کد مطلب: ۴۸۲۱۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۸ برابر درآمدهای نفتی امسال رانت توزیع شد!

8 برابر درآمدهای نفتی امسال رانت توزیع شد!

بررسی‌ها از تورم محصولاتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند نشان می‌دهد توزیع این رانت اثری در کنترل قیمت نداشته و این محصولات هم سطح با تورم کل، افزایش قیمت داشتند. در مقابل رانت توزیع شده به این بهانه، ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی (از سال ۹۷ تاکنون) برآورد می‌شود که هشت برابر درآمدهای نفتی امسال است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تخصیص دلار 4200 تومانی که از فروردین ماه سال 97 تصویب شد قرار بود روی قیمت کالاهای اساسی تاثیرگذار باشد و تامین این کالاها را برای مردم با قیمت پایین‌تری فراهم کند، طی 30 ماه گذشته دولتی‌ها با این بهانه سیاست ارز ارزان را متوقف نکرده‌اند.

این که ارزان‌فروشی دلار توسط دولت تاثیری روی قیمت کالاها ندارد را بارها کارشناسان و اقتصاددانان گوشزد کرده‌اند، حتی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز در فروردین ماه سال گذشته اعتراف کرد که مردم از این ارزان‌فروشی منتفع نمی‌شوند.

وی گفت: باید قبول کنیم که شیوه کنونی پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی درست نیست و این منافع به دست مردم نمی‌رسد.

با این اعتراف صریح اما همچنان این ارز ارزان‌تر از بازار تخصیص داده می‌شود، حتی در شرایطی که در خرداد ماه امسال نوبخت درباره بودجه نفتی گفت: همواره حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه از محل درآمدهای نفتی بوده و امسال در بهترین شرایطی که در بودجه پیش‌بینی شده است، ۴۹ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت است.

به نظر می‌رسد دولتی‌ها به اعترافات خود نیز پایبند نیستند، نوبخت در مرداد ماه با حمایت از سیاست دلار 4200 تومانی درباره ادامه این سیاست توسط دولت اینطور استدلال کرد: با ورود یک دلار به کشور و تبدیل آن به ارز نیمایی حدود ۱۸ هزار تومان به خزانه واریز می‌شود و اینگونه دست ما از نظر ریالی بازتر هست تا اینکه آن ارز به ارز ۴۲۰۰ تومانی تبدیل شود. بنابراین دولت ترجیح می‌دهد کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کند نه ارز ۱۸ هزار تومانی تا رفاه بیشتری حاصل شود.

طبق گزارش دنیای اقتصاد، از نظر آماری، تخصیص ارز ارزان قیمت در کالاها در زمان تخصیص باعث تثبیت قیمت نشده و پس از حذف نیز، قیمت‌ها تغییری نداشته است.

در واقع این ارزها که قرار بود به معیشت خانوارها کمک کند به رانت تبدیل شده که برآورد حجم رانت توزیع شده ارز ترجیحی از سال ۹۷ عددی بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که هشت برابر درآمدهای نفتی امسال است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پدر مردم دراوردید از هر شرایطی برای پر کردن جیب رانت خورها استفاده میکنید چرا لعن و نفرین به کاخ سفید کنیم اول نوبت رانت خورانه. لعنت به هتون رانت خورهای کثیف

  • علي

    كلا دلار چند نرخي به اسم مردم يعني دزدي اختلاس و فساد براي عده اي محدود