کد مطلب: ۶۹۹۰۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جهش در صنعت کاغذسازی / گرانی به بازار کاغذ رسید

جهش در صنعت کاغذسازی / گرانی به بازار کاغذ رسید

در ۱۰ روز اخیر شاهد افزایش قیمت کاغذ و خمیر کاغذ در بازارهای ایران و جهانی بودیم. این افزایش قیمت کاغذی چه تاثیری می‌تواند در صنایع کاغذی ایران داشته باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ۱۰ روز اخیر قیمت کاغذ در بازارهای جهانی و ایران در حدود ۲۰ درصد افزایش یافت. کارشناسان علت این موضوع را عدم صادرات چوب و خمیر کاغذ توسط روسیه می‌دانند.

این عدم صادرات باعث رشد جهش‌وار قیمت کاغذ در جهان و ایران شده است. البته برخی از کارشناسان عقیده دارند که افزایش قمیت کاغذ در ایران به بازارهای جهانی مربوط نمی‌شود بلکه نزدیکی به فصل مهر و افزایش تقاضا برای کاغذ باعث گرانی آن شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته الی ۱۰ روز اخیر شاهد افزایش انواع کاغذ در بازار بوده‌ایم. این افزایش قیمت کاغذ می‌تواند تاثیر مستقیمی روی صنایع کاغذی ایران بگذارد؛ اما شرکت‌ها اطلاعیه‌ای درخصوص این افزایش حدودت ۲۰ درصدی کاغذ نداده‌اند.

شرکت‌‎های فعال در بورس موظف هستند که افزایش قیمت بیش از ۱۰ درصدی را در قالب افشای اطلاعات در سامانه کدال منتشر کنند. ولی هیچ یک شرکت‌ها تا به امروز اطلاعیه و شفاف‌سازی درخصوص افزایش حدودا ۲۰ درصدی قیمت کاغذ نداشته‌اند و انتظار می‌رود که در روزهای آینده کدال میزبان اطلاعیه‌های جدید باشد.

وضعیت کاغذی‌ها در بورس

صنایع محصولات کاغذی در دو روز وضعیت نسبتا خوبی داشته‌ و روند روبه بالای خود را آغاز کرده‌اند. البته در برخی از روزها قیمت پایانی برخی از تک سهم‌های صنایع کاغذی منفی بوده اما کلیت و آینده این سهام تقربیا مثبت است.

کارشناسان عقیده دارند که صنایع محصولات کاغذی می‌توانند در روزها و هفته آینده‌ وضعیت خوبی داشته باشند. البته تمامی صنایع امسال سودآور خواهند بود. اما با توجه به تغییرات قیمتی کاغذ، عدم صادرات خمیر کاغذ و افزایش قیمت نفت و انرژی می‌توان به سودآوری این صنعت در آینده امیدوار بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار