خبر مهم:

کد مطلب: ۲۸۵۶۴۳

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۹۷

مطبوعات روز اول بسته ارزی را روایت می‌کنند

مطبوعات روز اول بسته ارزی را روایت می‌کنند

در اولین روز اجرای بسته ارزی دنیای اقتصاد و شرق خبر از کاهش محسوس قیمت‌ها می‌دهند. ایران نیز به نقل از یک دلال می‌نویسد اگر ارز دارید زودتر بفروشید، قیمت‌ها پایین می‌آید. شرق اما از زوایه‌ای کارشناسانه، اگرچه بسته ارزی را مثبت ارزیابی می‌کند اما تداوم ثبات ناشی از آن را در گرو نبود تحریم‌های بین‌المللی می‌داند.

مطبوعات صبح امروز هر کدام از زاویه دید خود به بررسی اولین روز اجرای بسته ارزی پرداخته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز اکثر مطبوعات کشور خبر از کاهش قیمت‌ها در بازارهای مختلف در اولین روز اجرای بسته ارزی داده‌اند.

روزنامه ایران با تیتر « صرافی‌ها برگشتند » یک گزارش میدانی از حال و هوای صرافی‌ها در اولین روز کاری گرفته است. خبرنگار روزنامه ایران وضعیت بازار را در اولین روز اجرای بسته ارزی، اینگونه روایت می‎‌‌کند: دلار بین 9100 تا 9400 تومان فروخته می‌شود. خرید آن هم با نرخی حدود 8700 تومان انجام می‌شود. یکی از دلال‌ها می‌گوید: اگر ارز دارید زودتر بفروشید، قیمت‌ها بازهم پایین‌تر می‌آید.

البته آنگونه که ایران روایت کرده، صرافی‌ها هنوز کار خود را شروع نکرده‌اند و منتظر ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی هستند. ایران از پملب شدن برخی از صرافی‌ها در اولین روز کاری خبر می‌دهد.

این روزنامه علت پلمب شدن را اینگونه می‌نویسد: صرافی‌های پلمب شده قبل از ابلاغ بخشنامه و مجوز قانونی خرید و فروش ارز را آغاز کرده‌اند. عصر یکشنبه هم اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا از دستگیری یکی از صرافان که به واردکننده جعلی ار ز می‌فروخته خبر داد.

روزنامه همشهری نیز با تیتر « شکست قیمت‌ها » خبر از کاهش قیمت‌ها در بازار می‌دهد. این روزنامه روایت می‌کند که در اولین روز اجرای بسته ارزی، قیمت خودروهای داخلی 18 درصد و قیمت گوشی 10 درصد کاهش یافته است.

این روزنامه همچنین روایت می‌کند که دیروز پایین‌ترین قیمت خرید دلار به 8500 تومان و سکه طرح جدید به 3 میلیون و 100 هزار تومان رسید.

اما روزنامه شرق با نگاه دیگری به بسته ارزی پرداخته و به نقل از خبرنگاران روایت می‌کند که نرخ دلار بین 8 تا 9 هزار تومان تثبیت شود. کارشناسان در گفتگو با شرق اکثرا نظر مثبتی بر روی بسته ارزی جدید دولت داشته‌اند. اما در ثبات و تدام اثرگذاری آن تردید دارند.

شرق که با تیتر « ترامپ غایب بسته ارزی » به این موضوع پرداخته، به نقل از یکی از کارشناسان روایت می‌کند: در‌حال‌حاضر بسته جدید ارزی آرامش نسبی را می‌تواند بر بازار ارز حاکم کند؛ اما عمر این آرامش موقتی است و باید دید رفتار بین‌المللی ایران به چه شکلی بروز پیدا می‌کند. در صورت موفق‌نبودن مذاکرات بین‌المللی و شدت‌یافتن تحریم‌ها این بسته و آرامش حاصل از آن بسیار زودگذر خواهد بود.

دنیای اقتصاد اما نرخ دلار در اولین روز بازار ثانویه را 8 هزار و 950 تومان نام برده و می‌نویسد: در این بازار ۳۰ میلیون درهم نیز با قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد که معادل دلاری آن تقریبا عدد ۸ هزار و ۱۰۰ تومان بود. این روزنامه با تیتر « کاهش قیمت دلار در دو بازار » گزارش خود را ارائه داده است.

دنیای اقتصاد با ارائه یک پیش‌بینی می‌نویسد: فعالان بازار آزاد معتقدند آغاز به کار بازار دوم و ثبت معامله در آن در کنار افزایش عرضه‌کنندگان در بازار و عقب‌نشینی تقاضا منجر به کاهش نوسانات دلار بازار آزاد و حتی کاهش قیمت به مرز پایین‌تر در میان‌مدت شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.