کد مطلب: ۵۴۰۶۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راه فرار از پرداخت مالیات بر خانه خالی / اگر خانه خود را ثبت نکنیم چه می‌شود؟

راه فرار از پرداخت مالیات بر خانه خالی / اگر خانه خود را ثبت نکنیم چه می‌شود؟

مردم کمتر از یک ماه دیگر فرصت دارند تا اطلاعات خانه‌های خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند، اگر این ثبت‌نام انجام نشود چه می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، همه‌ی خانوارها چه روستایی، چه شهری، چه مالک و چه مستاجر باید اطلاعات خانه‌هایی که دارند یا در آن زندگی می‌کنند را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

در حال حاضر قرار است از خانه‌هایی که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هستند و بیشتر از ۱۲۰ روز خالی باشند مالیات گرفته شود.

طبق اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی، واحدهای مسکونی که هر یک از مالک یا بهره‌بردار آن‌ها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه‌ خالی تلقی شده و مشمول جریمه‌ می‌شود.

آخرین مهلت ثبت اطلاعات مسکن ۱۹ خرداد است، اما به نظر می‌رسد با ایراداتی که این طرح داد اجرایی شدن آن و مالیات گیری از خانه‌های خالی در امسال اجرا نمی‌شود.

اولین ایراد این سامانه این است که فقط باید افراد حقیقی اطلاعات خود را ثبت کنند و الزامی برای ثبت املاک حقوقی‌ها وجود ندارد، این در حالی است که بیشترین خانه‌های خالی در اختیار حقوقی‌هاست.

براساس اظهارات حسین میرزایی کارشناس حوزه دولت الکترونیک، با توجه به این که ظرفیتی برای ثبت املاک حقوقی‌ها وجود ندارد فرد قادر است ملک خود را به نام شرکت کند و از مالیات برخانه‌های خالی معاف شود.(اقتصاد آنلاین)

به گفته او یکی دیگر از مشکلات اساسی سامانه املاک و اسکان این است که به اطلاعات دستگاه‌های دیگر وصل نیست. حدود ۱۶ سرویس وجود دارد که اطلاعات آن باید یا در سامانه می‌آمد و یا استعلام می‌شد؛ اما در عمل چنین اتفاقی نیافتاده و مردم لازم است تا همه اطلاعاتی که باید از دستگاه‌های مختلف اخذ می‌شد، ثبت کنند.

به عبارت دیگر ابتدا باید اطلاعات املاک که در اختیار ارگان‌هایی چون سازمان ثبت اسناد و املاک، اتحادیه املاک، سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد مسکن، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و… است تجمیع شود اما آنطور که میرزایی می‌گوید این سامانه به اطلاعات این دستگاه‌ها وصل نیست.

با ایراداتی که این سامانه دارد و فرصتی که برای فرار مالیاتی حقوقی‌ها ایجاد شده، به نظر می‌رسد طرح مالیات‌گیری از خانه‌های خالی قابل اجرا شدن نباشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    بااین مصوبه دیگر کسی دراینن کشور سنگ روی سنگ برای ساخت مسکن نخواهد گذاشت باکسیکه هزاران متر زمین رابی حاصل نگه داشته ویا طلا ودلار ذخیره کرده ویاصاحب صدها واحد تجاری است و……کاری ندارند اما انکه با مصالح مانند میلگرد کیلو ۱۴ هزار تومان وبا تورم پانصد درصدی مصالح خانه ساخته باید ملک ومال اورا چوب حراج زد باما لیات ۱۸ برابری کسا نیکه این قانون هارا تصویب میکنند با بوجه شخصی خود یکخانه بسازند واجاره بدهندتا طعم این قانون رابچشند .

  • محمد

    این طرح سامانه ستاد اسکان ملی فقط برای دریافت مالیات است علت دولت محترم کسری بودجه دارد والا تمام آمارهای خانه ها چه خالی باشد و یا سکن داشته همگی موجود است و بنده به هیچ عنوان در این طرح ثبت نام نخواهم کرد چون میدانم فقط برای دریافت مالیات است که یک واقعیت است و لطفا این نطریه بنده را منتشر بفرمایید

