کد مطلب: ۱۹۹۱۹۶

رتبه اعتباری ایران باید به ۴ برسد

رتبه اعتباری ایران باید به 4 برسد

مدیرکل دفتر وام‌ها، مجامع و موسسات بین‌المللی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران گفت: با توجه به بدهی پایین و بهبود شرایط اقتصادی ایران، انتظار داریم رتبه اعتباری ایران به 4 بهبود یابد.

سعید خانی اوشانی، درباره علل بهبود رتبه اعتباری ایران نزد سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) اظهار داشت: در زمان تحریم‌ها، به دلیل بسته شدن کانال‌های مراودات پولی، بدهی‌های سررسید شده و تسویه نشده ایران افزایش یافت که پس از اجرای برجام این مشکل برطرف شد و توانستیم بدهی‌های خود را پرداخت و تسویه کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: یکی دیگر از مشکلات تحریم این بود که به دلیل تحریم‌های نفتی، بخشی از درآمدهای کشور محقق نمی‌شد که این امر بر رتبه اعتباری ایران اثر منفی گذاشت.

خانی اظهار داشت: در نتیجه رفع تحریم‌ها، رتبه اعتباری ایران از ردیف کشورهای پرریسک سرمایه‌گذاری یعنی از رتبه 7 به رتبه 6 بهبود یافت و اکنون در آغاز سال 2018 میلادی و بر اساس جدیدترین گزاری سازمان همکاری اقتصادی و توسعه این رتبه به 5 رسیده است.

خانی درباره دستاوردهای این ارتقای رتبه نیز گفت: مهم‌ترین دستاورد این بهبود رتبه، کاهش هزینه فاینانس برای ایران است؛ ایران تاکنون حدود 32 میلیارد دلار قرارداد فاینانس نهایی کرده و موافقتنامه های دیگری نیز در دست پیگیری دارد که بهبود رتبه اعتباری کشورمان سبب می‌شود با نرخ‌های کمتری این منابع به طرح‌ها و پروژه‌های ایرانی تخصیص یابد.

مدیرکل دفتر وامها، مجامع و موسسات بین‌المللی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران کاهش هزینه بیمه وام‌ها و فاینانس‌ها از سوی موسسات بیمه صادراتی را از دیگر دستاوردهای این کاهش رتبه عنوان کرد و گفت: این امر نیز بر کاهش هزینه تمام شده جذب فاینانس اثر مثبت دارد.

وی کاهش هزینه تمام شده جذب فاینانس را به منزله کمک به تولید و سرمایه گذاری در کشور ارزیابی کرد و گفت: هرقدر که هزینه تجهیز منابع کم شود، تولیدکننده برای بازپرداخت آن در شرایط مناسب‌تری قرار می‌گیرد.

خانی با یادآوری اینکه رتبه اعتباری ایران تا پیش از تحریم‌ها 4 بود اما به تشدید تحریم‌ها در ردیف کشورهای پرریسک قرار گرفت، افزود: انتظار می‌رود رتبه اعتباری ایران به عدد 4 برسد؛ شاید این انتظار در شرایط کنونی و فشارهای سیاسی آمریکا کمی خوشبینانه باشد ولی با واقعیت‌های اقتصاد ایران هماهنگی دارد.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در جدیدترین رتبه بندی خود، ایران را از نظر ریسک سرمایه گذاری از رتبه 6 به رتبه 5 ارتقا داد.

رتبه اعتباری ایران در دولت اصلاحات به رتبه 4 رسید که بهترین رتبه اعتباری پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت اما پس از آن با آغاز تحریم‌ها علیه کشورمان جایگاه ایران به رتبه هفت تنزل کرد.

با آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ایران و گروه 1+5 در دی ماه سال 94 سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با همکاری وزارت امور خارجه، صندوق ضمانت صادرات اقداماتی را برای مذاکره و بهبود رتبه اعتباری آغاز کردند که در نهایت با وجود مخالفت معدودی از کشورهای عضو، رتبه ایران در سال 2017 از رتبه هفتم به رتبه 6 ارتقا یافت و اکنون نیز با یک پله بهبود به رتبه 5 رسید.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) سازمانی بین المللی و از مهمترین نهادهای تصمیم‌گیر در عرصه اقتصاد جهانی است که مقر اصلی آن در پاریس می‌باشد. این سازمان در سال 1948 میلادی با هدف بازسازی اقتصاد کشورهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد و به تدریج کشورهای غیراروپایی نیز به آن پیوستند.

رتبه‌بندی کشورها از نظر ریسک سرمایه‌گذاری یکی از اقدام‌های مهم این سازمان به شمار می‌رود.

البته جایگاه اعتباری ایران پیش از این نزد کشورهای بریکس که متشکل از قدرت‌های نوظهور در اقتصاد جهانی است، پس از برجام به زمان پیش از تحریم‌ها بازگشته است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.