کد مطلب: ۴۵۴۰۲۹

همتی در مجلس:

ذخایر ارزی کافیست اما اجازه دسترسی نداریم / در طول ۲ سال گذشته یک دلار هم به بازار تزریق نکردیم

ذخایر ارزی کافیست اما اجازه دسترسی نداریم / در طول ۲ سال گذشته یک دلار هم به بازار تزریق نکردیم

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه ذخایر ارزی بانک مرکزی خوب و کافی است اما اجازه دسترسی به آنها را نداریم، گفت: ما در طول ۲ سال گذشته یک دلار هم به بازار تزریق نکردیم و حتی یک میلیارد دلار ارز از بازار خرید داشتیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۳ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: ذخایر ارزی بانک مرکزی خوب و کافی است اما اجازه دسترسی به آنها را نداریم برای رفع این موضوع در حال مذاکره هستیم تا منابع را در اختیار بگیریم این مسئله در سال ۹۸ وجود نداشت و توانستیم ۴٫۵ میلیارد دلار دارو علاوه بر تولیدات داخلی وارد کشور کنیم امیدواریم این روند بهتر شود.

همتی اظهار کرد: برای کنترل بازار ارز در سال‌های گذشته به طور متوسط سالی ۱۸ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق می‌شد، اما ما در طول ۲ سال گذشته یک دلار هم به بازار تزریق نکردیم و حتی یک میلیارد دلار ارز از بازار خرید داشتیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در سال ۹۷ شرایط خیلی سختی را داشتیم اما باید گفت سال ۹۸ یکی از سخت‌ترین سال‌های بعد از دوران انقلاب اسلامی بود، تحریم‌های تحمیلی در ۲ ساله گذشته بی سابقه و هوشمندانه بود.

وی ادامه داد: هوشمندانه از این جهت بود که دولت آمریکا از همه ابزارهای خود استفاده کرد تا ایران را از درآمدهای بین المللی خود محروم کند و تمام منافذ بانکی و صادراتی ایران را مختل کند. این اقدامات در چارچوب هدف فروپاشی اقتصادی کشور و نرسیدن به چهلمین سال انقلاب اسلامی بود.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه در موقعیتی قرار داریم که دست برتر نسبت به آمریکا را داریم، چرا که اکنون آنها به چیزی گرفتار هستند که می‌خواستند ایران درگیر آن شود، اظهار کرد: اقتصاد جدا از روند سیاسی نیست در سال ۹۷ در خوشبینانه‌ترین حالت نرخ‌های نجومی برای تورم و ارز پیش بینی می‌شد که با تدبیر رهبری، ایستادگی مردم و مدیریت مسئولان نرخ‌های نجومی محقق نشد.

وی با اشاره به آمارهای رشد اقتصادی، اعلام کرد: تحریم‌ها تاثیر بسیاری بر شاخص‌های رشد اقتصادی داشت به طور مثال ما در سال ۹۷، بالغ بر ۱۰۷ میلیارد دلار درآمد حاصل از نفت داشتیم که درسال ۹۸ به کمتر از ۲۰ درصد این رقم دست پیدا کردیم.

همتی ادامه داد: واردات در سال ۹۷ بالغ بر ۷۸ میلیارد دلار بود که در سال گذشته ۴۲ میلیارد دلار واردات داشتیم. در عین حال که می‌دانیم تحریم تاثیر بسیاری بر اقتصاد دارد و می‌تواند تهدید و شوک تورمی به دنبال داشته باشد آن را فرصتی برای تولید ملی و عدم وابستگی به درآمدهای نفتی می‌دانیم.

رئیس بانک مرکزی با اشاره به آخرین آمار رشد اقتصادی در سال ۹۸، گفت: پیش از وقوع کرونا در فصل سوم سال ۹۸ شاخص رشد اقتصادی کشور با وجود تمام تحریم‌ها مثبت ارزیابی شد، در شاخص کشاورزی به رشد ۷٫۲ درصد، در صنعت ۷ درصد و در خدمات به ۱٫۲ درصد دست پیدا کردیم و در واقع رشد اقتصادی با درآمد نفتی ما ۱٫۲ درصد مثبت ارزیابی شد.

