کد مطلب: ۳۶۶۰۰۹

رشد ۴۴ درصدی نفت از ابتدای ۲۰۱۹ / قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت

رشد 44 درصدی نفت از ابتدای 2019 / قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت

قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت به روند صعودی خود ادامه داد و تنها در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه، به دنبال انتشار گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول و همچنین افزایش نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضا اندکی کاهش یافت.

قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت روند افزایشی داشت. این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول در همین هفته (9 آوریل) در آخرین گزارش خود، رشد اقتصاد جهان را به 3.3 درصد کاهش داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌طور کلی از آغاز سال جاری میلادی، نفت خام برنت 44.70 درصد و نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت 32.99 درصد رشد داشته که از نگاه کارشناسان مهم‌ترین دلیل آن تلاش‌های اوپک و اجرای توافق کاهش تولید بوده است.

در اولین روز هفته گذشته یعنی دوشنبه، به دنبال بی‌ثباتی در لیبی از یک‌سو و تلاش‌های اوپک و متحدان آنها برای کاهش تولید، بازار نفت با کاهش عرضه مواجه شد که این مساله قیمت‌ها را افزایش داد.

در حالی که قیمت نفت برنت در این روز به 71.10 دلار رسید، هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با قیمت 64.40 دلار معامله شد.

روز سه‌شنبه اما به دنبال نگرانی‌ها در مورد کاهش سرعت رشد اقتصاد جهان، قیمت نفت اندکی کاهش یافت و هر بشکه نفت خام برنت به 70.61 و هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت به 63.98 دلار رسید.

صندوق بین‌المللی پول در این روز، در تازه‌ترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصاد جهان، پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد را به 3.3 درصد کاهش داد؛ در حالی که این نهاد بین‌المللی نرخ 3.5 درصدی را در ماه ژانویه پیش‌بینی کرده بود.

روز چهارشنبه قیمت نفت به دنبال انتشار اخبار مربوط به کاهش حجم ذخیره‌سازی بنزین در آمریکا قیمت نفت اندکی بار دیگر رشد کرد و نفت برنت به 71.73 دلار و نفت آمریکا به 64.61 دلار به ازای هر بشکه رسید.

روز پنج‌شنبه اما بازار بار دیگر به نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضا به دنبال تضعیف رشد اقتصادی واکنش نشان داد و نفت برنت با 0.90 درصد کاهش به 70.83 دلار و نفت آمریکا با 1.03 درصد کاهش به 63.58 دلار رسید.

در آخرین روز معاملات (جمعه) به دنبال نشانه‌هایی از کاهش عرضه جهانی قیمت نفت بار دیگر افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت به 71.55 دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس‌ اینترمدیت با قیمت 63.89 دلار معامله شد.

قیمت نفت از ابتدای سال تاکنون روندی صعودی را طی کرده، با این حال افزایش شاخص دلار، ارزش معاملات آتی نفت را تا حدی کاهش داد.

شاخص دلار که طی 12 ماه گذشته رشد مداومی داشته، در هفته گذشته اندکی کاهش یافت.

نفت در بیشتر کشورهای جهان از طریق دلار مبادله می‌شود و عمدتا دلار قوی‌تر به کاهش تقاضا (به‌ویژه از سوی اقتصادهای نوظهور) و در نهایت کاهش قیمت می‌انجامد.

در آینده نزدیک، رشد تقاضا و مسائل ژئوپولتیک از عوامل مهم تاثیرگذار بر بازار نفت خواهند بود.

در حال حاضر، گزارش‌های هر دو سازمان اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که تقاضا برای نفت در سال‌های آینده روند صعودی خواهد داشت.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

منبع: Xinhua

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.