کد مطلب: ۴۰۰۷۵۶

رشد اقتصادی بهار سال ۹۸ اعلام شد

رشد اقتصادی بهار سال 98 اعلام شد

علی‌رغم‌ برآوردهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از رشد منفی اقتصاد ایران در سال 98، آمارهای مقدماتی بانک مرکزی از مثبت شدن رشد اقتصادی در بهار 98 خبر می‌دهد.

علی‌رغم‌ برآوردهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از رشد منفی اقتصاد ایران در سال 98، آمارهای مقدماتی بانک مرکزی از مثبت شدن رشد اقتصادی در بهار 98 خبر می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در حاشیه نشست هیات دولت رشد اقتصادی سه‌ماهه ابتدایی امسال را مثبت اعلام کرد. بر اساس آماری که رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره می‌کند در بهار امسال، اقتصاد ایران ، رشد ۴ دهم درصد بدون بدون نفت را دارد. این در حالی است که سال گذشته فعالیت اقتصادی بدون نفت منفی گزارش شده بود اما آن‌طور که همتی می‌گوید: «امسال اقتصاد کشوربا رشد خوبی همراه بود که این امر بیانگر رشد تولید در کشور است».

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز روز گذشته با استناد به گزارش رئیس کل بانک مرکزی به هیات وزیران، رشد در بخش‌های مختلف اقتصادی را مثبت اعلام کرد. بر اساس گزارش بانک مرکزی در سه ماهه اول امسال رشد تولید و سرمایه اقتصادی‌ بدون نفت مثبت شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش بانک مرکزی گفت: در بهار امسال بخش کشاورزی رشد بسیار خوب ۶.۵ درصدی داشته است، اهمیت این موضوع آنجاست که در سه ماهه آخر سال گذشته بخش کشاورزی سه واحد منفی بود و اکنون رشد خوبی داشته که البته می‌توانسته ۹.۵ درصد باشد. وی ادامه داد: در بخش صنعت و معدن نیز خوشبختانه از رشد منفی خارج شدیم و درست است که در حال حاضر صفر است اما از حالت منفی خارج شده است. در این حوزه ۹ واحد رشد منفی داشتیم که عدد قابل توجهی است و صفر شدن آن علامت بسیار خوبی در رشد اقتصادی بدون نفت‌مان محسوب می‌شود.

برآوردهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بیشتر مبتنی بر کاهش نرخ رشد تولید در ایران در سال 98 بوده است. بانک جهانی عدد 3.6- را برای رشد تولید ناخالص داخلی کشورمان پیش‌بینی کرده بود. آخرین آمار رشد اقتصادی ایران تا پیش از بهار امسال مربوط به سال 97 است. بر اساس گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی کشور در سال گذشته، از رشد 4.9- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 2.4- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال ١٣٩٧ نشان داشت.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نتایج بررسی اقتصاد ایران در سال 97 حاکی از آن است که در این سال بخش کشاورزی 1.5-، گروه صنعت 9.6- و گروه خدمات 0.02 درصد نسبت به سال 96، رشد داشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز چشم‌انداز رشد اقتصادی سال ۹۸ را منفی تخمین زده بود. گزارش این مرکز نشان می‌داد «در بهترین حالت رشد اقتصادی در سال 98 به منفی 4.5 درصد نزول خواهد کرد این در حالی است که در سناریوی بدبینانه اقتصاد ایران با عقبگرد 5.5 درصدی سال آتی را به پایان خواهد رساند».

البته مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش، از طرح یک برنامه فعالانه ضد تحریم خبر داده بود که در دسترس سیاستگذاران قرار گرفته است و پیش‌بینی کرد که با اعمال سیاست‌های پیشنهادی در آن برنامه، می‌توان سناریوی متفاوتی را برای انتهای سال ۹۸ با رشد مثبت نوشت.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا

    با سلام .رشد تولیدات در ایران به علت پایین آمدن قیمت تومان و بالا رفتن دلار و افزایش صادرات می باشد .خواهش می کنم افراد کارشناس در باره اقتصاد ایران نظر بدهند .صرف یک فاکتور کارکرد دولت را نشان نمی دهد.با تشکر خدانگهدار.