کد مطلب: ۳۱۴۹۹۷

رئیس اتاق بازرگانی تهران:

روزانه ۸ میلیارد دلار سوخت قاچاق می‌شود

روزانه ۸ میلیارد دلار سوخت قاچاق می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه روزانه ۸ میلیارد لار سوخت قاچاق می‌شود، گفت: وضعیت بخش خصوصی به اعتقاد فعالان اقتصادی، روزبه‌روز بدتر می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه روزانه ۸ میلیارد لار سوخت قاچاق می‌شود، گفت: وضعیت بخش خصوصی به اعتقاد فعالان اقتصادی، روزبه‌روز بدتر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، مسعود خوانساری در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی بانک، بورس، بیمه و خصوصی‌سازی گفت: ما همواره یا تصمیم نگرفته‌ایم، یا اگر تصمیم گرفته‌ایم، دیرهنگام بوده‌ایم، در بحث گروگانگیری، جنگ، برجام و FATF شاهد هستیم که اگر تصمیم گرفته‌ایم، موقعیت خود را از دست داده‌ایم و در تمام تصمیم‌گیری‌ها به خاطر اینکه دیر وارد گود شده‌ایم، دو قطب خادم و خائن ایجاد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: این در حالی است که هنوز بحث می‌شود که نرخ ارز باید زیر ۱۰۰۰ تومان باشد یا بر اساس شاخص‌های اقتصادی تعریف شود.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور با اقتصاددانان جلسه می‌گذارد که آیا باید قیمت ارز متعادل شود یا اینکه باید کاهش یابد، این در حالی است که همه مشکلات ارزی ناشی از این است که تصمیم دیرهنگام گرفتیم، البته دولت هم رگولاتور، هم کارخانه‌دار و هم کارفرما است و بنابراین نیازی نمی‌بیند که از بخش خصوصی نظرخواهی کند، این در حالی است که مدیرانی که تصمیم می‌گیرند حتی یک ال‌سی هم گشایش نکرده‌اند.

خوانساری گفت: اگر نگاهی به کشورهای توسعه یافته بیندازیم نشان می‌دهد که هیچ کشوری توسعه نیافته است مگر اینکه بخش خصوصی آنها وارد گود شده‌اند، این در ترکیه، مالزی، چین و کره جنوبی تکرار شده است و این در حالی است که در ایران کمتر به این مساله پرداخته می‌شود و هنوز بحث می‌کنیم که دولت پمپ بنزین داشته باشد و گوجه‌فرنگی کشت کند یا خیر؟

وی اظهار داشت: انتظار می‌رفت که یکی از سرمایه‌گذاران را در کیش دعوت می‌کردیم که صحبت کند که چه مشکلاتی دارد، موسسه فریزر از سوی اتاق تهران دعوت شده است تا مشخص شود چرا ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق نیست، در حالی‌که مسئولان این موسسه می‌گویند که چندین هزار میلیارد دلار، سرمایه ایرانیان خارج از کشور است که وارد ایران نمی‌شود، ضمن اینکه به جای ورود سرمایه، خروج سرمایه هم داریم.

خوانساری گفت: در درجه دوم چرا نمی‌توانیم ایرانیان خارج از کشور را به سرمایه‌گذاری در داخل جذب کنیم؛ نظرسنجی از بخش خصوصی نشان می‌دهد که ۷۵ درصد از افرادی که مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند، معتقدند که وضعیت بخش خصوصی روزبه‌روز بدتر می‌شود، در حالی‌که مشخص نیست که بخش خصوصی چه کمبودهایی دارد که باید برطرف شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: ماه‌ها است گفته می شود سوخت از کشور خارج می‌شود که میزان آن بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر در روز است که روزانه ۸ میلیارد دلار می‌تواند برای کشور درآمد داشته باشد، اما سوال این است که چرا تصمیم‌گیری نمی‌شود. در حالی‌که اتاق طرحی تهیه کرده است که به جای اینکه سوخت را به ماشین بدهیم، به فرد یا خانوار بدهیم، این در حالی است که دهک بالای درآمدی ۲۵ برابر دهک پایین درآمدی سوخت مصرف می‌کند.

وی اظهار داشت: بهترین زمانی است که بتوانیم اتکا بر روی پتانسیل داخلی کرده و مشکلات سوخت را حل کنیم. به نحوی‌که به آن به عنوان منبع ارزی به جای نفت اقتصاد کشور را نجات دهیم، اگر قرار است که اقتصاد ایران را پویا کرده و بخش خصوصی فعال شود، باید به حرف بخش خصوصی گوش کرده و با او مشورت کرد. نمی‌شود نسخه پیچید بدون اینکه مشورت کرد با کسی که دستش در کار است و مشکل را به خوبی می‌داند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.