کد مطلب: ۳۲۲۸۷۹

دیپلماسی گردشگری برنده رویارویی با تحریم

دیپلماسی گردشگری برنده رویارویی با تحریم

همزمان با تلاش‌های امریکا برای تحریم همه جانبه ایران، «زوراب پولیکاشویلی» دبیر کل سازمان جهانی گردشگری به همراه 70 عضو وابسته این سازمان وارد همدان شد تا ایران برای نخستین بار در چهار دهه گذشته میزبان اجلاس جهانی گردشگری باشد.

همزمان با تلاش‌های امریکا برای تحریم همه جانبه ایران، «زوراب پولیکاشویلی» دبیر کل سازمان جهانی گردشگری به همراه 70 عضو وابسته این سازمان وارد همدان شد تا ایران برای نخستین بار در چهار دهه گذشته میزبان اجلاس جهانی گردشگری باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، «زوراب پولیکاشویلی» در جمع میهمانانی از 27 کشور جهان، اجلاس جهانی گردشگری را فرصت مغتنمی برای صنعت گردشگری دانست و گفت: «ایران یکی از کشورهای فعال در اجلاس جهانی گردشگری است.»

او حضور اعضای اجلاس جهانی گردشگری را باعث افزایش تعاملات بین کشورها عنوان کرد. دبیرکل سازمان جهانی گردشگری با تاکید بر اینکه اولویت سازمان جهانی گردشگری حمایت از توسعه گردشگری گفت: «16 مجموعه سازمان جهانی گردشگری از ایران هستند.» دبیر کل سازمان جهانی گردشگری با بیان اینکه از این تعداد سه مجموعه از همدان است که نشانه ظرفیت‌های بالای گردشگری همدان است، این استان را یکی از بهترین مقاصد گردشگری جمهوری اسلامی دانست که می‌تواند در حوزه گردشگری جهان نیز به یکی از مقاصد گردشگری مطلوب تبدیل شود.

او آینده درخشانی برای گردشگری ایران در جهان متصور شد و توجه به توریست فرهنگی را یک اولویت دانست و بر لزوم استفاده از فناوری‌های برتر و مدرن برای توسعه گردشگری تاکید کرد. پولیکاشویلی اسپانیا، ژاپن و امریکای جنوبی را از جمله کشورهایی اعلام کرد که در اجلاس جهانی گردشگری در همدان حضور دارند.

او با بیان اینکه در عرصه گردشگری یک رقابت جدی وجود دارد که نباید از این عرصه عقب بمانیم گفت: «باید پروژه‌های گردشگری جدید تعریف شود.» «محمدناصر نیک بخت» استاندار همدان هم در مراسم افتتاحیه اجلاس جهانی گردشگری از درخواست راه‌اندازی دفتر منطقه‌ای اجلاس جهانی گردشگری در همدان خبر داد وگفت: «از دبیرکل سازمان جهانی گردشگری تقاضامندم موافقت خود را با استقرار دفتر منطقه‌ای سازمان در ایران اعلام و با حضور خود این دفتر را افتتاح کنند.»

نیک‌بخت گفت: توجه جدی به صنعت گردشگری همدان از 5 سال پیش و مطالعاتی که انجام شده و انتخاب گردشگری به‌عنوان اولویت و محور توسعه استان همدان، آغاز و در همین زمینه اقدامات بزرگی چون تعامل با کشورها، برگزاری همایش‌های بین‌المللی، توسعه زیرساخت‌ها و افزایش هتل‌ها و بوم‌گردها انجام شد. او با بیان اینکه اشتغال و گردشگری و حفظ محیط زیست را اولویت استان می‌دانیم، گفت: «با این نگاه، کار آماده‌سازی زیرساخت‌های گردشگری در همدان آغاز شده و همدان توانست این کار را بسرعت انجام دهد.»

رویدادهای گردشگری تزریق انرژی مضاعف به صنعت توریسم

علی اصغرمونسان معاون رئیس جمهوری در چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری گفت: «امیدوارم حضور چند روزه اعضا در این رویداد ضمن بهره‌مندی از محتوای علمی و فرصت تعامل با یکدیگر، مجالی برای سیاحت وتماشای بخشی از جاذبه‌های کشور با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای گشت‌های شهری و استانی باشد.»

او با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد برگزاری رویدادهای ارزنده بین‌المللی با محوریت گردشگری در کشور هستیم، گفت: «تحرک و پویایی حاصل از این رویدادها انرژی مضاعفی به کالبد صنعت توریسم ایران تزریق کرده و فرصتی برای تعامل، همفکری، هم‌اندیشی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایجاد کرده است.»

به گفته مونسان برگزاری رویداد تبریز 2018، جشن‌های ثبت جهانی آثار ایران، نمایشگاه‌های فاخر میراث فرهنگی سایر کشورها در ایران، رویداد فرخنده همدان 2018 و برنامه‌های متنوع و پربار این چند روز، با حضور اعضای وابسته به سازمان جهانی گردشگری، نشاط خاصی به چرخه فعال گردشگری ایران می‌دهد و مجالی برای هم‌افزایی تجارب فی مابین را فراهم می‌سازد تا بیش از پیش ظرفیت‌های رو به رشد صنعت گردشگری را بشناسیم و گام‌هایی هدفمند برای بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه پایدار برداریم.»

همچنین اغلب کارشناسان و متخصصان معتقدند رویدادهای گردشگری همچون همدان 2018 در توسعه گردشگری استان تاثیر ملموسی داشته است. چنین موقعیت‌هایی می‌تواند بیانگر تحویل در چهره بین‌المللی ایران باشد با توجه به شرایطی که اعلام اعمال تحریم از سوی امریکا علیه ایران در عرصه بین‌المللی رقم زده است. حالا دستیابی به بهبود شرایط با اتکا به توسعه ارتباطات بین‌المللی با محوریت اجلاس اتفاقی مبارک است.

در این جایگاه می‌تواند اظهار امیدواری کرد که برگزاری چنین اجلاسی در ایران و حضور بخش خصوصی و دولتی در کنار هم و رونمایی از ویترین ظرفیت‌ها در آیینه تمام نمای رسانه‌ها نقطه عطفی برای دستیابی به توسعه گردشگری در پرچالش‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی موجود است. این نشست با تأکید بر اینکه گردشگری وسیله‌ای مناسب برای صلح، تفاهم و تعامل میان ملت‌هاست بخوبی می‌تواند در خدمت دیپلماسی عمومی باشد.

با توجه به شرایط تحریم‌هایی که امریکا به کشور تحمیل کرده، گردشگری علاوه‌بر کارکردهای معمول، نقش مؤثری در خنثی کردن حربه‌های امریکا و مقاومت ملی دارد. در حال حاضر 557 نفر از 157 کشور عضو وابسته سازمان جهانی گردشگری هستند که سهم ایران از این تعداد هم‌اکنون 16 عضو است و در رتبه یازدهم بعد از اسپانیا، امریکا، مکزیک، ژاپن، ایتالیا، پرتغال، روسیه، انگلستان، آرژانتین و برزیل قرار دارد.

همچنین ایران جزو 10کشور برتر از لحاظ تعداد اعضای وابسته است. علاوه‌بر ایران کشورهای اسپانیا، آفریقای جنوبی، ترکیه، نیجریه، مالزی، آرژانتین، ایتالیا، فنلاند، امریکا، پرتغال، اندونزی، هند، پرو، یونان، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کلمبیا، فیلیپین، پاکستان، ازبکستان، امارات، جمهوری آذربایجان، اردن و بلغارستان نیز در این نشست حضور دارند.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.