خبر فوری:

کد مطلب: ۶۳۵۹۲۵

وزیر خارجه روسیه:

روسیه بعد از تحریم هم مشتری نفتی دارد

روسیه بعد از تحریم هم مشتری نفتی دارد

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: ما هیچ‌کس را برای خرید نفت و گازمان متقاعد نمی‌کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ایسنا ، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانسی در ترکیه پس از دیدار با دیمیتری کولبا، همتای اوکراینی خود گفت: ما هیچ‌کس را برای خرید نفت و گازمان متقاعد نمی‌کنیم. اگر می خواهند نفت دیگری را جایگزین نفت روسیه کنند، خوش آمدند. ما بازارهایی برای عرضه خواهیم داشت و هم‌اکنون هم داریم.

این اظهارات در حالی مطرح شد که اروپا به عنوان بزرگ‌ترین خریدار انرژی روسیه ، در حال بررسی احتمال اختلال عرضه گاز در بحبوجه ادامه جنگ در اوکراین است. این قاره برای ۳۰ درصد از گاز مورد نیازش به روسیه وابسته است. از این رو تلاش می‌کند با استفاده از منابع دیگر عرضه و بهبود بهره‌وری و استفاده از منابع تجدیدپذیر بیشتر، وابستگی خود را کاهش دهد.

نفت و گاز طبیعی در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به کاهش عرضه روسیه، صعود کرده‌اند. در ابتدای هفته جاری قیمت نفت به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ صعود کرد. در حالی که قیمت گاز اروپایی رکورد تاریخی زد، سودگیری از رشد قیمت‌ها و پیش‌بینی هوای گرم‌تر باعث شده قیمت‌ها نسبت به ابتدای هفته کاهش پیدا کنند. نفت برنت پس از انتشار اخباری از اوکراین و کشورهای اوپک، نوسان قیمت شدیدی پبیدا کردند.

روسیه متعهد می‌ماند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار روز پنج‌شنبه با هیات دولت اعلام کرد: روسیه به تعهدات خود برای تامین انرژی در اروپا و خارج از آن کاملا پایبند است. ما هر چه که برای مشتریان بزرگ خود عرضه می‌کردیم را عرضه می‌کنیم. قیمت‌ها افزایش پیدا کرده‌اند اما تقصیر ما نیست.

آمریکا واردات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را ممنوع کرد. این اقدام قیمت همه کالاها از انرژی تا فلزات و غلات را افزایش داد. انگلیس هم تصمیم مشابهی را اعلام کرد، اما از تحریم واردات گاز روسیه خودداری کرد. سایر کشورهای اروپایی که ماه‌هاست با کمبود انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند، تمایلی به اتخاذ اقدامات مشابه ندارند. در عوض، شرکت‌ها و معامله‌گران نفت دست به تحریم خودخواسته زده و حتی از فعالیت‌هایشان در روسیه خارج شده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، روسیه که در حال حاضر گاز طبیعی به چین از طریق خط لوله قدرت سیبری ارسال می‌کند، سرگرم مذاکره با این کشور آسیایی برای توافق بلندمدت بزرگ دیگری برای عرضه از طریق مغولستان است. زیرساخت خط لوله گاز روسیه قادر به تغییر مسیر غرب به شرق یا برعکس نیست. اما اگر توافقی حاصل شود، اتصال‌دهنده‌ای ساخته می‌شود تا وابستگی روسیه به مشتریان اروپایی را کاهش می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.