کد مطلب: ۳۶۷۵۱۵

رشد اقتصادی چین بالای ۶ درصد ماند

رشد اقتصادی چین بالای ۶ درصد ماند

نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماهه پایانی سال گذشته به ۶.۴ درصد رسید که با وجود جنگ تعرفه‌ای با آمریکا، چین موفق شد نرخ رشد خود را در سطح بالا حفظ کند.

با وجود جنگ تعرفه‌ای با آمریکا، چین موفق شد نرخ رشد خود را در سطح بالا حفظ کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از اسوشیتدپرس، نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماهه پایانی سال گذشته به ۶.۴ درصد رسید که اگر چه در مقایسه با مدت مشابه دوره قبل ۰.۱ درصد کمتر و ضعیف‌ترین نرخ رشد ثبت شده فصلی این کشور از سال ۲۰۰۹ تاکنون است اما با توجه به کاهش رشد اقتصادی جهان و جنگ تجاری با واشنگتن، این نرخ رشد دستاوردی برای دولت چین محسوب می‌شود که دست به اصلاحات ساختاری گسترده‌ای در اقتصاد زده است.

تای هوی، کارشناس بانک «جی‌پی مورگان» در تحلیلی نوشت: این مساله نشان می‌دهد که روند رو به رشد اقتصاد چین ادامه خواهد داشت. تصمیم پکن برای تسهیل قوانین نظارتی بر روی اعتبار در حال نتیجه دادن است.

مقامات چین از سال گذشته مخارج دولتی را افزایش داده‌اند و به بانک‌ها گفته‌اند تسهیلات بیشتری در اختیار بنگاه‌های کوچک یا تضعیف شده بگذارند. در ماه مارس مخارج مصرف کننده، فعالیت کارخانه‌ها و حجم سرمایه‌گذاری در مقایسه با ماه قبل افزایش محسوسی داشته است.

ناظران انتظار دارند که از اواخر امسال، رشد اقتصادی چین شتاب بیشتری به خود بگیرد. جنگ تجاری بین آمریکا و چین باعث اخلال در تامین بسیاری از مایحتاج دو طرف شده است. این دو کشور بیشترین حجم مبادلات تجاری دوطرفه را در جهان دارند.

لی که کیانگ، نخست‌وزیر چین گفته است دولت رسیدن به رشد اقتصادی ۶ تا ۶.۵ درصدی را در سال جاری هدف گذاری کرده است. وی با هشدار نسبت به افزایش شرایط دشوار در جهان گفته است حزب کمونیست برای تقویت رشد برنامه‌های زیادی دارد.

در ماه مارس حجم صادرات چین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴.۲ درصد افزایش داشته است اما واردات در همین مدت ۴.۸ درصد کمتر شده است. اکنون نگاه‌ها منعطف به روند مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن است که نتایج آن بر روی رشد اقتصادی هر دو کشور اثر زیادی خواهد داشت.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.