کد مطلب: ۸۱۷۰۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران در میان ۲۰ کشور جهان با بالاترین شاخص فلاکت

ایران در میان 20 کشور جهان با بالاترین شاخص فلاکت

شاخص فلاکت هانکه عواملی چون تورم و بیکاری را در مورد کشورهای مختلف جهان محاسبه و آنها را رتبه‌بندی می‌کند. در این رتبه‌بندی زیمبابوه در رتبه اول و سوئیس در رتبه آخر قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وضعیت زندگی انسان‌ها و میزان شادی آنها در یک طیف گسترده قرار می‌گیرد و در مورد هر انسان متفاوت است. اما در حوزه اقتصادی، نقطه مقابل شادی، یعنی فلک‌زدگی، ناشی از تورم بالا، هزینه‌های بالای استقراض و بیکاری است و فقط از طریق رشد اقتصادی می‌توان به کاهش این فلاکت کمک کرد. مقایسه شاخص فلاکت کشورهای جهان می‌تواند میزان شاد یا غمگین بودن کشورهای مختلف را نشان دهد.

شاخص فلاکت هانکه (HAMI) هر سال میزان بیکاری و تورم را در مورد کشورهای جهان مشخص و آنها را دسته‌بندی می‌کند.

کشورهایی با بیشترین شاخص فلاکت در سال 2022

کشورهایی با بیشترین شاخص فلاکت در سال 2022

‌شاخص فلاکت هانکه چیست؟

به نقل از وبسایت Independent ، شاخص فلاکت معیاری برای سنجش مشکلات اقتصادی است. قبلاً با مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم محاسبه می‌شد. هرچه شاخص فلاکت بالاتر باشد، وضعیت یک اقتصاد وخیم‌تر می‌شود.

آرتور اوکون، اقتصاددان، شاخص فلاکت را در دهه 1970 ایجاد کرد. او که در تلاش بود تا راهی برای سنجش رفاه عمومی مردم آمریکا بیابد، معتقد بود که نرخ بیکاری و نرخ تورم دو عامل مهمی هستند که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بعدها، رابرت بارو، استاد دانشگاه هاروارد با اضافه کردن نرخ بهره، این شاخص را اصلاح کرد. و اکنون، استیو هانکه آن را تغییر داد.

او می‌گوید: «من نسخه بارو از شاخص فلاکت را با جایگزین کردن شکاف تولید با نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه و جایگزینی بازده اوراق قرضه 30 ساله دولتی با نرخ‌های بهره اصلاح کردم. از این گذشته، نرخ های بهره بالاتر به معنای هزینه بالاتر اعتبار و سختی بیشتر برای وام‌گیرندگان است».

آخرین شاخص فلاکت استیو هانکه نرخ بیکاری را دو برابر می‌کند و بر اساس آن کشورها را رتبه‌بندی می‌کند. او در وبلاگ خود می‌گوید: « شاخص فلاکت نباید مجموع ساده‌ای از تورم و بیکاری، بلکه معیار بیکاری باید وزن سنگین‌تری در این اندازه‌گیری داشته باشد.

بنابراین، برای اولین بار، شاخص فلاکت سالانه هانکه در سال 2022 مؤلفه نرخ بیکاری را دو برابر کرده است. بر این اساس ایران در میان 157 کشور جهان با شاخص فلاکت 73.3 در رتبه 19 فلاکت قرار می‌گیرد و عاملی که بیشترین تاثیر را در این فلاکت دارد، تورم است.

در این رتبه‌بندی کشور زیمبابوه، فلک‌زده‌ترین کشور جهان و کشور سوئیس خوسبخت‌ترین آنهاست. پس از آن کویت در رتبه دوم و ایرلند در رتبه سوم قرار می‌گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من یه بازنشسته هستم.امروز رفتم نخود و عدس بگیرم،کلی رو وزن و قیمتشون توجه کردم تا ببینم کدوم به صرفه تره.اعصاب بیشتر مردم داغونه و آماده دعوا و درگیری هستن.دید و بازدیدها کم رنگ شده و کلی مشکلات دیگه…

  • ناشناس

    سلام دوستان
    ترکیه در این لیست دهم هست.
    یعنی اوضاع ترکیه از بعضی از کشور ها مثل افغانستان خیلی بدتره؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    سلام خداازشما نگذرد به نام اسلام ودین پدر مردم در آ وردین من بازنشسته تامین اجتماعی هستم با ۳۱ سال پر داخت بیمه ۸میلیون تومان دریافت می کنم با فلاکت زندگی می کنم تودم ۷۹درصد افزایش ۲۱درصد این عدالت حکومت اسلامی

  • ناشناس

    این همان وعده بهشتی بود که به مادادن

  • اصغر

    هرروز و هرروز شرمنده پیش زن و فرزندان خیلی سخته واقعأ سخته نتونی ساده ترین چیزارو برای بچه هات بخری خدایا کمکم کن

  • ناشناس

    آمار شاخص فلاکت آماری بود که توسط دولت آمریکا ایجاد شد تا بتونه وضعیت کشور خودش رو مطلوب نشون بده
    داده های آماری و معیار این شاخص از اساس غلط اند!
    دست بردارید از خود تحقیری
    همین بانک جهانی آمار هایی از قبیل خط فقر داره که میتونیم وضعیت واقعی کشور رو با استفاده از اون بسنجیم!

    • ناشناس

      ببند

  • ناشناس

    آقایان درفلاکت و بدبختی که مسئولین کشور برای ملت ایران ایجاد کردند مطمئن باشید ایران از اول هم اولتره نگران نباشید

  • ناشناس

    یعنی وضع ایران ازترکیه وآرژانتین بهتره؟این آمارهاروازکجادرآوردن وسلنی که حتی به ایران اجازه ورودندارن؟واقعاکه خیلی جالبه .این شاخص دروغکی روهم مثل نرخ تورمتون براخودتون بردارید قیمتها ازهفته وروزبه ساعتی رسیده اونوقت این هاراآورده ایدکه چه بشود.خب انرژی هسته ای نمیخواهیم کوگوش شنوا؟

  • ایرانی

    ایران تو این مقوله حتما اول میشه فقط باید صبر کنیم

  • علیرضا

    مردم ایران در رنج و سختی و گرونی روزافزون کمرشان شکسته.هرروز جلوی بچه هام شرمنده ام.حتی از کوچکترین مایحتاج زندگی عاجز موندیم.کی به دادمون میرسه. خسته شدیم افسردگی گرفتم