خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۵۸۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کوچ ذوب‌آهن از اصفهان کلید خورد؟

کوچ ذوب‌آهن از اصفهان کلید خورد؟

در حالی که اصفهان درگیر مشکلات خشکسالی است، زمزمه‌هایی درباره سرمایه‌گذاری ذوب‌آهن از این استان به سیستان و بلوچستان، شنیده می‌شود. در مدت اخیر اخباری از سرمایه‌گذاری ذوب‌آهن در مناطق دیگر شنیده می‌شود، آیا این معنای انتقال این مجموعه صنعتی از اصفهان است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بالاخره و پس از چندین سال، زمزمه‌های انتقال ذوب‌آهن از اصفهان جدی شده است.

اخیرا استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرده است که حضور و سرمایه‌گذاری ذوب آهن اصفهان در این استان راه را برای بنگاه‌های بزرگ اقتصادی باز می‌کند تا با سرمایه‌گذاری، از ظرفیت‌های معدنی منطقه استفاده شود.

پیش از این مهرداد اکبریان، نائب رییس کمیسیون معدن اتاق ایران و رییس انجمن سنگ‌آهن ایران زمزمه‌های سرمایه‌گذاری ذوب‌آهن در افغانستان را تایید کرده بود. سعید بزرگی، مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس هم در جلسه کمیسیون معادن اتاق ایران، اخباری درباره کوچ معدن‌کاران به کشورهای خارجی داده بود. زمزمه‌های انتقال صنایع اصفهان و به خصوص ذوب‌آهن به جنوب، از مدت‌ها پیش مطرح شده بود. حالا و با اظهارات جدید استاندار سیستان و بلوچستان درباره سرمایه‌گذاری ذوب‌آهن در این استان باید بررسی کرد که آیا داستان انتقال ذوب‌آهن جدی شده است؟

ضرورت صادرات فولاد مازاد

در همین رابطه، نادر سلیمانی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز، به ظرفیت‌های این استان اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر صنایع را در سیستان و بلوچستان و بقیه مناطق محروم توسعه دهیم، هم از مزیت‌های دست‌نخورده این مناطق استفاده می‌کنیم و هم راه‌های صادرات‌ را گسترش می‌دهیم.

سلیمانی ادامه می‌دهد: ظرفیت فولاد کشور، در سال ۱۴۰۱ قرار است به ۵۵ میلیون تن برسد. در این صورت، چهل درصد از محصولات مازاد نیاز کشور است و می‌توان انها را صادرات کرد.

هزینه‌ سرمایه‌گذاری در استان‌های دیگر

این عضو انجمن فولاد ایران توضیح می‌دهد: به طور متوسط برای هر یک میلیون تن سرمایه‌گذاری هر کارخانه فولاد، حداقل حدود ۸۰۰ یا ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز است.

او معتقد است که دولت توانایی سرمایه‌گذاری در چنین ابعادی را ندارد و می‌افزاید: به طور کلی برای احداث هر کارخانه فولاد نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین داریم که دولت فعلا چنان امکانی ندارد. به همین دلیل باید بخش خصوصی را تشویق به سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان کنیم.

ایجاد انگیزه‌های سرمایه‌گذاری

این در حالی است که به نظر می‌رسد بخش خصوصی به آسانی راضی به سرمایه‌گذاری در چنین استانی نمی‌شود.

سلیمانی با تایید این مساله بیان می‌کند: معافیت‌های مالیاتی و دسترسی به بازارهای فروش از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان است. دولت جدید هم باید به این مساله توجه کند.

البته سلیمانی خاطرنشان می‌کند: هنوز هم مصوبه‌ای به به انجمن فولاد ابلاغ نشده اما در اولویت قرار دادن این طرح ایده خوبی است.

او در آخر گمانه‌زنی می‌کند: استاندار سیستان و بلوچستان مذاکراتی با وزارت صمت داشته و ضرورت سرمایه‌گذاری در این منطقه نکته قابل توجهی است و اگر استاندار بتواند وزارت صمت را قانع کند، احتمالا ۳۰ تا ۵۵ میلیون تن باقی مانده فولاد در این منطقه مستقر می‌شود.

