خبر مهم:

کد مطلب: ۶۴۵۹۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی آینده روبل روسیه/ فرصت تاریخی ایران از دست رفت؟

پیش‌بینی آینده روبل روسیه/ فرصت تاریخی ایران از دست رفت؟

جنگ روسیه و اوکراین، ارزش روبل، ارز ملی کشور مهاجم را به شدت کاهش داد. با تداوم جنگ و تحریم‌های گسترده علیه روسیه، آینده روبل چه می‌شود؟ آیا ایران همچنان می‌تواند از فرصت تحریم‌های این کشور برای حضور در بازارهای انرژی و کالاهای اساسی استفاده کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روبل، ارز ملی روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین در روز پنج اسفند ۱۴۰۰ (۲۴ فوریه ۲۰۲۲) سقوط شدیدی را تجربه کرد. به گونه‌ای که در هفته‌های نخست آغاز جنگ و در روزهای پایانی اسفند، حدود ۴۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.

این شرایط در فروردین بهبود یافت. بر اساس گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، عملکرد دلار در برابر روبل، در ۶ ماهه گذشته، ۱۶٫۹۵ درصد رشد، در یک ماهه اخیر ۲۵ درصد افت و در یک هفته گذشته، مجددا ۲٫۱۴ درصد رشد داشته است. اکنون هر روبل روسیه برابر با ۰،۰۱۳ دلار آمریکا است.

تحریم‌های روسیه نقشی جدی در کاهش ارزش پول ملی این کشور دارند. اما آینده روبل به چه سمتی می‌رود؟ آیا ایران همچنان می‌تواند از فرصت تحریم روسیه برای بازگشت به بازارهای جهانی بهره ببرد یا این فرصت دیگر از دست رفته است؟

آینده روبل روسیه چه می‌شود؟

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی، برای آینده روبل تا پایان سال ۲۰۲۲ رشد معناداری را بیش از سطوح فعلی پیش‌بینی نمی‌کند.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: حتی اگر جنگ روسیه و اوکراین در آینده نزدیک به پایان برسد، تحریم‌های گسترده علیه کشور مهاجم در حوزه انرژی، مواد اولیه و کالاهای اساسی، احتمالا تا پایان سال ادامه می‌یابد.

این کارشناس بازارهای مالی می‌افزاید: در این شرایط انتظار رشد منفی ۱۰ تا ۱۵ درصدی اقتصادی برای روسیه وجود دارد. در نتیجه، حتی در صورت نوسانات کوتاه‌مدت، احتمال بازدهی مثبت قابل توجه برای روبل پایین است.

فرصت تاریخی ادامه دارد؟

همزمان با گسترش تحریم‌های روسیه، این گمانه‌زنی از سوی کارشناسان مطرح شد که ایران در صورت احیای برجام، می‌تواند از این فرصت برای بازگشت به بازار استفاده کند. آیا چنین امکان هنوز وجود دارد یا فرصت از دست رفته است؟

صادقین می‌گوید: ایران همچنان از امکان حضور در بازارهای جهانی برخوردار است. با تداوم جنگ روسیه و اوکراین و همچنین تحریم‌های گسترده علیه کشور نخست، چشم‌انداز افزایش تقاضا و کاهش عرضه در بازارها وجود دارد.

او توضیح می‌دهد: اگر مذاکرات وین به نتیجه مثبت و مشخصی برسد، ایران همچنان می‌تواند از مزیت‌های افزایش قیمت نفت، محصولات پتروشیمی، فلزات و دیگر کالاهای اساسی صادرات‌محور استفاده کند.

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: فرصت هنوز به پایان نرسیده است و حداقل، تا ۳ ماهه سوم سال جاری میلادی وجود دارد. البته مشروط بر اینکه برجام احیا شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت روبل در بازار ایران روز شنبه ۲۷ فروردین، بدون تغییر نسبت به روز کاری قبل از آن به ۳۴۹ تومان رسید.

بر اساس گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، ارز ملی روسیه در بازار، در یک ماه اخیر ۴۰٫۱۶ درصد رشد و در یک هفته گذشته، ۵٫۱۶ درصد افت قیمت را تجربه کرده است.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما دوباره شروع کردین به وابسته کردن کل کشور به برجام؟
    ادم نمیشین؟

  • ناشناس

    روسیه کشور پر قدرتی هست معادن و انرژی و صنعت قویی دارد هیچ مشکلی برایش پیش نمیاد چند ماه دیگه فصل سرما فرا میرسه انوقته که اروپاییان به پاش می افتند.همین الان هم افتادن……

  • ناشناس

    بیخیال بازار انرژی

  • ناشناس

    خب که چی از اول هم جایی تو بازار انرژی نداشتیم

  • ناشناس

    عجب اوتاسالها کمرراست نخواهد کرد تازه باید
    خسارت جنگ هم بدهد

  • ناشناس

    فرصت تاریخی ایران ؟!!؟
    جک سال، کشور یا ایالت

  • .....

    در برای اون کسی که میگه فصل سرما شروع میشه اروپا خودش میتونه گاز رو تولید کنه فقط هزینه داره

  • ناشناس

    چون سیاستمدار درست حسابی در زمینه روابط بین الملل نداریم یا منزوی شدندچرا باید وزارت خارجه ضعیف داشته باشیم که حتی رفتار با همتایان خودشون را بلد نباشند ادعاشون هم زیاده

  • ناشناس

    بله شاید در طول یک قرن یکبار چنین فرصتی به کشور و مردمی رو کند که ننگ نامه هایی مثل ترکمن چای و گلستان یا رژیم حقوقی دریاچه خزر و یا حق استفاده از گاز دریاچه خزر که سال پیش همین روسیه اجازه بهره برداری از هشت حلقه چاه گاز که برای گاز رسانی به ۳ استان شمالی در نظر گرفته شد را نداد و معلوم شد در زمان بستن قرارداد توسعه میدان پارس جنوبی روسیه حق حاکمیت بر منابع ملی را از …و خلاصه نه تنها از این فرصت ایده آل استفاده نکردن آقایان سیاست مدار بلکه کاملا برعکس عمل کردن و دل به روسیه ای بستن که در همین چند سال آینده به فلاکت خواهد افتاد چرا ؟ چون روسیه نه یک کشور اروپایی بلکه اروپا را تهدید به حمله اتمی کرد و این چیزی نیست که اروپا بی تفاوت و مدارا کند که و فراموش نخواهد کرد عملکرد ایران و همراهان روسیه را .وای بر این ژیاژت دان های خواب آلوده که شاید چطوری دارن برعکس و جاهلانه رفتار کرده منافع ملی را فدای دید کوته بینانه و ‌با لجبازی های کودکانه و بدون در نظر گرفتن آینده ایران و ایرانی فدا کرده و رجز خوانی می‌کنند.بابا یکی اینا را بیدار کنه مثل اینکه اصلا تو باغ نیستن.

  • ناشناس

    من نمی دونن این اطلاعات رو از کجا میارید. کل اقتصاد روسیه از اقتصاد برخی ایالتهای آمریکا کوچیکتره.