کد مطلب: ۴۰۴۹۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رقم واقعی غرامت بانک ملت چقدر است؟ / سرنوشت نامشخص یک میلیارد پوند «ملت»

رقم واقعی غرامت بانک ملت چقدر است؟ / سرنوشت نامشخص یک میلیارد پوند «ملت»

علی‌رغم آن‌که رسانه‌های خارجی و داخلی همگی مبلغ غرامت دریافتی بانک ملت از انگلیس را 1.25 میلیارد پوند اعلام کرده‌اند، بانک ملت هفته گذشته در اطلاعیه‌ای ارقام منتشرشده را شایعه خواند و کل مبلغ توافق‌شده را 90 میلیون یورو عنوان کرد.

بانک ملت که دولت 17 درصد در آن سهام دارد، به‌دلیل تحریم انگلیس که در سال 2009 علیه این بانک وضع شده بود، از دولت این کشور به دادگاه عالی انگلیس شکایت کرد. این تحریم‌ها فعالیت بانک ملت و تعامل مالی آن را با دیگر شرکت‌ها در نظام مالی انگلیس ممنوع می‌کرد.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز ، در نهایت در سال 2013، دادگاه عالی انگلیس تحریم‌های اعمال‌شده علیه بانک ملت را غیرقانونی دانست. در ژوئن سال جاری (خردادماه) دولت انگلیس با ایران به یک توافق ابتدایی رسید تا با پرداخت غرامت پرونده این شکایت را ببندد.

مدتی پیش، نشریه انگلیسی تایمز خبر از پرداخت غرامت 1.25 میلیارد پوندی (معادل 1.45 میلیارد دلار) به بانک ملت از طریق یک کشور ثالث داد.

در این گزارش همچنین گفته شده، بانک ملت خواهان 3.2 میلیارد پوند غرامت شده بود اما پس از مصالحه با دولت انگلیس این رقم به 1.25 میلیارد پوند کاهش یافت.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن هم جمعه هفته گذشته با انتشار پیامی در توئیتر از پرداخت غرامت دولت انگلیس به بانک ملت خبر داد و آن را یک پیروزی خواند.

علی‌رغم آن‌که رسانه‌های خارجی و داخلی همگی مبلغ دریافتی بانک ملت را 1.25 میلیارد پوند اعلام کردند، یک روز بعد و در تاریخ سیزدهم مهرماه بانک ملت در اطلاعیه‌ای ارقام منتشرشده در رسانه‌ها را شایعه خواند و عنوان کرد: کل مبلغ توافق‌شده توسط بانک ملت وصول گردیده و با آخرین نرخ تسعیر ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (هر یورو 85000 ریال) درآمدی بالغ بر ۷،۷۶۴،۹۸۰ میلیون ریال عاید این بانک شده است. از این رو، کلیه مبالغ اعلام‌شده در رسانه‌های مجازی مغایر با مبلغ فوق، از سوی این بانک تکذیب می‌شود.

این اطلاعیه واکنش‌های زیادی به‌خصوص از سوی سهامداران این بانک به همراه داشته و همچنان بسیاری در مورد رقم واقعی غرامت بانک ملت می‌پرسند.

سعید اسلامی بیدگلی، عضو شواری عالی بورس در کانال تلگرامی خود با اشاره به اینکه رقم غرامت از سوی رسانه‌های معتبر خارجی و همچنین داخلی 1.25 میلیارد پوند اعلام شده که حتی با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توان به آن رسید، می‌پرسد: تکلیف مابقی این پول چه شده است؟ چرا هیچ گزارشی برای شفاف‌سازی در این مورد منتشر نمی‌شود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.