کد مطلب: ۲۸۴۷۳۵

رشد ۱۰ درصدی تولید تایر در سایه کاهش واردات

رشد 10 درصدی تولید تایر در سایه کاهش واردات

آمارهای 4 ماهه ابتدایی سال جاری از رشد 10 درصدی تولید تایر در کشور و کاهش 22 درصدی واردات تایرهای خارجی حکایت دارد.

محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر کشور درحالی از کاهش میزان واردات تایر به کشور خبر داد که بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی تایرسازان،‌ تولید داخلی توانسته است بخش عمده‌ای از این کاهش را جبران کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی مجموع تولید تایرسازان داخلی در 4 ماه ابتدایی سال جاری را 86 هزار‌ و 442 تن تایر اعلام کرد که از نظر تعداد حلقه 8درصد و از لحاظ وزنی نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد رشد داشته است.

وی مجموع تولید تایرسازان در مدت اعلام‌شده را 12 میلیون‌ و 800 هزار حلقه اعلام کرد از این تعداد 6 میلیون‌و 700 هزار حلقه مربوط به انواع خودرو و مابقی تایرهای دوچرخه و موتورسیکلت بوده که توسط دو شرکت ایران یاسا و یزد تایر تولید و به بازار عرضه شده است.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش واردات تایرهای رادیال‌سواری به کشور گفت: واردات گروه محصول رادیال سواری نسبت‌ به 4 ماه ابتدایی سال گذشته 36درصد کاهش یافته است.

درحالی‌که تولیدکنندگان داخلی با تولید 5 میلیون‌و 500 هزار حلقه لاستیک خودروی سواری،‌ رشد 10 درصدی را نسبت‌به سال قبل تجربه کرده‌اند. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به خودکفایی کشور در تولید لاستیک‌های بایاس باری،‌ از تولید 237 هزار‌حلقه از این نوع محصول در مدت اعلام‌شده خبر داد و گفت: تولیدکنندگان در این بخش از نظر تعداد حلقه 18 درصد و از نظر وزنی 20 درصد رشد داشته‌اند.

در بخش تایرهای رادیال باری-اتوبوسی که تنها توسط گروه صنعتی بارز تولید و عرضه می‌شود نیز شاهد رشد 21 درصدی برای تعداد حلقه تایرهای تولیدشده هستیم. در این بخش مجموع تولید داخل گروه صنعتی بارز در 4 ماه ابتدایی سال 107 هزار حلقه بوده است. گنجی در موضوع واردات تایرهای رادیال باری-اتوبوسی به آمار جالبی اشاره کرد که حکایت از برابری میزان تولید و واردات این محصول به کشور دارد.

وی بیان کرد: در این مدت 48 هزار حلقه تایر 315 سنگین به کشور وارد شده که در مقایسه با سال قبل 19 درصد کاهش داشته است. در سایر سایزها هم تنها 66هزار حلقه تایر رادیال باری اتوبوسی به کشور وارد شده که این تعداد هم در مقایسه با سال گذشته کاهش 8 درصدی دارد. مجموع این دو دسته رقمی معادل 114هزار حلقه است که تقریبا با رقم تولید داخل برابری می‌کند.

رئیس انجمن صنعت تایر کشور از کاهش 22 درصدی واردات انواع تایر به کشور در طول 4ماه گذشته خبر داد که به‌دلیل تامین نیاز بازار توسط تولیدات داخلی، ‌بازار با کمبود خاصی مواجه نشده است.

تنها نکته جالب در این گزارش آماری یکسان بودن آمار تولید و واردات تایرهای رادیال باری-اتوبوسی به کشور است که با کمی تامل از کمبود حداقل 100 هزار حلقه‌ای این محصول حکایت دارد. کمبودی که به احتمال زیاد در ماه‌های آینده نمایان خواهد شد و مشکلاتی را برای صنعت حمل‌و‌نقل کشور رقم خواهد زد.

منبع: اخبار خودرو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.