کد مطلب: ۸۱۱۳۰۲

دیدار با نخست وزیر پاکستان و افتتاح دو طرح مشترک؛ مهمترین دلیل سفر رئیسی به مکران

دیدار در مکران/ ایران به پاکستان برق می‌فروشد؟

دیدار در مکران/ ایران به پاکستان برق می‌فروشد؟

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور با هیات همراه، امروز پنجشنبه به منظور پیگیری طرح ها و افتتاح چند پروژه وارد فرودگاه کنارک شد. او قرار است با نخست وزیر پاکستان در مناطق مرزی دو کشور دیدار کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم رئیسی در بدو ورود به فرودگاه کنارک با بیان اینکه سواحل مکران ظرفیت بسیاری خوبی برای اقتصاد، ‏گردشگری و اقتصاد دریا دارد، بیان کرد: در این زمینه اقدامات خوبی در سیستان و بلوچستان شده است، به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ‏گام های خوبی در جهت توسعه استان برداشته شده و باید همه دستگاه‌های مرتبط با نظام در این زمینه تلاش کنند.‏

این خبر در حال تکمیل شدن است.

خط و نشان رئیسی برای طالبان

رییس‌جمهور پس از بازدید از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران و کشت و صنعت مکران کنارک در سخنانی به موضوع حقابه هیرمند اشاره کرد و به طالبان اخطار داد: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسأله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

وی خاطرنشان کرد: حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید.

رئیسی با بیان این‌که «حق‌آبه هیرمند حق مردم سیستان و بلوچستان است»تاکید کرد: دولت مصمم است حق مردم کشور را هرجا باشد بگیرد.

دلیل سفر یک روزه رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان چیست؟

وی یکی از اهداف این سفر را دیدار با نخست وزیر پاکستان در مرز پیشین شهرستان راسک عنوان کرد و افزود: در این سفر ‏برنامه ریزی برای طرح‌ها اقتصادی و گردشگری جاده‌ای و زیرساخت‌های منطقه ‏دنبال می‌شود.‏

رئیس جمهور ضمن عذرخواهی از مردم به علت عدم حضور در سایر شهرهای سیستان و بلوچستان گفت: بیش از اینکه سفر فوق ‏استانی یا دور دوم تلقی شود عنوان این سفر پیگیری طرح ها و پروژه‌های استانی بویژه در منطقه مکران است، بر این اساس ‏در این سفر به شهرهای مختلف نخواهیم رفت؛ اما در اسرع وقت به مردم عزیز استان این وعده را می‌دهم که به شهرهای مختلف ‏استان سفر و با مردم دیدار خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این سفر همچنین به منظور پیگیری مصوبات سفر قبلی انجام شده و در جهت توسعه یافتگی و مسائلی که مطرح ‏است و دغدغه جدی ما به شمار می رود، ورود خواهیم کرد.‏

به گفته رئیس جمهور، مبنای ما در اجرای عدالت، آمایش سرزمینی است، در نقشه وقتی نگاه می‌کنیم کاملا مشخص است در سیستان ‏و بلوچستان باید کار بیشتری نسبت به نقاط دیگر صورت گیرد این جزو برنامه‌های دولت است، به میزانی پیگیر خواهیم بود که این ‏اطمینان برای ما حاصل شود آنچه که گفتیم نسبت به ضرورت توسعه یافتگی در استان که جزو برنامه های دولت است تحقق پیدا ‏کرده و مردم هم این ادراک و احساس را نسبت به کار داشته باشند.‏

سفر یک روزه با دیدارهای اقتصادی

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با هیات همراه امروز پنجشنبه به منظور پیگیری طرح ها و افتتاح چند پروژه وارد فرودگاه کنارک همجوار سواحل مکران شد و مورد استقبال مردم و مسوولان سیستان و بلوچستان قرار گرفت.

رئیس جمهور در این سفر قرار است با حضور در مرز پیشین شهرستان راسک با نخست وزیر پاکستان دیدار و گفت و گو کند.

شرکت در نشست شورای اداری، معتمدان و روحانیان، دیدار و گفت و گو با تجار و سرمایه گذاران و بازدید از طرح های مختلف از جمله برنامه های سفر یک روزه سیدابراهیم رئیسی به استان سیستان و بلوچستان است.

آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان

عملیات اجرایی طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به مرکز و شمال سیستان و بلوچستان با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد. آن طور که ایرنا گزارش داده، طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان در مجموع با پیشرفت فیزیکی 11.3درصد و پیش بینی حجم سرمایه گذاری حدود 60هزار میلیارد تومان در حال اجراست. عملیات اجرایی این طرح ملی که از مهر ماه سال 1400آغاز شد شامل سامانه آبگیر و تأسیسات شیرین سازی و نمک زدایی برای ظرفیت نهایی 2.4 میلیون متر مکعب در روز آب شیرین، سامانه انتقال آب به طول خط 718کیلومتر در سیستان و بلوچستان برای ظرفیت 280میلیون متر مکعب در سال، اجرای مسیر و تونل برای احداث سه خط لوله برای ظرفیت نهایی انتقال 800میلیون متر مکعب آب در سال و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یک‌هزار مگاواتی برای تأمین انرژی بوده است.

دیدار در مکران؟

همچنین صبح امروز تسنیم خبر داد، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان برای حضور در مراسم افتتاح بازارچه مرزی و خط انتقال برق از ایران به پاکستان، عازم نقطه مرزی مشترک با جمهوری اسلامی ایران در «مند» واقع در ایالت بلوچستان شد.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری پاکستان آمده است: سفر امروز نخست وزیر به منطقه مرزی مند که قرار است آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز همزمان در مراسم افتتاح بازارچه مرزی و پروژه برق پولان ـ گبد حضور داشته باشد، بیانگر فصل جدیدی در روابط دو کشور همسایه است. شهباز شریف با آیت‌الله رئیسی دیدار خواهد کرد و هر دو رهبران پروژه‌های بازارچه مرزی و خط انتقال برق را افتتاح می‌کنند.

دفتر نخست‌وزیری پاکستان اعلام کرد فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی موجب بهبود زندگی ساکنان مرزی و توسعه استان‌های همجوار می‌شود و به غلبه بر پدیده قاچاق کمک بزرگی می‌کند.

دولت پاکستان اعلام کرد این کشور در حال کار به‌روی 5 بازارچه دیگر نیز است که به‌زودی گشایش خواهد یافت، همچنین پروژه انتقال برق ایران نیز گامی مؤثر برای غلبه بر کمبود انرژی در بلوچستان پاکستان است و سطح برق دریافتی از کشور همسایه با افتتاح این پروژه به 203 مگاوات افزایش می‌یابد.

آبرسانی به 155 روستای دیگر

به گزارش فارس همزمان با سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و وزیر نیرو به سیستان و بلوچستان، طرح آبرسانی به 155روستای این استان با جمعیت 66هزار نفر به طور رسمی افتتاح شد.

این طرح‌ها در 19شهرستان استان در قالب 7مجتمع آبرسانی و 26پروژه، از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار 291میلیارد تومان اجرا شده است. حجم عملیات انجام شده برای این تعداد روستا، شامل 422کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در اقطار 90تا 500میلیمتر، 12حلقه چاه با ظرفیت ۱۲۲ لیتر بر ثانیه، احداث 8باب مخزن ذخیره با حجم 2000مترمکعب و ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ است. با بهره‌برداری از این تعداد روستا، شاخص آبرسانی استان با 1.6درصد ارتقا به عدد 72.6درصد رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.