کد مطلب: ۲۲۴۱۰۶

راهکارهای حل «بحران آب» در آفریقای جنوبی

راهکارهای حل «بحران آب» در آفریقای جنوبی

قطب گردشگری قاره آفریقا در ۳ سال اخیر با خشکسالی بی‌سابقه روبرو بوده است؛ به‌طوری‌که تا چند ماه آینده منابع آبی در بعضی نقاط این کشور از جمله شهر کیپ‌تاون به اتمام خواهد رسید. مسئولین این شهر با اتخاذ راهکارهای مختلف از جمله شیرین‌سازی آب دریا، به‌دنبال حل بحران کم‌آبی هستند.

کیپ تاون، دومین شهر بزرگ آفریقای جنوبی با جذابیت‌های همچون محله‌های شگفت انگیز، سواحلی درخشان، مناظر طبیعی هیجان انگیز و قفسه‌های پر از جوایز برای مسافران هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر جهان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در آینده‌ای نزدیک، شهر ۴ میلیون نفری کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی از بین خواهد رفت؛ طی ۳ سال اخیر خشکسالی کیپ‌تاون را فراگرفته و به همین دلیل طبق پیش‌بینی‌ها ۱۱ مه ۲۰۱۸ یا همان روز زرد، منابع آبی این شهر به مرحله بحرانی می‌رسد.

در حال حاضر سهم آب روزانه اکثر ساکنین این شهر با ۵۷ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۶ به یک سوم رسیده است و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که این میزان طی ماه‌های آینده با کاهش محسوسی روبرو خواهد شد.

کارشناسان معتقدند به دلیل ۳ سال خشکسالی پی در پی در کیپ تاون حتی اگر خشکسالی در سال ۲۰۱۸ هم به پایان برسد، اثرات بحران آب در سالها و احتمالا در دهه‌های آتی در این شهر احساس خواهد شد.

جیره‌بندی آب، راهکار کوتاه‌مدت مسئولین کیپ‌تاون برای حل بحران آب

اما بحران آب در کیپ تاون تأثیر اقتصادی نیز در برداشته است، به طوری که در پی خشکسالی های اخیر در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ نرخ بیکاری در این شهر به ۲۶.۷ رسیده و نرخ بیکاری جوانان نیز در کیپ تاون به ۳۱.۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

بر اساس پیش بینی‌های اکثر مدل‌های آب و هوایی، کیپ تاون نه تنها گرمتر بلکه خشکتر هم می‌شود؛ به همین دلیل مسئولین این شهر تلاشهای فراوانی برای افزایش تامین آب از طریق نفوذ به آبخوان‌ها و آب‌های زیر زمینی در سالهای گذشته انجام دادند.

از آنجا که احتمال دارد تغییرات آب و هوایی، گرمای کیپ تاون را تشدید کند، از سال گذشته تاکنون جیره بندی آب در این شهر آغاز شده است و با افزایش پایین حجم آب در سال گذشته، مسئولین آفریقای جنوبی حالت تهاجمی به خود گرفته و برنامه‌های خود را بر این اساس استوار کرده‌اند؛ به طوری که در ماه ژوئن تمام استفاده از آب شهری در خارج از منزل ممنوع شد، به همین دلیل شستن ماشین یا آبیاری باغی به وسیله آب شرب ممنوع شده و علاوه بر این، استفاده از آب بازیافت شده در این شهر افزایش یافته و خانوارهای پرمصرف نیز جریمه می‌شوند.

در ماه سپتامبر نیز ساکنان به مصرف تنها ۲۳ گالن آب در هر روز برای هر نوع استفاده‌ای (شستشو، آشامیدنی و توالت) محدود شدند و در ابتدای ماه فوریه امسال، سهمیه شخصی آنها به ۱۳ گالن کاهش یافت.

همچنین فشار آب در سراسر شهر کاهش یافته است و شهرداری ده‌ها هزار دستگاه محدود کننده آب را در خانه‌های پرمصرف نصب نموده و تعرفه آب مجازی برای کاربران پرمصرف را افزایش داده است.

در نتیجه این اقدامات، مصرف آب شهر از ۳۱۷ میلیون گالن در روز در اوایل سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۳۷ میلیون گالن در روز کاهش یافته است به همین دلیل روز صفر از ۱۲ آوریل تا ۹ ژوئیه تغییر پیدا کرده است.

دولت آفریقای جنوبی گزینه‌های مختلفی را برای حل بحران آب و جلوگیری از هدررفت آب در کیپ تاون انتخاب کرده است که از آن جمله می‌توان به برداشت آب دریا، احیای مجدد فاضلاب (به عنوان نمونه تصفیه فاضلاب، همانطور که در برخی از شهرهای دیگر نیز انجام می‌شود) و استفاده از آبخوان‌های زیرزمینی، احداث کارخانه‌های آب شیرین سازی و نصب تجهیزات مدیریت آب نام برد.

کشاورزان در منطقه، میزان مصرف آب خود را از ۶۰ تا ۸۷ درصد کاهش داده‌اند و در برخی مناطق نیز استفاده از آب برای کشاورزی به سه روز در هفته رسیده است؛ به همین دلیل مسئولین محلی تخمین زده‌اند که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۰ هزار شغل کشاورزی در این شهر از بین خواهد رفت.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.