کد مطلب: ۳۳۹۱۱۴

اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۹ به روایت اکونومیست

اقتصاد جهان در سال 2019 به روایت اکونومیست

تحلیلگران، کارشناسان و اقتصاددانان نشریه انگلیسی اکونومیست، در سلسله‌ گزارش‌‌هایی مسائل مختلف در سراسر جهان را مورد بررسی قرار داده‌اند که خلاصه‌ای از آنها را در این گزارش می‌خوانید. 

در حالی که روزهای پایانی سال 2018 سپری می‌شود، وضعیت جهان بی‌ثبات‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. از برزیل تا ایتالیا پوپولیست‌ها بر سر کار آمده‌اند و رشد اقتصاد جهان در مقایسه با سال گذشته تضعیف شده است. بازارهای مالی وحشت‌زده و نگران هستند، جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین آغاز شده و غول‌های تکنولوژی به واسطه قوانین و سیاست‌گذاری‌هایی که از سوی رگولاتورها در انتظار آنهاست، در معرض تهدید قرار دارند. تمامی این مسائل پیش‌بینی‌ها در مورد جهان در سال 2019 را دشوار اما در عین حال جذاب و هیجان‌انگیز کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، تحلیلگران، کارشناسان و اقتصاددانان اکونومیست در سلسله‌ گزارش‌‌هایی مسائل مختلف در سراسر جهان را مورد بررسی قرار داده‌اند که خلاصه‌ای از آنها را در این گزارش می‌خوانید.

  • وضعیت اقتصادی جهان در حال تغییر است. تا اواسط سال 2019 آمریکا رکورد طولانی‌ترین شکوفایی بی‌وقفه خود را در تاریخ می‌شکند؛ با این حال، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این کشور با رکود اقتصادی مواجه خواهد شد. نرخ رشد اقتصادی چین آهسته می‌شود، این در حالی است که رشد اقتصادی هند سرعت قابل توجهی خواهد یافت. تنش‌ها در سوریه افزایش می‌یابد و اقتصاد ونزوئلا و اقتصاد ایران آب می‌رود. در اروپا هم ایتالیا با بحران مالی مواجه می‌شود. با این حال مدیران شرکت‌های بزرگ در جهان همچنان سودهای کلان به جیب می‌زنند و به‌نظر می‌رسد دوران خوب برای شرکت‌های بزرگ در آمریکا تمام‌نشدنی‌ است.
  • هنوز مشخص نیست که بازارهای مالی چه سمت‌وسویی خواهند داشت. آیا بازار سهام در آمریکا افت می‌کند؟ آیا بازار سهام در سایر کشورهای جهان رو به رشد خواهد بود؟ کارشناسان اکونومیست بر این باورند که احتمالا دومین گزینه رخ خواهد داد. کشورهایی که بیش از یک‌سوم جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند از جمله هند، به‌عنوان بزرگ‌ترین دموکراسی جهان، و همچنین دو کشور اندونزی و نیجریه، انتخابات پیش رو دارند. خوش‌بین‌ها امیدوارند که واسطه این انتخابات‌ها، دموکراسی گسترش و محدودیت‌ها کاهش یابد.
  • برگزیت در نهایت رخ خواهد داد و با جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، تنش‌ها در این منطقه شدت خواهد گرفت. کمیسیون جدید در اتحادیه اروپا تشکیل خواهد شد، انتخابات پارلمان برگزار و همچنین رئیس جدید بانک مرکزی اروپا انتخاب می‌شود.
  • در سال 2019 در چین جنبش چهارم می 100 ساله می‌شود. در چهارم می سال 1919 میلادی، دانشجویان جوان پکن برای اعتراض به واگذاری حق حاکمیت کشور از سوی دولت به تظاهرات گسترده‌ای دست زدند. پس از تاسیس جمهوری خلق چین، روز چهارم می «روز جوانان» نامیده شد. کشتار میدان تیان‌آن‌من هم در چهارم ژوئن سی ساله می‌شود. دانشجویان در این واقعه به ناپایداری اقتصادی چین و سرکوب‌های حزب کمونیست و فساد دولتی اعتراض کردند. هر دو سالگرد برای رهبران چین نگران‌کننده است.
  • همچنین به واسطه سالگردهای دیگر، برخی شخصیت‌های مشهور در سال 2019 مورد توجه قرار می‌گیرند. 150 سال از تولد ماهاتما گاندی و 500 سال از زمانی که ارنان کورتس، سردار اسپانیایی به مکزیک رسید، می‌گذرد. لئوناردو داوینچی، نابغه عصر رنسانس هم در سال 1519، یعنی 500 سال پیش درگذشت.
  • نیل آرمسترانگ در سال 1969 -50 سال پیش- نخستین انسانی بود که پا بر کره ماه نهاد. امروز پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه حاصل شده و سفینه‌های فضایی، که بسیاری از آنها سفینه‌های شخصی هستند، به ماه سفر می‌کنند. به واسطه این پیشرفت‌ها، در اولین روز از سال 2019، یکم ژانویه، پهبادهای جدید فضاپیمای «نیوهورایزن» ناسا از کنار دوردست‌ترین شی آسمانی رصدشده به نام «اولتیما تول» گذر می‌کند.
  • از فناوری‌های مربوط به هوش مصنوعی گرفته تا تشخیص چهره، تکنولوژی سراسر جهان را فرا خواهد گرفت. پیشرفت‌ها در سیلیکون‌ولی به اوج خود می‌رسد. با این حال، احتمالا غول‎‌های فناوری هم در آمریکا و هم در اروپا با بازرسی‌های سفت‌وسخت‌تری از سوی رگولاتورها و سیاست‌گذاران مواجه خواهند شد.
  • آمارها شگفت‌انگیز خواهد بود. نیمی از مردم جهان آنلاین هستند. تولید ناخالص داخلی هند از تولید ناخالص داخلی بریتانیا سبقت می‌گیرد و جمعیت نیجریه به 200 میلیون خواهد رسید.
  • نبرد میان دونالد ترامپ و مجلس نمایندگان که در کنترل دموکرات‌هاست، آغاز خواهد شد.

اکونومیست همچنین در گزارش‌های متفاوتی طیف وسیعی از مسائل در جهان از رهبر حزب کارگر، جرمی کوربین گرفته تا استیسی کانینگهام، رئیس بورس نیویورک و مدیرعامل شرکت چینی تنسنت و احیای لیبرالیسم در قرن بیست و یکم را مورد بررسی قرار داده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در سال 2019 اتفاقی می‌افتد که نویددهنده تغییرات عظیم در نظم جهانی است. بودجه چین در تحقیقات و توسعه درین سال از آمریکا پیشی خواهد گرفت. اقتصاد چین احتمالا در طول زندگی ما از مجموع اقتصاد آمریکا و اروپا بزرگتر خواهد شد.