کد مطلب: ۴۳۵۱۱۹

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

رشد ۵۵۰۰ واحدی بورس ونزوئلا در سال ۲۰۱۹

رشد 5500 واحدی بورس ونزوئلا در سال 2019

شاخص بورس ونزوئلا، کشوری که سال‌هاست با ابرتورم دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند، در سال 2019 حدود پنج هزار و 521 درصد رشد کرده است. اما چه عواملی موجب رکوردشکنی‌های شاخص بورس در این کشور شده است؟

بر اساس گزارش‌ها شاخص بورس ونزوئلا در سال 2019 حدود پنج هزار و 521 درصد رشد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی‌که شاخص بورس این کشور (IBVC) در دسامبر سال 2018 در سطح هزار و 605 واحد قرار داشت، در آخرین روز از دسامبر 2019، به سطح 90 هزار و 224 رسید.

این در حالی است که ونزوئلا در سال‌های اخیر با ابرتورم دست‌وپنجه نرم می‌کند و بر اساس آخرین رتبه‌بندی شاخص فلاکت، برای پنجمین سال متوالی رتبه اول فهرست را به خود اختصاص داده است.

نمودار زیر روند شاخص بورس ونزوئلا از دسامبر 2018 تا فوریه 2020 نشان می‌دهد:

بورس ونزوئلا

رشد 5500 واحدی شاخص بورس ونزوئلا در سال 2019

بولیوار، پول ملی ونزوئلا به‌قدری بی‌ارزش شده که بر اساس گزارش اخیر رویترز ، بیش از 52 درصد از اقلام اساسی از جمله غذا و پوشاک در کاراکاس، به یورو و دلار خریدوفروش می‌شود. این رقم در شهرهای مرزی حدود 90 درصد است.

اما علی‌رغم ابرتورم و نرخ بیکاری، چه عواملی موجب رکوردشکنی‌های شاخص بورس در این کشور شده است؟

واقعیت این است که در شرایط فعلی ونزوئلا، شرکت‌های این کشور هیچ‌گونه فعالیتی ندارند. جریان نقدینگی کسب‌وکارهای کوچک و محلی و همچنین سرمایه‌های شخصی به بورس برای حفظ پس‌اندازها از سقوط ارز و تورم، منجر به رشد بازار سهام شده است.

به طور کلی تا زمانی که تورم قابل پیش‌بینی است، از آنجا که نگرانی برای ناپایداری و عدم اطمینان وجود ندارد، می‌توان ریسک سهم را بر اساس ارزش اسمی پیش‌بینی کرد. اما زمانی که نرخ تورم غیرقابل پیش‌بینی باشد، شرایط کاملا متفاوت است.

در شرایط تورمی سود اسمی شرکت‌ها و به دنبال آن قیمت اسمی سهام افزایش می‌یابد. این در حالی است که از ارزش ذاتی هر سهم کاسته می‌شود.

از سوی دیگر، در شرایطی که نگرانی‌های اقتصادی وجود دارد، جو سرمایه‌گذاری پررنگ می‌شود و بازار نقدشونده بورس در مقایسه با سایر بازارها برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر است.

به عبارت دیگر، بازار سهام از جمله بازارهای مالی است که می‌تواند به حفظ ارزش پول در مقابل تورم کمک کند. به همین دلیل، رشدهای تورمی در بازار سرمایه تنها برای هماهنگی با قیمت‌های نسبی صورت می‌گیرد؛ در حالی که این رشد هیچ رفاهی برای اقتصاد کشورها به ارمغان نمی‌آورد.

بنابراین، بازار سرمایه‌ در کشورهایی چون ونزوئلا نشان‌دهنده واقعیات اقتصادی آن کشور نیست. وابستگی اقتصاد این کشور به نوسانات ارزی معمولا تاثیر قابل توجهی بر رشد شاخص بورس این کشور دارد.

افت ارزش پول مهم‌ترین دلیل افزایش رشد اسمی قیمت سهام است. در ونزوئلا نرخ ارز رسمی با نرخ واقعی در بازار متفاوت است. تحلیلگران معتقدند، تا زمانی که دلار چندنرخی وجود داشته باشد و از سوی دولت کنترل شود، بازار سرمایه هم رشد اسمی خواهد داشت و برخی از آن سود می‌برند. اثرات مخرب این روند بر بورس اما در بلندمدت خود را نشان خواهد داد و به هیچ وجه به نفع اقتصاد نیست.

شاخص بورس ونزوئلا از ابتدای 2020 تاکنون هم شاخص رشد 14.4 درصدی بوده است. در حال حاضر شاخص IBVC در سطح 103 هزار و 306 قرار دارد.

