کد مطلب: ۲۴۵۶۷۹

دیپلمات آمریکایی اجرای تحریم نفتی ایران کیست؟

دیپلمات آمریکایی اجرای تحریم نفتی ایران کیست؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با برقراری مجدد تحریم‌ها علیه ایران، وظیفه دشوار متقاعد کردن شرکت‌ها و دولت‌های مختلف برای کاهش خرید نفت از ایران را بر عهده وزارت امور خارجه این کشور گذاشته است.

میز منابع انرژی در وزارت امور خارجه آمریکا در سال‌های 2012 تا 2015 این کار را با همکاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام می‌داد. اما این بار، این میز با چالش‌های عمیق‌تری مواجه است. رهبران اروپا اکنون مخالف موضع ترامپ در قبال ایران هستند و به دنبال راه‌هایی برای ممانعت از اثرگذاری تحریم‌ها می‌گردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سنای آمریکا هنوز نامزد تصدی مسئولیت این میز را تایید نکرده و وزارت امور خارجه آمریکا همین الان هم بابت مدیریت تحریم‌های ونزوئلا، اختلافات تجاری با چین و مذاکرات پیش رو با کره شمالی با دردسرهای زیادی مواجه است.

آموس هاچستین، که در دوران اوباما مسئولیت این میز را بر عهده داشت گفت: این کار این بار بسیار سخت‌تر خواهد بود. بر اساس تحریم‌های جدید، شرکت‌های خارجی 180 روز فرصت خواهند داشت تا خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

در غیر این صورت آنها با مجازات‌هایی مواجه خواهند شد که می‌تواند شامل جریمه‌های نقدی و محدودیت در تجارت در آمریکا باشد.

واشنگتن این توانایی را داد که خریداران، فروشندگان، دلالان، حمل کنندگان، بیمه کنندگان و موسسات مالی تسهیل کننده معاملات نفتی ایران را شناسایی کند، زیرا تمام تراکنش‌های خارجی‌ای که به دلار آمریکا انجام می‌گیرد توسط فدرال رزرو تایید می‌شود. اما اگر این معاملات به ارزهای دیگر انجام شود، کار سخت‌تر خواهد بود.

آمریکا خود سال‌هاست که خرید نفت از ایران را ممنوع کرده، بنابراین توانایی واشنگتن در کاهش صادرات نفت این کشور بستگی به متقاعد کردن دولت‌ها و شرکت‌های خارجی برای کاهش خرید نفت از ایران دارد.

مقامات وزارت خانه‌های خزانه داری و بازرگانی آمریکا و همچنین کاخ سفید به درخواست اظهار نظر در مورد دشواری اجرای تحریم‌های نفتی ایران پاسخ نداده‌اند.

وینسنت کمپوس، سخنگوی میز انرژی در وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به چالش‌های موجود گفت، این میز «در فضای موجود سیاست تحریم‌ها را اجرا خواهد کرد.

اجرای این تحریم‌ها حتی در دوران اوباما که متحدان آمریکا نیز این کشور را همراهی می‌کردند کار دشواری بود.

تیم‌هایی از میز انرژی وزارت امور خارجه آمریکا به همکارانشان در وزارتخانه‌های خزانه داری و بازرگانی پیوسته بودند تا ضمن سفر به کشورهای آسیا و خاورمیانه، آن‌ها را وادار به یافتن جایگزین‌هایی برای نفت ایران کنند. این بار اروپا مقابل آمریکا ایستاده است.

اتحادیه اروپا در حال بررسی استفاده از یک به اصطلاح «قانون منع کننده» است که شرکت‌های اروپایی را از تبعیت از تحریم‌های آمریکا باز خواهد داشت.

منابعی در 3 تجارتخانه بین‌المللی که از ایران نفت خریداری می‌کنند گفتند، انتظار دارند مشتریان نفتی ایران درخواست معافیت از تحریم‌ها را مطرح کنند.

به گفته 3 مقام سابق وزارت خارجه آمریکا، اجرای تحریم‌های نفتی ایران نیازمند یک رهبری قوی و یک نیروی کار قدرتمند است. اما میز انرژی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی وارد این کارزار سخت می‌شود که فاقد یک مسئول ثابت است و برخی از پست‌های میانی این میز نیز همچنان خالی است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.