همتی بیان کرد: براساس همین اسناد مقام معظم رهبری سال ۹۹ را، سال جهش تولید اعلام کرد که البته پس از دوران کرونا با احیای دوباره شرایط این هدف در سال ۹۹ محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر روند رشد اقتصادی ادامه پیدا می کرد و با کرونا روبه رو نمی شدیم خدمات و صنعت مختل نمی شد، به واسطه شیوع کرونا ورود ارز به کشور در اسفندماه به دلیل قطع ارتباط با همسایگان کاهش یافت و شاهد فشار بر روی بازار ارز بودیم البته اشکالات در حال رفع است.

رئیس بانک مرکزی تاکید کرد: با گذشت ۲ ماه ونیم از سال ۹۹ و با وجود شرایط سخت توانستیم ۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه کارخانجات با کمک صادرات غیرنفتی فراهم کنیم.

همتی با اشاره به میانگین نرخ ارز در بازار آزاد اظهار کرد: میانگین نرخ ارز در بازار آزاد سال ۹۸، ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و در سال ۹۷، ۱۱ هزار تومان بود. با وجود ادامه فشار حداکثری اقتصادی آمریکا بر ایران در سال گذشته ۴۳ میلیارد دلار واردات داشتیم که این به معنای شکست سیاست‌های آمریکا بود.

وی با بیان اینکه مردم به خصوص طبقه آسیب پذیر فشار بسیار زیادی را متحمل شدند،گفت: کشورهای دوست از جمله کره و عراق به خاطر فشار آمریکا بر بانک هایشان اجازه نداشتند منابع ارزی ایران را در اختیار ما بگذارند، ذخایر ارزی بانک مرکزی خوب و کافی است اما اجازه دسترسی به آنها را نداریم برای رفع این موضوع در حال مذاکره هستیم تا منابع را در اختیار بگیریم این مسئله در سال ۹۸ وجود نداشت و توانستیم ۴٫۵ میلیارد دلار دارو علاوه بر تولیدات داخلی وارد کشور کنیم امیدواریم این روند بهتر شود.

رئیس بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ ارز کلید سیاست های تجارتی است، اظهار کرد: باید تجارت با سیاست های ارزی هماهنگ باشد، تلاطم ارز بر سیستم اقتصادی کشور اثر می گذارد از نمایندگان می خواهیم که به دولت و بانک مرکزی در مسیر تامین منابع ارزی کمک کنند.

همتی با اشاره به شرایط تورمی حاکم بر کشور، گفت: باید رابطه بانک مرکزی و دولت اصلاح شود، نرخ تورم در ۵ سال گذشته به طور میانگین ۲۰ درصد و میانگین رشد نقدینگی در طول این ۵ سال ۲۵ درصد ارزیابی می‌شود اما میانگین رشد نقدینگی در سال‌های گذشته ۲۷ درصد برآورد شد که علت آن را رابطه میان دولت و سیستم بانکی می‌دانیم.

وی مطرح کرد: باید دو چیز را اصلاح کنیم یکی در رابطه با دخل و خرج دولت با بانک مرکزی و به درستی هم آقای رئیس جمهور چند روز پیش گفتند که نیاز نداریم دست در جیب بانک مرکزی کنیم اگر دولت به این نتیجه برسد که دست در جیب بانک مرکزی نکند و اگر ما بتوانیم تولید ناترازی بانک ها را اصلاح کنیم مطمئن باشید که ما بر نقدینگی و تورم فائق خواهیم آمد.

همتی تاکید کرد: برنامه بانک مرکزی هم همین است یکی از ویژگی های سیاست گذاری جدید پولی و بانک مرکزی این است که در طول سال های گذشته ما به ابزار عملیات بازار باز استفاده نمی کردیم الان سه دهه است که بانک های مرکزی کشورهای مختلف از هدف گذاری تورمی استفاده می کنند اگر قرار است بخواهد بنشینند و تورم اتفاق بیفتد این کاری ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که باید تورم را هدف گذاری کنیم و به سمت کاهش تدریجی آن برویم. این اتفاق خواهد افتاد با این عملیات در بازار باز که در بودجه امسال اجازه آن را داشتند و قبلا هم از شورای هماهنگی اقتصادی تائید عملیات بازار باز را گرفته بودیم، بنابراین کسری بودجه دولت نباید منجر به رشد پایه پولی شود.

