی درباره شرایط اقتصادی کشور و ضرورت ایجاد گفتمان بین دولت و مردم برای شفاف سازی ابهامات بازارهای مختلف گفت: باید این واقعیت را بپذیریم که اقتصاد یک علم است، شاید اصول آن از زمان «آدام اسمیت» تغییر نکرده باشد اما شیوه‌های عملیاتی آن تغییرات بسیار زیادی داشته است. مشکل اصلی اقنصاد کشورمان هم همین موضوع است که علم اقتصاد در کشور پیاده نشده است.

وی تاکید کرد: وقتی دولت پیشنهاد افزایش قیمت سوخت را می‌دهد، برخی نمایندگان مجلس بدون انجام مطالعات اقتصادی، تنها به جنبه‌های تورم زایی افزایش قیمت انرژی می‌پردازند. اما اینکه از محل اصلاح قیمت انرژی چه میزان فرصت شغلی به وجود خواهد آمد را بررسی نمی‌کنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته، نظام اقتصادی کشور بر این باور بوده که با پول نفت و اعمال سیاست‌های پوپولیستی می‌تواند مردم را راضی نگه دارد و شاهد آن بودیم که مردم سیاست عوام فریبانه را پس زدند و به دنبال اعمال سیاست‌های اقتصادی منطقی بوده‌اند.

آرمان اظهار کرد: حدود 34 میلیارد دلارصرف یارانه انرژی می‌شود. در حالی که ایران پس از قطر دومین کشور پرداخت کننده یارانه به بخش انرژی است، در هیچ کشوری یارانه به طور مستقیم به مصرف کنندگان پرداخت نمی‌شود بلکه یارانه و طرح‌های حمایتی به تولیدکنندگان اختصاص می‌یابد و از این طرق مزایای آن به مصرف کنندگان می‌رسد.

وی با بیان اینکه دولت سرمایه‌ای برای هزینه در حوزه‌های اشتغال آفرینی در دست ندارد و امروز اقتصاد کشور با معضل بیکاری به ویژه بیکاری پنهان مواجه است، تاکید کرد: ضرورت دارد که دولت درباره این مسائل صادقانه با مرم صحبت کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ستاد اقتصادی دولت باید به طور شفاف به مردم بگویند که اگر قیمت‌ها اصلاح نشوند، دولت ناچار به کسر بودجه و استقراض از بانک مرکزی و چاپ اسکنانس است که تبعات تورمی این اقدامات به مراتب شدیدتر از افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی خواهد بود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود دولت به مردم توضیح دهد که سرمایه‌گذاری در چه حوزه‌هایی منجر به رشد اقتصادی و اشتغالزایی می‌شود و به طور قطع در این صورت، مردم با دولت برای پیشبرد اهداف تعیین شده همکاری می‌کنند.

به گفته این کارشناس اقتصادی گفتمان دولت با مردم در باره مسائل اقتصادی کشور باید از سال‌های گذشته ایجاد می‌شد، در حالی که کم توجهی به این موضوع باعث شده تا قانع کردن مردم بسیار دشوارتر از گذشته شود.

آرمان افزود: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل جوانان اشتغال بوده و ورود به بازار کار مطالبه بر حق مردم است. به طور قطع بدون سرمایه گذاری در حوزه‌های مولد، اشتغال ایجاد نمی‌شود و مهم‌ترین زمینه ورود سرمایه گذاری‌ها هم پرهیز از ایجاد تنش در روابط خارجی است.

مهار سوداگری‌ها با پمپاژ اطلاعات دولت

دولت باید صدای مردم باشد، جمهوریت به معنای حکومت مردم بر مردم است و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات از مهمترین محورهای حقوق شهروندی مورد تاکید رییس جمهوری و دولت‌های یازدهم و دولت دوازدهم است، برای تحقق این موضوع مسئولان و مدیران باید درباره وضعیت کنونی و آتی به مردم اطلاعات ارائه دهند.

از سویی به طور قطع اهمیت ارائه اطلاعات فراگیر و نه انحصاری که منجر به ایجاد رانت شود، در حوزه اقتصاد بیش از سایر حوزه‌ها احساس می‌شود حال اینکه این روزها مباحث اقتصادی مهم‌ترین مطالبه مردم محسوب می‌شود و ارائه اطلاعات به موقع از سوی دولت می‌تواند برخی افزایش قیمت‌های حباب گونه در بازار را مهار کند.

انتشار اخبار هدایت شده در برخی فضاهای غیررسمی هدفی جز افزایش قمیت ندارد و به قصد ایجاد سوداگری در بازار آزاد و بازارهای غیر رسمی توزیع و منتشر می‌شوند، به همین دلیل پمپاژ اطلاعات و آگاه کردن مردم می‌تواند مانع از به سرانجام رسیدن اهداف واسطه گران در اقتصاد شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.