کد مطلب: ۳۳۵۱۰۷

رئیس سازمان بورس اعلام کرد:

بورس آماده راه‌اندازی بازار آتی ارز است

بورس آماده راه‌اندازی بازار آتی ارز است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به راه‌اندازی ابزارهای متعدد در بازار سرمایه، از راه‌اندازی وارانت و فروش استقراضی تا پایان سال خبر داد و گفت: بورس پس از راه‌اندازی بازار نقد ارز توسط بانک مرکزی، آماده راه‌اندازی بازار آتی ارز است.

به گزارش تجارت‌نیوز، صبح امروز یکشنبه (25 آذرماه 97) با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران و جمعی از مدیران، کارگزاران و کارشناسان بازار سرمایه، نخستین قراردادهای آتی سبد سهام بر روی ۳۰ شرکت بزرگ در بورس اوراق بهادار تهران و هم زمان قراردادهای آتی سبد سهام بر روی ۷ صنعت پربیننده از جمله فرآورده‌های نفتی، کانه‌های فلزی، بانک‌ها، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، خودرو و قطعات بازار سهام نیز معاملات خود را آغاز کرد.

پیش از این، علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران درباره مزایای قراداد آتی سبد سهام گفته بود که این قرارداد علاوه بر دارا بودن تمامی مزایای یک قرارداد آتی استاندارد از جمله خاصیت اهرمی، امکان کسب سود از نوسانات مثبت و منفی قیمت دارایی پایه، شفافیت قیمت و استاندارد بودن قراردادها، تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای و تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری، امکان بهره‌مندی از مزایای خرید و فروش شاخص‌های بورسی را نیز برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. به عبارتی سرمایه‌گذاران بدون نیاز به تحلیل تک‌تک سهام بورسی، می‌توانند با تحلیل شرایط کلان اقتصاد و یا داده‌های مربوط به صنایع مختلف، نسبت به خرید و فروش در بازار آتی سبد سهام اقدام کنند، به‌طوری که بازدهی سرمایه‌گذاران معادل بازدهی شاخص مربوطه شود. به همین جهت مدیران پرتفوی می‌توانند با خرید یا فروش قرارداد آتی سبد سهام متناظر با پرتفوی خود، نسبت به پوشش ریسک اقدام کنند.

امروز، شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم آغاز به کار بازار قراردادهای آتی سبد سهام در بورس اوراق بهادار تهران، گفت: معاملات آتی بر روی سبد سهام از امروز رسما آغاز خواهد شد؛ البته این موضوع سال‌هاست در بورس تهران دنبال می‌شود؛ البته آتی تک‌سهم قبلا اجرایی شده ولی استقبال کم بود؛ اما اکنون معاملات آتی بر روی سبد سهام، این نقصان را در سبد آتی تک‌سهم برطرف خواهد کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: محاسبات مربوط به ریسک‌ها نیز در این ابزار در نظر گرفته شده؛ البته باید توجه داشت که مباحث نظارتی نیز در سازمان بورس پیگیری می‌شود و کمیته فقهی سازمان بورس نیز فعالیت حائز اهمیتی دارند و بررسی‌های بسیار دقیقی را انجام می‌دهند تا این ابزارها قابل قبول واقع شوند.

وی تصریح کرد: ابزار قراردادهای آتی سبد سهام تایید کمیته فقهی را دارد؛ البته مزیت ابزارهای مشتقه برای افراد این است که بتوانند از آربیتراژ بهره گیرند؛ اگرچه وقتی فرصت‌های این‌چنینی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در بازار تعادل ایجاد می‌کنند؛ البته نقش بازارگردانی نیز بسیار مهم است و در واقع این ابزار در شرایطی استفاده می‌شود که فرد، سود بیشتری از سایر سرمایه‌گذاری‌ها طلب می‌کند.

محمدی گفت: آتی روی سبد سهام، یک ابزار بسیار مهم برای تعادل بخشی به بازار سرمایه و ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاری در کنار مدیریت ریسک است؛ پس در برنامه‌ریزی سازمان بورس با همکاری ارکان بازار تلاش می‌شود ابزار فروش استقراضی و وارانت راه‌اندازی شود که در نهایت به لحاظ ابزارهای کلاسیک، جعبه‌ابزار بورس تهران تکمیل می‌شود و البته ابزارهای اسلامی نیز در حال استفاده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: نهادهای مالی رشد خوبی داشته‌اند و امسال تا پایان سال به ٦٥٠ نهاد مالی خواهیم رسید که همه در کنار ابزارها، عملیاتی شدن ابزارها و برنامه‌ها را قوام و دوام می‌بخشند.

همچنین محمدی در حاشیه آغاز به‌کار بازار قراردادهای آتی سبد سهام در بورس در جمع خبرنگاران، افزود: بازار ارز توسط بانک مرکزی کنترل و پیگیری شده و بازار نقد ارز نیز در بازار پولی راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: پس از راه‌اندازی بازار نقد ارز توسط بانک مرکزی که قیمت‌ها در آن مشخص شود، راه‌اندازی بازار آتی ارز در بازار سرمایه در دستور کار قرار می‌گیرد.

محمدی درباره عرضه نفت در بورس نیز گفت: وزارت نفت در حال برنامه‌ریزی برای عرضه‌های جدید نفت خام در بورس است.

وی افزود: نحوه عرضه و تسویه تمام ریالی از مسائلی هستند که وزارت نفت در حال بررسی آنها است و به محض آمادگی وزارت نفت، عرضه نفت در بورس دوباره انجام می‌شود.

رئیس سازمان بورس درباره مشکلات مربوط به هسته معاملات نیز گفت: هسته‌های معاملاتی بازار سرمایه در سال‌های اخیر به‌روزرسانی شده و ارتقا یافته‌اند؛ البته قرار است سامانه معاملاتی بومی راه‌اندازی شود تا مشکلات موجود را نداشته باشد.

لازم به ذکر است که رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش از تصمیم این بانک برای ایجاد بازار متشکل ارزی خبر داد؛ رضا ترکاشوند دبیر کل کانون صرافان ایرانیان در این باره گفته است که این بازار با حضور همه فعالان بازار ارز اعم بانک مرکزی، بانک‌ها، صرافی‌ها و صادرکنندگان شکل خواهد گرفت و سبب می‌شود پس از هفت دهه بازار ارز واقعی و شفاف شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.