خبر مهم:

کد مطلب: ۲۵۴۲۰۸

یک عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران پاسخ داد:

رفتار اقتصادی مردم امسال چه تغییراتی می‌کند؟

رفتار اقتصادی مردم امسال چه تغییراتی می‌کند؟

یک عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: در وضعیت موجود بیشترین تمرکز مردم بر تامین نیازهای اساسی است و براساس اولویت‌های خود برخی از نیازهایشان را که در رده اهمیت دوم و سوم هستند مانند کالاهای لوکس، مسافرت‌ها به ویژه سفرهای خارجی را از سبد هزینه خود حذف خواهند کرد.

مسائل ارزی اخیر و برخی نوسانات در بازارهای مختلف موجب چه تغییرات رفتاری از سوی مصرف‌کنندگان ایرانی خواهد شد؟ آیا رفتار اقتصادی مردم نسبت به گذشته تغییری نخواهد کرد؟

محمدعلی صدیقی، عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: با وجود شرایط رکود اقتصادی و بحران‌ ارزی و کاهش قدرت خرید مردم سال 97 نسبت به سال گذشته متفاوت است.

وی بیان کرد: در وضعیت موجود بیشترین تمرکز مردم بر تامین نیازهای اساسی است و براساس اولویت‌های خود برخی از نیازهایشان را که در رده اهمیت دوم و سوم هستند مانند کالاهای لوکس، مسافرت‌ها به ویژه سفرهای خارجی را از سبد هزینه خود حذف خواهند کرد.

صدیقی تصریح کرد: با کاهش یافتن برخی از کالاهای خارجی و محدود شدن ورود کالاهای قاچاق به دلیل افزایش نرخ ارز فرصت مناسبی برای تعدیل و حتی حذف همیشگی کالای قاچاق و تقویت بازار کالاهای ایرانی فراهم خواهد شد. البته فرهنگ‌سازی برای حمایت از کالای ایرانی به عنوان شعار سال 97 هم بسیار ضروری است.

وی در ادامه افزود: با حضور اقتصاددانان، هیات رییسه کمیسیون‌های مختلف اتاق بازرگانی و روسای اتحادیه‌ها در راستای برنامه‌هایی برای حمایت از کالاهای ایرانی نشست‌های خوبی برگزار شده است که نیاز به توجه و همراهی دولت دارد، چرا که بدون کمک دولت نمی‌توانیم نتیجه مطلوب را کسب کنیم.

صدیقی بیان کرد: زمانی که از حمایت دولتی حرف زده می‌شود توجه همه به مباحث پولی جلب می‌شود در حالی که پول و تسهیلات اولین نیاز بخش تولید ما نیست.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما بیش از پول به دانش، تکنولوژی، فناوری، آموزش به روز، ایجاد روابط کنسولی سازنده، افزایش توان بازاریابی و فروش، حمایت از واردات مواد اولیه، رفع تحریم‌ها و پشتیبانی‌های سیاسی نیازمندیم. بحث مالی تنها بخشی از اقتصاد است و برای بهبود اوضاع اقتصادی لازم است پیش از هرچیز موانع اقتصادی کنترل و حذف شوند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه دو ماه اول سال 97 را با بحران‌های اقتصادی، ارز و رکود بازار آغاز کردیم اما در حال حرکت رو به جلو هستیم و انتظار می‌رود سال خوبی پیش رو داشته باشیم. دولت هم از نظر ذخایر ارزی در وضعیت مناسبی است و امیدواریم مسایلی که در مبادلات پولی وجود دارد به طور کامل برطرف شوند و دولت در بخش‌هایی که پیشتر به آن اشاره کردیم گام‌های موثری بردارد.

صدیقی افزود: اصناف هم به عنوان یکی از ارکان توسعه همسو با دولت در حال حرکت هستند و اگر حتی 50 درصد شعار سال با همکاری دولت، تولیدکنندگان و بازاریان و صاحبان کالا محقق شود و بتوانیم در سطح منطقه از نظر قیمت و کیفیت از پس رقبای خود برآییم سال خوبی خواهیم داشت.

وی بیان کرد: خوشبختانه مردم هم دارای بلوغ فکری و سیاسی هستند. پیشتر اگر برای خرید به بازار می‌رفتید فروشندگان کالای خوب خارجی را پیشنهاد می‌دادند و امروز با افتخار از کیفیت کالای ایرانی سخن می‌گویند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که خرید کالای ایرانی فقط برای رفع نیاز نیست بلکه به ازای واردات هر دلار کالای خارجی یک فرصت شغلی از هموطنان ما گرفته می‌شود که این فرصت سوزی و عدم دستیابی به شغل و درآمد زمینه ساز آسیب‌های اجتماعی مختلف خواهد بود. برای کاهش بحران‌های اجتماعی که هزینه‌های سنگینی را برای کشور به همراه خواهد داشت باید در حمایت از کالای ایرانی بیش از پیش تلاش کرد.

صدیقی در پایان خاطر نشان کرد: تحریم‌هایی که طی سال‌های گذشته بر کشور تحمیل شده است قطعا اثرات منفی داشته است و ادعای بی‌اثر بودن تحریم‌ها بیشتر ناشی از نگاه سیاسی است تا منطقی. با وجود این، اگر در زمان تحریم مدیریت درستی را به کار بگیریم می‌توانیم در بخش تولید خود را تقویت کرده و از تهدیدها فرصت بسازیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.