کد مطلب: ۶۰۹۵۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاکسی هوایی صرفه اقتصادی دارد؟ / هر فروند هواپیما، ۷۵ میلیارد تومان!

تاکسی هوایی صرفه اقتصادی دارد؟ / هر فروند هواپیما، ۷۵ میلیارد تومان!

ایرتاکسی از آن دست طرح‌هایی است که در ایران به اخبار و وعده‌های مسئولان در رسانه‌ها محدود شده. اما سرمایه‌گذاری که قصد ورود به این حوزه را داشته است می‌گوید تعلل در صدور مجوزها باعث شده هزینه هر فروند هواپیمای ۱۱ نفره از پنج میلیارد به ۷۵ میلیارد تومان برسد و این پروژه دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال‌های اخیر بارها اخبار و وعده‌هایی از مسئولان مربوطه در مورد ایرتاکسی یا به قول معروف تاکسی هوایی منتشر شده.

اخیرا باردیگر اخباری در مورد ظرفیت یا وجود برنامه برای راه‌اندازی ایرتاکسی در شهرهای مختلف استان‌هایی چون فارس و مازندران در رسانه‌ها دیده می‌شود.

اما سیدعبدالرضا حسینی‌نسب، سرمایه‌گذاری که قصد ورود به این حوزه را داشته است، به تجارت‌نیوز می‌گوید: با توجه به طولانی شدن روند صدور مجوز و نوسانات قیمت ارز، راه‌اندازی ایرتاکسی، دیگر توجیه اقتصادی ندارد و از اولویت کاری مجموعه ما خارج شده است.

وعده‌های محدود در اخبار

ایرتاکسی طبق وعده‌‌ها قرار بود مهر سال گذشته کلید بخورد. راه‌اندازی این پروژه در ادامه به بهمن ۹۹ موکول شد.

اکنون اما، دی ۱۴۰۰ فرارسیده است و هنوز هم در عمل، خبری از آن نیست.

البته در این مدت، رسانه‌ها از اخبار مربوط به ایرتاکسی خالی نبوده‌اند.

هر از گاهی، خبری از برنامه‌ریزی برای ورود شهری جدید به پروژه ایرتاکسی منتشر می‌شود.

تهران (فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی)، لار، شیراز، جهرم، سمنان، شاهرود، رامسر و خرم‌آباد، از جمله شهرهایی هستند که نام آنها در پروژه ایرتاکسی مطرح شده است.

اما به گفته حسینی‌نسب، سرمایه‌گذاری که می‌خواهد این پروژه را در یزد راه‌اندازی کند، این موارد در حد اخبار باقی مانده‌اند و در عمل، اتفاق خاصی رخ نداده است.

زیرساخت‌های قانونی مجوز مشخص نیست

مجموعه تحت مدیریت او، ظاهرا زیرساخت طرح، شامل فرودگاه اختصاصی و برخی تجهیزات را آماده کرده.

اما با وجود وعده‌های سازمان هواپیمایی کشوری در یک سال اخیر، هنوز نتوانسته است مجوزهای لازم را دریافت کند.

حسینی‌نسب توضیح می‌دهد: زیرساخت‌های قانونی کار هنوز مشخص نیست و سازمان هواپیمایی کشوری نمی‌داند چگونه باید مجوز صادر کند.

توجیه اقتصادی ندارد

اما به گفته او، طولانی شدن فرایند صدور مجوز و نوسانات نرخ ارز باعث شده که این پروژه دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد و از اولویت کاری این مجموعه خارج شود.

حسینی‌نسب می‌گوید: قیمت هر فروند هواپیمای ۱۱ نفره، در سال‌های اخیر از حدود پنج میلیارد به ۱۷ میلیارد و اکنون به حدود ۷۵ میلیارد تومان رسیده است.

این فعال اقتصادی می‌افزاید: حدود چهار سال پیش، با ۱۰۰ میلیارد تومان، امکان تهیه شش فروند هواپیمای ۱۱ نفره وجود داشت، اما اکنون برای تهیه هر هواپیمای ۴ نفره باید حدود ۱۸ میلیارد تومان هزینه کرد.

او ادامه می‌دهد: در حالی که قیمت دلاری آن در این مدت تقریبا ثابت بوده اما نوسانات بازار ارز باعث چنین افزایش قیمتی شده است.

به گفته حسینی‌نسب، برای هر فروند هواپیما باید تعداد زیادی قطعه تندمصرف و کندمصرف نیز تهیه کرد و یا یک فروند هم نمی‌توان کار را آغاز کرد.

