کد مطلب: ۱۲۳۲۴۴

رشد ۹ درصدی معاملات مسکن

رشد ۹ درصدی معاملات مسکن

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن از رشد ۹ درصدی معاملات مسکن از ابتدای امسال تا پایان آذرماه خبر داد و گفت:‌رشد منفی صدور پروانه‌های ساختمانی متوقف شد. علی چگنی با اشاره به این‌که وضعیت بازار مسکن مجموعه ای از تولید، تقاضا، قیمت، معاملات خرید و فروش و اجاره است، اما عده‌ای گمان می‌کنند بازار مسکن

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن از رشد ۹ درصدی معاملات مسکن از ابتدای امسال تا پایان آذرماه خبر داد و گفت:‌رشد منفی صدور پروانه‌های ساختمانی متوقف شد.
علی چگنی با اشاره به این‌که وضعیت بازار مسکن مجموعه ای از تولید، تقاضا، قیمت، معاملات خرید و فروش و اجاره است، اما عده‌ای گمان می‌کنند بازار مسکن فقط شامل خرید و فروش می‌شود، اظهار کرد: در ارائه آمار بازار مسکن، تولید، تقاضا، عرضه، خرید و فروش و اجاره همگی دخیل هستند و توجه صرف به یکی از ابعاد یا شاخص‌های این بخش به منظور ارزیابی وضعیت بازار می‌تواند گمراه کننده باشد.

وی با یادآوری اینکه بازار مسکن جدا از مجموعه شاخص‌های اقتصادکلان نیست، افزود: فرآیند تولید مسکن از زمان صدور پروانه تا احداث و بهره‌برداری مدت زمانی 2 تا سه سال زمان می‌برد. بنابراین افرادی که سه سال گذشته در ساختمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نتیجه سرمایه‌گذاری خود را تازه بعد از سه سال که ساختمان نهایی و تکمیل شده، می‌بینند. شاخص معرف این وضعیت تعداد واحدهای تکمیل شده است که در حال‌حاضر بر اساس آمار ارایه شده نشان می‌دهد بازار از حالت رکود خارج شده و شاخصهای پیشران حاکی از مثبت شدن این روند است.

وی با اعلام این‌که رشد منفی صدور پروانه‌های ساختمانی متوقف شده که این شاخص‌های پیش‌نگر نشان‌دهنده، پیش رونق در بازار معاملات مسکن است، تصریح کرد:‌ر جلسات فراوانی که با کارشناسان بانک مرکزی داشته‌ایم این اتفاق نظر وجود دارد که علامت‌های پیش‌رونق در بخش مسکن در حال مشاهده هستند.

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که از ابتدای امسال تا پایان آذرماه میزان معاملات مسکن در مقایسه با مدت مشابه حدود 9 درصد افزایش یافته است، گفت:علاقه‌ای به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن نداریم، اما باید در بازار تعادل برقرار باشد. تعادل در بازار نیز به این معنی است که اگر تغییرات قیمت کالایی در بازار خیلی کمتر از تورم باشد، سرمایه‌گذار برای تولید پا پیش نمی‌گذارد، چون متحمل ضرر خواهد شد.

به گزارش تسنیم، چگنی با اشاره به این‌که همه شاخص‌های پیش‌نگر حاکی از آن است که بازار مسکن در حال گذر از شرایط رکودی است، افزود: طبیعتا برای کمک به رونق این بخش، به صورت عام از تقاضا حمایت خواهد شد، به عبارتی توانمندسازی بخش تقاضا بایستی صورت پذیرد. بدین معنا که در وهله اول امکان اخذ تسهیلات برای متقاضیان فراهم آید و همزمان از بخش تولید حمایت شود.

وی در عین حال با بیان این‌که در جاهایی که مازاد تولید داریم، سیاست ساخت دنبال نمی‌شود، تصریح کرد: در بافت ‌ناکارآمد شهری و در مناطقی برای گروه‌های کم‌درآمد برنامه‌هایی درحال تدوین است، تا هم از حوزه‌های تقاضا و هم از حوزه‌های عرضه و تولید حمایت شود و بتوانیم از این طریق نیز جهش و تحرک در بافت ناکارآمد را انجام دهیم و رونق را تسهیل نماییم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.