کد مطلب: ۷۹۵۶۸۶

پیش‌بینی بانک جهانی درباره رشد اقتصادی ایران

پیش‌بینی بانک جهانی درباره رشد اقتصادی ایران

بانک جهانی با اعلام اینکه ۱۵ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی کمتری نسبت به سال قبل خواهند داشت رشد اقتصادی ایران برای این سال را ۲ درصد پیش‌بینی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک جهانی با اعلام اینکه ۱۵ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی کمتری نسبت به سال قبل خواهند داشت رشد اقتصادی ایران برای این سال را ۲ درصد پیش‌بینی کرد.

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رشد 3 درصدی را برای اقتصاد این منطقه در سال 2023 پیش‌بینی کرده است.
در حالی که متوسط رشد اقتصادی 18 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2022 به 5.8 درصد رسیده بود بانک جهانی پیش‌بینی کرده است این رقم در سال 2023 به حدود نصف برسد.
کشورهای نفتی منطقه وضعیت بدتری از این نظر خواهند داشت و انتظار می‌رود متوسط رشد اقتصادی کشورهای نفتی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2023 با افت 55 درصدی مواجه شده و به 2.8 درصد برسد. متوسط رشد اقتصادی این کشورها در سال قبل 6.1 درصد اعلام شده بود.

کاهش رشد اقتصادی در 15 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا

بانک جهانی انتظار دارد از 18 کشور منطقه 15 کشور با کاهش رشد اقتصادی در سال 2023 نسبت به سال قبل از آن مواجه شوند.
عربستان و کویت شدیدترین افت رشد اقتصادی را در سال جاری میلادی تجربه خواهند کرد. رشد اقتصادی عربستان و کویت در این سال به یک‌سوم کاهش خواهد یافت. عربستان که در سال 2022 با رشد 8.7 درصدی اقتصاد خود مواجه شده بود در سال جاری رشد اقتصادی بهتر از 2.9 درصد را تجربه نخواهد کرد. همچنین رشد اقتصادی کویت از 7.9 درصد در سال قبل به 2.6 درصد در سال 2023 خواهد رسید.
قطر، امارات، بحرین، عمان، عراق، الجزایر، مصر، تونس، اردن، مراکش، جیبوتی، فلسطین و ایران سایر کشورهای منطقه هستند که بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی رشد اقتصادی کمتری در سال 2023 نسبت به سال قبل از آن خواهند داشت.

ایران جزو کشورهای با کمترین کاهش رشد اقتصادی

در عین حال ایران جزو کشورهایی است که کمترین افت را در رشد اقتصادی خود طی سال 2023 تجربه خواهد کرد. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران در این سال به 2 درصد برسد. ایران در سال قبل از آن رشد 2.7 درصدی را در اقتصاد خود تجربه کرده است.
سه کشور مراکش، جیبوتی و لبنان تنها کشورهای منطقه هستند که رشد اقتصادی بیشتری در سال 2023 نسبت به سال قبل از آن خواهند داشت.

بر اساس این گزارش رشد اقتصادی قطر از 4.6 درصد در سال 2022 به 3.3 درصد در سال 2023 خواهد رسید. رشد اقتصادی عراق نیز از 7.9 درصد به 2.8 درصد خواهد رسید. رشد اقتصادی امارات نیز که در سال 2022 بالغ بر 6.6 درصد اعلام شده بود در سال جاری به 3.6 درصد کاهش خواهد یافت.
بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود تراز حساب‌های جاری ایران در سال 2023 را معادل 3.1 درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده است. تراز حساب‌های جاری ایران در سال قبل معادل 3.8 درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده بود.
بر اساس این گزارش تراز مالی ایران نیز از معادل منفی 2.3 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 به معادل منفی 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی خواهد رسید.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.