پیش از این هم نائب رییس کمیسیون معدن اتاق ایران زمزمه‌های انتقال ذوب‌آهن را تایید کرده بود حالا باید دید مشکلات اصفهان موجب می‌شود ذوب‌آهن از اصفهان کوچ کند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ذوب آهن مثل یه شهرمکانیزه وپیشرفتس چجورببرندجای دیگه نه پولش رادارندونه تواناییش را

  • ناشناس

    بود و نبودش برای ما سودی ندارد،چه بهتر که آهن را از چین وارد کنند ،ایران خودرو و سایپا باید درش را تخته کنند

  • ناشناس

    یه جوری منت سر اصفهانی ها میگذارند کسی ندونه فکر می‌کنه که چی دوستان ذوب آهن فقط برای اصفهان سره از آلودگی هوا گرفته تا کم آبی اصلا میدونید چرا یکی از بدترین آب ها رو اصفهان داره کارگرای ذوب آهن هم همه غیر بومی اند اصفهانی ها به زرنگی معروفند ولی همه جوره داره سرشون کلاه می‌ره تو این قضیه

  • ناشناس

    خیلی عالی میشه واقعا اگه ببرندش بیرون چون گرمای ذوب آهن وصنایع فولاد باعث خشکسالی و بارندگی کم شده برا ما که تا حالا سودی نداشته فقط آلودگی هوایی که ایجاد کرده هممونو داره مریض میکنه سرطان وام اس غوغا کرده تو اصفهان اکثر اصفهانیها کشاورزند و به آب و بارندگی بیشتر نیاز دارند تا این کارخونه ها
    ولی با افغانی و سرمایه گذاری تو افغانستان هم کامل مخالفم

  • ناشناس

    کجای سیستان بلوچستان؟ لب ساحل یا باز وسط کویر؟

  • مهدی

    خدا رو شکر که میبرنش هیچ چیزی جز ضرر نداره حتی تیماش هم با لاوی بازی بسته میشه و اکثرا از غیر بومی ها در همه جاش استفاده میشه الودگیش و ضرراش برا اصفهانیاس سودش برا جاهای دیگس…

  • سینا

    زهی خیال باطل نه میبرند نه میتونند

  • نهفته

    بهتر خداباعث وبانی کسی که اومد اینجا ساخت بکنه از اول باید لب دریا میساختند همون فولاد مبارکه هم باید ببرن اصفهان همین دوتا کارخانه نابودکرد

  • ناشناس

    به دلیل به هیچ. عنوان ذوب آهن از اصفهان به جای غیر از استان اصفهان نمی‌رود اول اینکه ذوب آهن سرشار از درآمد میلیاردی است ومردم اصفهان به صرف اینکه مردمی خسیس وپول پرستی هستند به هیچ عنوان راضی نیستند بهترین وبیشترین و مهمترین سرمایشان به استان‌ها جای دیگری برود البته قصد من توهین به مردم شریف اصفهان نیست ولی آن طور که در برخی از اخبار وعناوین آمده که مردم اصفهان حتی حاضر نیستند کمکی به قوم وفامیل خویش کنند چه برسد به غربیها خداوند ازسرهمه آگاه تر است واما دلیل دوم انتقال ذوب آهن به استان دیگر به میلیاردها دلار سرمایه لازم است و نمونه کوچک آن کارخانه ذوب آهن است که به گفته برخی از اهالی اهل فن ساخت کارخانه ذوب آهن ده ها سال طول کشید تا با کمک تکنسین ها و کسانی که خارج از ایران وکمک مردم اصفهان ساخت شده پس بردن کارخانه ذوب آهن به استان دیگر امری محال است چرا که به غیر از یک کارخانه کارخانه های دیگری هم هستند که چرخه اقتصادشان به کارخانه ذوب آهن گره میخورد چه کارخانه های صنعتی وچه کارخانه های اعم از پوشاک خوراک وله تازگی نیروگاه هسته ای نطنز هم دراین استان بنا شده که بخش عمده این نیروگاه از مواد این کارخانه وکارخانه جان دیگری که به همین کارخانه. ذوب آهن متوسل شدند پس درنتیجه بردن کارخانه ذوب آهن مانند این است که سیاره ماه را. بجای سیاره مشتری جابجا کنند البته احتمال بسیار کمی هم هست که کارخانه ذوب آهن به استان دیگری منقل شود که با دلیل بالا امری محال وشاید هم غیرممکن باشد