وی ادامه داد: این تصمیمی است که دولت و بانک مرکزی گرفته است و ما این موضوع را شروع کردیم و اولین مرحله آن ۲، ۳ روز پیش با حراج اوراق خزانه شروع شد، به نظر من بهترین روش است برای اینکه در شرایطی که دولت مشکل نقدینگی دارد البته تاکید می کنم که نمایندگان و دولت هزینه ها را کنترل کنند. معنا ندارد در کشور هزینه افزایش پیدا کند.

مصمم هستیم عملیات بازار باز را با جدیت دنبال کنیم

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: باید بتوانیم درآمدها را در مقابل هزینه‌ها تامین کنیم و در کنار کنترل هزینه باید کنترل استقراض از بانک مرکزی را جدی بگیریم ما امسال مصمم هستیم عملیات بازار باز را با جدیت دنبال کنیم و مصمم هستیم براساس پیش‌بینی متغیرهای تاثیرگذار و تورمی اگر شرایط همین طور باشد تورم ۲۴ درصد خواهد بود.

همتی مطرح کرد: تورم های بالا بیشتر انتظارات تورمی ایجاد می کند، یک عده ای سودجویی می کنند از این مسیر و می خواهند قیمت کالاهای بادوام و دارایی ها را افزایش دهند. تورم همان ۲۴ درصد است البته هدفگذاری کردیم که آن را کاهش دهیم و از ۲۲ درصد هم در میان مدت پایین تر بیاوریم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نکته دوم مسئله بانک هاست، یکی از دلایل تورم در کشور و نقدینگی مسئله شبه پول است.

وی ادامه داد: شبه پول ۸۰ درصد نقدینگی ما را شامل می‌شود، شبه پول درست نمی‌شود مگر از طریق سود بانکی و سود بانکی بالا ایجاد نمی‌شود مگر از ناترازی بانک‌ها و ناترازی بانک‌ها ایجاد نمی‌شود مگر از ضعف بانک مرکزی و تسهیلات تکلیفی که به بانک‌ها تحمیل می‌شود.

همتی در ادامه مطرح کرد: وقتی که ما تسهیلات را تحمیل می کنیم دولت مجبور می شود از سیستم بانکی استقراض کند و سیستم بانکی از بانک مرکزی استقراض می کند و اگر کمبود داشت از بازار نرخ‌های بالاتر سود بگیرد و این قابل دوام نیست.

وی ادامه داد: این همان است که باعث می شود نقدینگی با سرعت رشد خیلی بالایی در کشور اتفاق بیفتد در طول سال گذشته و امسال یکی از مهم ترین کارهایی که انجام دادیم رسیدگی به بانک های ناتراز بوده است.

همتی مطرح کرد: اولا ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح را در مدت ۲ سال گذشته با کار بسیار پیچیده شروع کردیم، ۲ تا از بانک‌ها ادغام شد و بقیه آنها نیز به تدریج ادغام می‌شوند، بعضی از بانک‌ها و موسسات ناتراز بود که با مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی خیلی از آنها را تحت سرپرستی گرفتیم.

وی در ادامه افزود: بعضی از بانک هایی هم که بانک های بزرگی بودند و مشکل ایجاد می کردند و نرخ سود و بهره را در بازار به هم می زدند مدیریت آن ها را از سهامداران آن جدا کردیم و افراد مورد تائید را سرکار گذاشتیم تا بتوانند تراز آن را درست کنند.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: الان نرخ سود به سمت کاهنده شدن می رود مطمئن باشید از این بابت شبه پول در آینده کمتر رشد خواهد کرد و نقدینگی هم کمتر رشد خواهد کرد ما این کار را ادامه می دهیم و تراز بانک ها را به تدریج بهتر خواهیم کرد.

همتی ادامه داد: یکی از دلایلی که بازار پولی رشد می کرد اضافه برداشت بانک ها از سال گذشته تا الان بود، اضافه برداشت تقریبا نصف شده است و آن مبلغی که باقی مانده برای ۲، ۳ بانک ناتراز است که به هسته سخت خورده است و آن را تحت مدیریت گرفته ایم.

وی اظهار کرد: بدهی بانک ها به بانک مرکزی نزدیک به ۴۰ درصد در سال گذشته کاهش پیدا کرده است، تمام هدف ما این است که بانک‌ها را از فشار رشد نقدینگی خلاص کنیم و نقدینگی را در کشور کنترل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: برای کنترل بازار ارز در سال های گذشته به طور متوسط سالی ۱۸ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق می شد، اما ما در طول ۲ سال گذشته یک دلار هم به بازار تزریق نکردیم و حتی یک میلیارد دلار ارز از بازار خرید داشتیم.

