کد مطلب: ۲۲۶۳۵۱

مرتضی ایمانی‌راد عنوان کرد:

راه رهایی اقتصاد ایران از چنگال ترامپ

راه رهایی اقتصاد ایران از چنگال ترامپ

به گفته مرتضی ایمانی‌راد، در شرایطی که ترامپ به دنبال ایجاد محدودیت‌های اقتصادی برای ایران است، شرکت‌های ایرانی می‌توانند با حضور در بازارهای اوراق بدهی، بازار ارزهای بین‌المللی و به خصوص حضور در بازارهای کالا در جهت سودآوری و پوشش ریسک افزایش قیمت دلار، اقدام کنند.

سال‌های تحریم فرصتی بود برای اثبات آنکه اقتصاد ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا بنا بر اقتضائات خود وابستگی بسیاری به اقتصاد بین‌الملل دارد. آن سال‌ها که دروازه‌های ارتباطی اقتصاد کشور با جهان بین‌الملل قطع بود، بسیاری مطرح کردند که برای نجات دادن جان محتضر اقتصاد نفت فروش ما که سال‌ها به ارتزاق از محل فروش منابع طبیعی خو گرفته، چاره‌ای وجود ندارد به جز برقراری ارتباط دوباره با خریداران نفت و فروشندگان انواع کالاهایی که وارد می‌کردیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چنین فضایی در نهایت منجر به آن شد که دیپلماسی جای جدل را بگیرد و ایران با امضای قرار داد برنامه جامع مشترک با کشورهای 5+1 در فضای دوستانه‌تری به تعامل با جهان بین‌الملل بپردازد. با این حال شانس با اقتصاد ایران یار نبود و کمتر از یکسال پس از امضای برجام، رئیس‌جمهوری در آمریکا بر سر کار آمد که تمایل چندانی به حفظ برجام ندارد و از راه‌‌های مختلف برای تضعیف برجام بهره می‌برد.

یکی از این راه‌ها اقدام برای جلوگیری از مبادلات دلاری ایران و دسترسی این کشور به منابع ارزی خود است. موضوعی که خود می‌تواند عاملی برای تضعیف شرکت‌های داخلی باشد که این روزها رونق آن‌ها برای رشد اقتصاد ایران حیاتی است. با این حال راه‌هایی هم وجود دارد که شرکت‌ها بتوانند با استفاده از آن‌ها بخش مهمی از مشکلات خود را حل کنند.

به گفته‌ مرتضی ایمانی‌راد، اقتصاددان یکی از این راه‌های کوتاه‌مدت این است که شرکت‌ها از ابزارهای پوشش ریسک دلار در داخل کشور استفاده کنند. یکی از این ابزارها طلا است.

او همچنین شرکت‌ها را به حضور در بازارهای اوراق بدهی، بازار ارزهای بین‌المللی و به خصوص حضور در بازارهای کالا در جهت سودآوری و پوشش ریسک افزایش قیمت دلار، تشویق می‌کند.

مشروح پیشنهادات این اقتصاددان برای شرکت‌های ایرانی که ممکن است در جریان تغییر سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران دچار خسران شوند در بخش دیدگاه‌های تجارت‌نیوز قابل دسترسی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.