    • ناشناس

      اول اینکه خسیس وپول پرست خودتی شمام حتمآ خصلتهایی داری که اگه میگفتی ازکدوم شهری بهت میگفتم چیاست البته حسادتت که رو شاخشه داری ازحسادت به شدت میسوزی پماد سوختگی حتما استفاده کن دومآ صنایع اصفهان قابل انتقال نیست چون اصلا شدنی نیست که کارخانه ای رو جابجا کردکه بامیلیاردها تومن زیرساخت طی ده پانزده سال ساخته شده حالا چه این کارخانه چه هرکارخانه دیگری واین موضوع منتقل نشدن ربطی به مردم اصفهان یاخسیس بودنشون نداره شمام باتوهین به مردم اصفهان دردت درمان نخواهد شدبهتره بری راه چاره دیگه ای پیدا کنی

    • Mamad

      جواب به ناشناس ۲۵آذر۹:۲۲=دوست عزیز نمیدونم واسه کدوم شهر استانی ولی واقعا داری میسوزی ??
      و بی نهایت بی ادب و بی فرهنگ هستی اصفهانی خسیس نیست کلاه سرش نمیره گول نمیخوره .اصفهان نباشه استانهایی مجاور که فکر کنم خودتم واسه همونجا باشی .از گشنگی میمیرن از قدیم وقتی وضع مالی کسی خوب بوده اطرافیانش حسودیشو میکردن الانم دقیقا شما داری همین کارو میکنی.زشته واقعا این طرز حرف زدن شما نشونه ی پشت کوهی بودن شما رو نشون میده .
      به شما امثال شما پیشنهاد میکنم تاریخو برسی کنید ببینید قدیم اصفهانیا مثل همین الانشون که کمک بقیه میکنن هرجایی سیل میاد اصفهانی اولین کسی هست که کمک میکنه زلزله میاد همینجور و….قدیم هم چون پولدار بافرهنگ بودن کمک به امثال مثل شما ها میکردن ولی وقتی قحطی میاد تو کل ایران دیگه در توانشون نبود که مثل قبل دست دل باز باشن کمک کنن از اون به بعد اسمشونا گزاشتن خسیس .یه آدرس(پیج)اینستاگرام بت میدم برو همشو واست
      #یاحق

    • ناشناس

      بیا عزیز دل ذوب اهن با اهن هاش مال شما بیا ببر ما اصفهانیا اونقدر داریم که باش بنازیم ذوب اهن مال شما.
      اصفهانیا خسیس نیستند ثروتمندند وثروتشون عقل شون است واینده نگرند. ?

    • ناشناس

      شما از خودت بگو.همین اصفهانی های خسیس به زعم شما سالانه بیشترین زندانی را آزاد میکنن و بیشترین کمک های خیرانه انجام میدن حتی تا جایی که به کمک سیل زدگان و زلزله زدگان شهرای دیگه هم بیشترین کمک را کردن و میکنن.اتفاقا همه مردم اصفهان خواهان انتقال ذوب آهن از اصفهان به شهری دیگه هستن چون جز الودگی و بیماری چیری برای اصفهان نداشته و حتی اکثر کارگرانشم از شهر چهارمحال و خوزستانن

  • ناشناس

    ذوب آهن زرین شهر نام درست این کارخانه هست نه ذوب آهن جای دیگه