  • ناشناس

    سلاممن سرپرست خانوام خانه ای که دران زندگی میکنم بنام همسرمه چکاکنم

  • الناز

    من مستاجرم و وقتی ازصاحبخانه کدملیش رو خواستم نداد گفت میخوان مالیات بگیرن تو قولنامه هم ننوشته چون اشنابودیم بین خودمون یه چیزی درست کردیم حالا گناه من مستاجرچیه که یارانه من قطع بشه لطفاجواب بدین چیکارکنم

  • الناز

    صاحب خونه میگه واسه مالیاته کدملیش رونمیده ماهم چون اشنابودیم بین خودمون یه قولنامه درست کردیم تواونم ننوشته گناه من مستاجرچیه که یارانه من قطع بشه

  • فراز افشار

    اخه کسی که مستاجر هست صاحبخانه اطلاعات رو در اختیار ما نمیذاره پس چیکار کنیم ما که خونه نداریم ثبت خودش راحت میتونه بفهمه نداریم مستاجریم پس این چه کاریه ثروتمند به یارانه چه احتیاجی داره قطع کنند مگه چی میشه فقیر کدوم خونه نداشته اش رو بیاد ثبت کنه باید میگفتن اونایی که خونه دارن بیان یعنی دولت به این عریض و طویلی. طویلی نمی دونه کی خونه داره کی نداره بس کنید بابا مسخره بازیتونو

  • فراز افشار

    این طرح شکست میخوره روحانی پاشو باید میزاشت رو گردن ثروتمند نه مستاجری که صاحبخونه اطاعات ملک رو در اختیارش نمیذاره تا ثبت نام کنه که مبادا یارانه اش قطع بشه بابا به پیر به پیغمبر من فراز افشاری تو مراغه مستاجر م ۳خواهرم هم مستاجرن مادرم هم مستاجره بریذ اونی که ۳ تا ۴ تا خونه داره یقه اونو بچسبید خجالت بکشید

  • ناشناس

    چند سال پیش رایانه ما قطع شد.با این که پدرم خانه ایی به اسمش نبود.حقوق پدرم یک نظامی قدیمی میباشد.سرهنگ هستند .مال زیادی هم نداریم یک خونه که پدرم به اسم یکی از فرزندانش کرده
    جالب بود که وقتی اعترا ض زدم برای رایانه .تمام گردش حساب ما ۴ نفر و خانه ومسافرت های خارج کشور فقط یک نفر از فرزندان همه لیست شده بود و اعلام شد که رایانه شامل شما نمی شود.
    حالا باید ثبت کنیم مسکن را خوب وقتی که امار دقیق دارن تازه حقوق سرپرست از اون مبلغی که اعلام شده بود کمتر بود. دیگه چیو باید ثبت کرد.
    باوضعیت خانواده معمولی

  • کریم

    روحانی پایش را مببایست میگذاشت رو گردن ثروتمندان نه آنها که با وام وبدبختی خانه ای در ۶۰سالگی میسازند یا اجاره نشین هستند

  • ناشناس

    بنظرم اگر درست و صحیح انجام بشه خیلی خوبه چرا همه جبهه گرفتن اینا اکثرا دوسه تا خونه دارن چرا من ک ی مستاجر هستم جبهه نگرفتم مالکان باید جریمه بشن حتی چند برابر ک بفهمن یک مستاجر چ میکشه امیدوارم زودتر جواب بده حداقل برا مستاجران

    • ناشناس

      با سلام
      مطمئن باش هر جچقدر مالیات در سال از مالکها بگیرند اونم میزاره رو اجارش و از ما مستاجرای بدبخت میگیره. مثل اینکه توجه به اصل مطلب نکردی چون این بانکها و شرکتهای ساخت و ساز که انواع املاک را دارند و خالی گذاشتند تو این سامانه نیستند ، یعنی باز مردم را به جون هم میندازند که خودشون این وسط یه پولی گیرشون بیاد و آخر خط هم پرداخت کننده همون قشر ضعیف است چون مالک که یا میکشه رو اجارش یا هم کاسبه و میکشه رو جنسهاش بالاخره این پول را از حلقوم کارگر و کارمند میکشه بیرون. همون کارگر و کارمندی که قبل از حقوق گرفتن مالیاتش را میده و باقیمانده پولش هرچی هم که میخره دوباره مالیات ارزش افزوده میده، حالا هم باید مالیات خونه مالک را با افزایش اجاره بهاش تامین کنه، زیاد خوشحال نباش و فکر نکن دلت خنک میشه چون بجاش همچین میسوزونت که آتیش بگیری.