در ایران هم علی‌رغم تحریم‌های یک‌سویه ایالات متحده، شاخص بورس تهران، شاهد بیشترین رشد در سال ۲۰۱۹، در مقایسه با سایر شاخص‌های بورس در جهان بوده است.

رشد ۱۹۵ درصدی شاخص بورس تهران در حالی رخ می‌دهد که تمامی شاخص‌ها حکایت از تضعیف وضعیت اقتصادی این کشور دارند.

به عقیده کارشناسان این حوزه، به دلیل اشتیاق تبدیل نقدینگی به دارایی به همراه جو روانی رکوردشکنی‌ها، بیشتر سهم‌ها رشد کرده‌اند؛ حتی سهم‌هایی که از نظر بنیادی ضعیف هستند.

اما این روند صعودی بیش از آنکه ناشی از سودآوری شرکت‌ها و بهبود تولید و فروش آنها باشد، از افزایش انتظارات تورمی و رشد اسمی قیمت‌ها در این بازار نشات گرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بله پول بی ارزش ما هم همین شده شما شاهد هستید در خیابا نهای تهران 100ت 200تومان 500تومان سکه کسی زحمت خم شدن به خودش را جهت جمع اوری نمی دهد در حالی که با همان 100ت و 200 ت در بورس چهار واحد سهامه بانکی و با 500تومان میتوانید چند تا سهم خرید کنید خوب در چنین شرایطی معلوم است مردم سکه های کف خیابان ها را جمع کرده و به سهام تبدیل کنن هر چه باشه ارزشش از سکه های 100یا 500بیشتراست .حالا عد ه ایی بی سواد این قیمتها را حبابی می دانن من را یاد خرید زمین میاندازد که قدیمی ها می گفتن انقدر زمین ارزان بود که سنگ می انداختن تا حدود قیمتش که 2 ریال بود حساب شود حال حکایت امروز قیمتها در سهام است تازه بی سوادان برای قیمتهای سهام 2درصد تعیین میکنن روزی میرسد به قیمتهای سهام بخندیم هما نطورکه در حال حاضر به قیمتهای زمین در گذشته میخندیم و حسرت می خوریم گول این بیسوادان را نخورید قیمت سهام از مفت هم مفت تر است

    • سکینه

      زمین و طلا وجود خارجی دارن ، وجود فیزیکی دارن ، سهام یه عدده ، وقتی از ارزش واقعی اون صنعت خیلی بالاتر رفت امکان پوچ شدنش زیاده

  • ناشناس

    کاملا درسته از p/eشرکتها هم کاملا مشخصه که این رشد کاذبه ودیر یا زود جلوی خروج پول از این بازار گرفته میشه مثل اسفنجی که آب رو به خودش جذب کرده و حالا وقتشه فشارش بدن تا آبو پس بده.

  • ناشناس

    خوب من رشته ام اقتصاده همیشه وقتی تو کشور ها ی که دچار ابرتورم اند مثل ایران و ونزوئلا و روز به روز از ارزش پول کاسته میشود خب معلومه که شرکتها یی که در بورس هستند ارزش کالا ها و خدماتشان افزایش پیدا کرده یا به عبارتی محصولاتشان گران شده و صادرات برایشان بصرفه تر شده در نتیجه سهام شان با افزایش قیمت روبه روست و با افزایش قیمت سهام شرکتها ی صادراتی بخصوص شاخص کل هم بالا میرود

  • ناشناس

    کار خریداران سهام در واقع خاک خری زمین خری یا آهن پاره خری است .بنگاه هایی که سودی نداشته باشند چه جای سرمایه گذاری است. مثلا سها م عدالت پر رونق با در نظر گرفتن قیمت امروزی فقط یک درصد سود می دهد . حمایت از بورس تا حدی باشد که جامعه و خصوصا ناواردان ضرر ناگهانی و غیر قابل تصور نکنند . در واقع جدا شدن ریال از مردم بی ارزش شدن ریال در نهایت تقویت دلار است .

  • علی

    با تمام اینها هنوز بسیاری از نمادهای بورس ایران از ارزش ذاتیشون فاصله دارن و ایران بر خلاف ونزوئلا بدلیل جمعیت بیشتر علارقم تحریم چون تولید همچنان ادامه و شرکتها سود ده هستند ارزش ذاتی سهام ها مخصوصا شرکت های با همبستگی به دلار روز به روز داره بالاتر میره و برای کسی که تحلیل بلد باشه و بدونه چی بخره خطر از دست دادن سرمایه وجود نداره.