این فعال اقتصادی تاکید می‌کند: در این شرایط، بازگشت سرمایه به زمان زیادی نیاز دارد.

دولت چراغ سبز نشان داد اما…

او گلایه می‌کند که دولت برای راه‌اندازی ایرتاکسی چراغ سبز نشان داده بود.

با وجود این به گفته او، اکنون که زیرساخت‌های آماده است، روند صدور مجوز طولانی شده و حمایتی نیز انجام نمی‌‌شود.

این فعال اقتصادی می‌افزاید: سوخت هواپیماهای کوچک با هواپیماهای جت مسافربری متفاوت است و فرودگاه‌های مختلف باید امکان تامین سوخت مورد نیاز آنها را از نوع سوپر، داشته باشند.

حسینی‌نسب ادامه می‌دهد: دولت باید از طریق شرکت فرودگاه‌ها، امکان سوخت‌گیری را برای هواپیماهای ۱۱ یا ۱۵ نفره در فرودگاه‌های مختلف فراهم کند.

به گفته او، اگر قرار باشد شرکت‌ها سوخت مورد نیاز خود را نیز تامین کنند، به هیچ عنوان برای آنها مقرون به صرفه نیست.

ارز ترجیحی برای ایرتاکسی؟

این فعال اقتصادی در ادامه پیشنهادی را مطرح می‌کند که با توجه به شرایط کشور چندان عملی به نظر نمی‌رسد.

حسینی‌نسب معتقد است اگر دولت می‌خواهد پروژه ایرتاکسی در کشور راه‌اندازی شود، باید به فعالان این حوزه ارز ترجیحی اختصاص دهد.

این در حالی است که اکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها به غذا، دارو و کالاهای پزشکی تخصیص داده می‌شود.

همچنین بحث‌های جدی در مورد حذف آن نیز وجود دارد.

وعده‌هایی که تمام نمی‌شود

با وجود همه این چالش‌ها، پروژه ایرتاکسی، وعده‌ای است که به صورت مداوم تکرار می‌شود. اوج این وعده‌ها شاید اخبار مربوط راه‌اندازی ایرتاکسی در فرودگاه امام خمینی (ره) با هواپیمای ۹ نفره بود.

این خبر آذر سال گذشته منتشر شد. تجارت‌نیوز در همان زمان درخواست صدور مجوز برای عکاسی از این پروژه و هواپیماهای آن را داشت که بخش ارتباط با رسانه‌های این فرودگاه گفت هنوز کاری انجام نشده است و تاسیساتی وجود ندارد که بتوان از آن عکاسی کرد.

در سال جاری نیز آرش خانباشی، مسئول گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی معاونت علمی، اواخر فرودین گفته بود که آشیانه ایرتاکسی تا دو ماه آینده در فرودگاه مهرآباد آماده می‌شود؛ یعنی حدود خرداد و تیر.

او اما در شهریور هم بار دیگر وعده داده بود که از این آشیانه رونمایی می‌شود. این مقام مسئول همچنین از معرفی ۱۰فرودگاه برای تامین سوخت ایرتاکسی خبر داده بود.

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته نیز به عنوان یکی از مسئولانی که تاکید زیادی بر راه‌اندازی ایرتاکسی دارد در مهر گفته بود که چالش‌های این پروژه در حال برطرف شدن است.

او در آبان نیز گفته بود: فرایند اخذ مجوز یکی از چالش‌های این تاکسی‌های هوایی بوده که پرواز آن را به تاخیر انداخته است.

این مقام مسئول از ارسال طرحی به شورای عالی هواپیمایی خبر داده بود که اگر تصویب شود، این فرایند را کوتاه‌تر می‌‌کند.

در آذر نیز نام شهرهای مختلفی برای پیستن به پروژه ایرتاکسی مطرح شد اما به نظر می‌رسد این طرح همچنان روی کاغذ قرار دارد.

در مورد اخبار ضد و نقیض و وعده‌های مطرح شده در مورد ایرتاکسی، مطالعه گزارش آیا تاکسی‌ها به پرواز در می‌آیند؟ پیشنهاد می‌شود.

مهم‌ترین اخبار حوزه حمل و نقل را در صفحه حمل و نقل تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای جان، فقط کم مونده که دولت برای سوپر پولدارهایی که می خوان تاکسی هوایی سوار شن، ارز 4200 تومنی بده. دیگه چی می خواید؟!

  • ناشناس

    حیف شد . حالا چجوری برم میوه فروشی محل واسه خرید؟!