کد مطلب: ۵۲۹۱۱۸

همتی:

گزارش صندوق بین‌المللی پول از ذخایر ارزی بانک مرکزی اشتباه است

گزارش صندوق بین‌المللی پول از ذخایر ارزی بانک مرکزی اشتباه است

عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی در واکنش به گزارش صندوق بین المللی پول از تخمین میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی نوشت: این گزارش یک خطای فاحش و ناشی از اطلاعات ناقص آنها است. انتشار یک تخمین اشتباه ازسوی صندوق ، بدون اخذ تایید از بانک مرکزی زیبنده صندوق بین المللی پول نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صندوق بین المللی پول اخیرا اعلام کرده ذخایر در دسترس ایران به ۴ میلیارد سقوط کرده است؛ به گفته این صندوق ذخایر در دسترس در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است اما اکنون به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است، اما همتی این گزارش را خطای فاحش می داند.

به گفته کارشناسان یکی از دلایل بروز این خطا، عدم ارائه گزارش از سوی ایران به صندوق بین المللی پول است زیرا ایران در جنگ اقتصادی در خصوص آمار ذخایر خود محرمانه برخورد می کند.

در همین رابطه عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی، درخصوص بازار ارز نوشت:

چند ماه است که بازار ارز ثبات نسبی به خود گرفته است که حاصل تلاش مضاعف بانک مرکزی دراین عرصه، ونیز همراهی صادر کنندگان و چشم انداز بھتر اقتصاد ایران است.

این روزها اشخاص مختلفی راجع به ارزهای ایران در بانکهای خارجی و سرنوشت آنها اظهار نظر و اطلاع رسانی می کنند. از آنجایی که اطلاعات مربوط به این منابع و وضعیت آنها در اختیار بانک مرکزی است، اظهارات افراد غیر مسئول در این مورد سندیت ندارد.

بانک مرکزی سیاست ها و برنامه های تأمین ارز خود را همانند ماه های گذشته، بر مبنای ارزهای در دسترس و بدون تکیه بر منابع مسدودی تنظیم کرده است. طبعآدسترسی به این منابع قدرت بازار سازی بانک مرکزی را افزایش خواهد داد .

گزارش اخیر صندوق بین المللی پول از تخمین میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی، یک خطای فاحش و گزارشی غلط و ناشی از اطلاعات ناقص آنها است. انتشار یک تخمین اشتباه ازسوی صندوق ، بدون اخذ تایید از بانک مرکزی، همانند رفتار همراه با تبعیض آنها، زیبنده صندوق بین المللی پول نیست.

بانک مرکزی بدور از هیجانات غیر منطقی و بصورت تدریجی متناسب با عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای ارز در بازار ثانویه، این بازار را به سمت تعادل راهبری و مدیریت خواهد کرد.

2 3

آخرین اخبار بانک و بیمه را در تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: اقتصادنیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همین اینکه این مقام مسئول اخبار صندوق بین المللی پول رو تکذیب کرد اگه شک داشتم یقین پیدا کردم اخبارشون براساس واقعیته