خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۷۸۰۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با احمد عزیزی، اقتصاددان:

رشد اقتصادی اخیر افتخارآمیز نیست / میزان تولید ناخالص کمتر از ابتدای دهه ۹۰

رشد اقتصادی اخیر افتخارآمیز نیست / میزان تولید ناخالص کمتر از ابتدای دهه ۹۰

یک کارشناس اقتصادی با بررسی عوامل رشد اقتصادی ۳٫۸درصدی در بهار امسال، به این سوال پاسخ می‌دهد که این رشد چگونه رقم خورده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رشد اقتصادی ایران در بهار سال ۱۴۰۱ به ۳٫۸درصد رسید و این عدد بدون درنظر گرفتن نفت معادل ۴٫۳درصد ثبت شد. دولت سیزدهم در ماه‌های اخیر بارها بر موفقیت خود در ایجاد این رشد تاکید کرده و آن را حاصل سیاست‌های اقتصادی خود عنوان کرده است.

با این وجود، بررسی وضعیت اقتصادی ایران، نشانه‌ای از بزرگتر شدن اقتصاد نداشته است. تعطیلی‌های مداوم در صنایع به دلیل قطعی گاز، تداوم تحریم‌ها و مشکلات فروش نفت و صادرات دیگر کالاها، مواردی هستند که باعث ایجاد یک سوال می‌شوند. این رشد اقتصادی چگونه حاصل شده است؟

احمد عزیزی، کارشناس اقتصادی و معاون ارزی سابق بانک مرکزی، در گفتگو به تجارت‌نیوز به بررسی پاسخ این سوال پرداخت.

چه عواملی سبب این رشد اقتصادی شد؟

عزیزی در ابتدا گفت: معمولا در اقتصاد ایران بعد از یک دوره طولانی سقوط اقتصادی در سرمایه‌گذاری و رشد و همچنین افزایش تورم، روند اقتصادی بر می‌گردد. با این وجود ارقام مربوط به تولید ناخالص ملی و تولید سرانه، هنوز به اعداد ابتدای دهه ۹۰ هم نرسیده است. بنابراین به نظر می‌رسد که این رشد از کیفیت پایینی برخوردار و این موضوع نگران‌کننده است.

وی در ادامه به دیگر عوامل ایجاد رشد اقتصادی ۳٫۸درصدی در بهار امسال پرداخت و اظهار کرد: یکی دیگر از دلایل این رشد اقتصادی، اتمام شیوع بیماری کرونا و بازگشت اوضاع به شرایط عادی بود، بنابراین رشد‌های اقتصادی اخیر افتخارآمیز نیست. افزایش قیمت‌ کالاهای صادراتی، سهل گیری دولت بایدن در صادرات نفت ایران در مقایسه با دولت ترامپ نیز دیگر عواملی هستند که سبب ثبت این رشد اقتصادی شده‌اند.

معایب یک رشد بی‌کیفیت

این کارشناس اقتصادی همچنین در ادامه به میزان کیفیت رشد ثبت شده اشاره و تصریح کرد: متاسفانه کیفیت این رشد هم در موضوعاتی مثل اشتغال مناسب نیست. از بین رفتن شغل‌های صنعتی و ایجاد شغل‌های خدماتی ناپایدار نشانه این مورد است. به طوری که صاحبان کارگاه‌های کوچک با تعطیلی این کارگاه‌ها به شغل‌هایی مثل راننده تاکسی‌های اینترنتی روی آوردند.

ظرفیت‌های از دست رفته

عزیزی در پایان به تجارت‌نیوز گفت: از همه مهم‌تر در شرایط کنونی، افقی برای تداوم این رشد وجود ندارد و این رشد با ظرفیت‌های استفاده نشده در اقتصاد و پتانسیل‌های موجود همخوانی ندارد. برای مثال در بخش نفت می‌توانستیم به راحتی یک میلیون بشکه نفت بیشتر تولید و صادر کنیم و این فرصت در یک سال و نیم گذشته از دست رفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بیشتر با این کارشناس مصاحبه کنید، معلوم است ایشان دید عمیقی در مورد موضوعات اقتصادی دارند