وی افزود: کنترل ارز شاکله اصلی کنترل اقتصاد در کشور است و ما برای مدیریت بازار ارز و اصلاح نظام پولی و بانکی اقدامات خوبی انجام دادیم.

همتی ادامه داد: در جهت حمایت از تولید و تسهیلات مولد و به عبارت دیگر هدایت تسهیلات و نقدینگی به سمت تولید، بانک مرکزی برنامه‌های خوبی را اجرا کرد و در کنار این کنترل نظام بانکی و نظارت بر عملکرد بانک های عامل را هدف قرار داد و نظارت ها را تشدید کردیم.

وی درخصوص برنامه بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی و رانت‌های ارزی گفت: امروز هیچ شخص و سازمانی نمی‌تواند بدون هماهنگی با بانک مرکزی مبالغ بزرگ را جابجا کند و سیاست‌های کنترلی ما در این زمینه ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری خانه‌ملت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    افتخاری ندارد
    اینکه بار اقتصاد رو دوش خسته مردم بذارید !!!

  • ناشناس

    اره خوب دلار نبوده درهم تزریق کردید آ قای همتی میدونیم اوضاع خوب نیس

    • ناشناس

      همون رو تزریق نکردند اینها همه نمایش هست

  • ناشناس

    یک سوال از رییس بانک مرکزی .
    ایشان گفته اند که اگر روال به همین ترتیب پیش برود نرخ تورم ۲۴ درصد خواهد بود ،پس چرا همه اقلام ،حتی آنهایی که زیر نظر دولت هست بین پنجاه تا صددرصد در یکی دوماه گران شد و همچنان ادامه دارد .چرا دولت و بانک مرکزی در کنترل گرانی عاجز و درمانده هستند و حتی با صحبتهای خود به گرانیها دامن میزنند ،دیده شده که حتی زیر شاخه ها هم با صحبتهای خود در آن نقش دارند .متاسفانه اقتصاد کشور یک متولی و کنترل کننده و برنامه ریز نداره و هر کس ساز خود را میزند .به قول معروف یک دست نیست و هر کس در جهت منافع شخصی خود به پشت تریبون میرود .
    دولت به خیال خود بدنبال تامین منابع مالی از جیب مردم و جمع کردن نقدینگی است ولی این روش شکست خورده در تجربیات کشورهای دیگر هست و از چاله به چاه افتادن هست .چون اصلا کار مفیدی نیست و از این جیب به آن جیب هست و آخر باید خرج شود و زمان خریدن هست .باید به تولید ی های خرد و کوچک و مردمی کمک کرد و بها داد تا بزرگان جان بگیرند ،بعنوان مثال لازم نیست صفر تا صد یک محصول مثل خودرو را خود ایران خودرو بسازد .اگز ۲۰ میلیون قطعه دارد میتوان آن را به هزاران شرکت کوچک برای تولید داد و به اقتصاد مردمی جان داد .اگر جزئ جان بگیرد کل قدرتمند خواهد بود .همان کاری که ژاپن و کره و تایلند و مالزی و ویتنام و….کردند ،تولیدات شرکتها را با دستگاههای کوچک بین خانه های کشور تقسیم کردند و قدرت اقتصادی شدند .

  • ناشناس

    ترو قران کم چرت وپرت بگو اقای همتی..بخدا اگر حرف نزنی نمی گن لالی بخدا قسم تو دروغگویی دست همه رو از پشت بستی..رو نیست که سنگ پای قزوینه …خواهش می کنم مردمو احمق فرض نکن..یه بار مثل مرد بگو کاری از دستم بر نمیاد خلاص

  • سعید خان

    من الان خبر موثق (?) دارم چند تا از پنج کشور صنعتی دنیا که بخاطر کرونا دچار رکود اقتصادی شدن دست نیاز به سمت اقای همتی دراز کردن گفتن ما هر چقدر لازم باشه صبر میکنیم تا شما بعد از سروسامان دادن به اقتصاد ایران به کمک ما به شتابی و ما رو از رکود اقتصادی بیرون بکشی….!!!!!?

  • علی

    با این حساب دلار باید مجددا به کانال ۱۲-۱۳ برگردد.قطعا بخواهید می توانید انشالله.